Gå till innehåll

Ta med från semester.


Alessandro

Rekommenderade inlägg

Kommer i sommar att åka till Sicilien, tänkte ta med mig diverse djur. Undrar om det finns något lag som förbjuder det eller måste man ha tillstånd?

Tänkte ta med mig räkor, sniglar och några fiskar.(skulle helst vilja ta med mig ett par blå/vita sjöborrar men dessa är frydlista i italien...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet inte specifikt hur det är på sicilien, men nerifrån thailand och länderna däromkring är det strikt förbjudet att ens ta med sig korallsand eller bitar av död korall som sköljs upp på stranden! Den typen av förbud tycker jag att vi inom hobbyn bör vara nogranna med att följa, så kolla upp ordentligt innan du tar något med dig!

Om vätskeförbudet fortfarande finns kvar så ställer det till det för dig vid flygningen, då du max för ha förpackningar på 100ml vätska i handbagaget... I incheckat bagage är det väl mest tempen som är risken....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet inte specifikt hur det är på sicilien, men nerifrån thailand och länderna däromkring är det strikt förbjudet att ens ta med sig korallsand eller bitar av död korall som sköljs upp på stranden! Den typen av förbud tycker jag att vi inom hobbyn bör vara nogranna med att följa, så kolla upp ordentligt innan du tar något med dig!

Om vätskeförbudet fortfarande finns kvar så ställer det till det för dig vid flygningen, då du max för ha förpackningar på 100ml vätska i handbagaget... I incheckat bagage är det väl mest tempen som är risken....

Absolut, frågar är bara hur man kollar upp sådant..tänkte ta med som incheckat bagage..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min far smugglade hem en snigel stor som fyra knytna nävar från en snorkeltur i thailand. dock drog han ut snigel ur skalet och lät dom thailändska myrorna äta ur resterna, det tog 3 veckor men han fick med sig ett väldigt fint skal hem till sverige. skalet har han kvar än idag detta var 2001:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I vanliga fall så är inte lastutrymmet uppvärmt på många flygplan utan detta sker bara när man har frakt i form av djur eller liknande. Det kan bli ganska kallt där inne. Jag skulle inte utsätta djuren för detta, men om du ändå ska göra det se till att packa dem väl och se till att isolera dem från kylan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se till att ha koll på vad reglerna säger om att plocka levande från Sicilien, det är inte kul att behöva betala böter på många hundra, kanske rentav tusentals, euro om innehållet i dina PET-flaskor är värt ett par hundra kronor.

Tänk också på vad flygsällskapet säger om transport av levande som ni ska flyga med, de kan ha sina regler speciellt utformade för detta.

Tänk också på det som Christofer skriver, lastutrymmet på de flesta flyg är inte uppvärmt, det kan bli riktigt kallt där på resan, oftast är det ju ett antal minusgrader på den höjd man flyger på som längst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns syretabletter att köpa,lägg enstaka djur i petflaskorna,ta helst med dig RENT saltvatten hemifrån som du koppar in dina djur i innan de packas ner. Skitit vatten från naturen tar snabbt kål på det mesta när det är varmt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns syretabletter att köpa,lägg enstaka djur i petflaskorna,ta helst med dig RENT saltvatten hemifrån som du koppar in dina djur i innan de packas ner. Skitit vatten från naturen tar snabbt kål på det mesta när det är varmt.

Skitigt vatten från naturen? Bättre värden än 90% av våra kar skulle jag påstå ;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aja har vart på Grand Canaria 2 gånger.Jag har kanske tagit med mig saker därifrån.Vill inte bryta mot SVG regler då min tråd försvan när jag kanske visa vad jag tog med.Sissta resan kanske jag tog med mig en frigolitlåda som jag byggt hemma efter resväskans höjd.Sen kanske jag tog med mig tejp gummiband samt akvariepåsar som jag köpt på en lokal affär.Jag "Kanske" Fick hem ett 50 tal sniglar(Turbos) samt andra sorter samt kanske ett par petflaskor med macroalger.När jag landa var det 4 timmars bilfärd hem allt utan problem.Heatpack skulle kanske inte skada på längre flygningar en 6 timmar.

True story kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se till att ha koll på vad reglerna säger om att plocka levande från Sicilien, det är inte kul att behöva betala böter på många hundra, kanske rentav tusentals, euro om innehållet i dina PET-flaskor är värt ett par hundra kronor.

Tänk också på vad flygsällskapet säger om transport av levande som ni ska flyga med, de kan ha sina regler speciellt utformade för detta.

Tänk också på det som Christofer skriver, lastutrymmet på de flesta flyg är inte uppvärmt, det kan bli riktigt kallt där på resan, oftast är det ju ett antal minusgrader på den höjd man flyger på som längst.

Undrar om det hinner bli så kallt, har aldrig lyckats få en kall snapps efter en flygresa inom europa och då brukar jag bara linda in flaskorna i en handuk eller lite kläder för att dom inte ska gå sönder.

Sedan klarar väll dom flesta av kustdjuren i Medelhavet lite kallare väder?

Inte för att jag provat att ta hem några djur där ifrån men min rädsla skulle vara att det kan bli för varmt innan flyget.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan plocka några av deras fina blennider. De lever i ganska extrem miljö, enligt Jörgen Eggers gamla bok kan de klara av så stora skiftningar som +12 till +40 grader inom samma dygn utan att någon uppenbar skada.

Inte för att det är lämpligt att behandla fisk på det sättet. Men de överlever nog en varm lobby och en flygplansresa om de bara har lite isolering som jämnar ut temperaturväxlingar.

Sedan är det iofs svårt att säga hur bra de skulle klara sig i ett tropiskt revakvarium, vill inte många av de djuren man hittar i Italien ha en vinterperiod med nedsänkt temperatur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...