Gå till innehåll

Jespers RSM S-400


Joppsson

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

Helt ny på forumet så jag börjar med en liten presentation. Heter Jesper och kommer från Solna, strax norr om Stockholm. Är helt grön på saltvatten men har länge varit sugen på att starta upp ett kar.

Har haft sötvatten i många år i alla olika varianter men den senaste tiden har varit helt akvarielös. Jag och damen har nyligen skaffat ny lägenhet och det känns som att vi kommer bo här ett tag. Ypperligt tillfälle att starta sin första saltburk tycker jag men hustrun har varit något tveksam. Efter många långa diskussioner så fick jag till sist godkänt, med förbehåll om att det skulle passa in bra i lägenheten.

Efter många timmars läsande på det här forumet så har jag fått tonvis med inspiration men det finns så galet mycket att välja bland. Då jag jobbar liiite för mycket så vill jag ha ett akvarium som är lätt att komma igång med och de nya RSM-burkarna ser riktigt bra ut. Tydligen så passar de in med den övriga inredningen i lägenheten också. Seger! :ler:

Sagt och gjort så blev det en beställning på burken för några veckor sedan och sedan dess har jag nog plöjt runt på forumet någon timme om dagen. Har inte kommit till någon slutsats om vad jag ska ha i burken än utan det får komma allt eftersom. Tillsammans med burken har jag beställt en BTN Slimline och det är den enda inredningsdetaljen som är bestämd.

Då jag som sagt jobbar en del så kommer det här akvariet att skyndas långsamt och av allt jag har läst så verkar det bara vara en fördel. Planen är att starta upp med vatten, sand och LS och låta det hela stå och gotta till sig under sommaren. När hösten kommer och "inomhus-säsongen" drar igång så tänkte jag börja med koraller och fisk på allvar. Men jag kanske inte ska lova för mycket för måste villigt erkänna att det kliar i fingrarna redan nu och det funderas över scapes till höger och vänster.

Återkommer med lite bilder när akvariet är på plats hemma. Kul att äntligen vara igång!

/ Jesper

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack för välkomnandet! :)

Jag har kommit en bit på väg nu. Har packat upp akvariet, monterat, testkört med sötvatten, spenderat många dagar med att tillverka osmosvatten och haft i salt.

Har en del bilder som jag gärna skulle vilja lägga upp men det fungerar inte. Har testat alla möjliga filer inom tillåtna storlekar och har även prövat olika datorer. Det vill bara inte fungera.

Varje gång jag försöker ladda upp en bild så får jag följande felmeddelande:

500 [iOErrorEvent type=ioError" bubbles=false

cancelable=false eventPhase=2 text="Error #2038]

Är det någon som har några tips eller lösningar på detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
Har du kollat formatet på bilden och filstorleken?

Japp, och allt är ok enligt forumets regler. Dock så fick jag en testanvändare av Jani ikväll och där fungerade allt som det skulle. Loggade sedan in med min användare och nu funkar allt som det ska på den också. Verkar som att Jani fixat till något så nu kan jag dra igång tråden ordentligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då så, efter en massiv insats av Jani (Benighted), så kan jag äntligen posta bilder och den här tråden kan ta lite fart. Tack Jani!

Som jag skrev i början av tråden så krävdes en del övertalning för att få skaffa akvariet men till slut fick jag godkänt, efter att ha skapat denna fantastiska modell i skala 1:1 ;)

post-7011-14468926476989_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda som jag har modifierat är att jag satt i lite motorrumsisolering i bänken för att få ned ljudnivån något. Fungerade bra och det sitter originaltäckskivor framför isoleringen. De skivorna är tyvärr svarta och i efterhand så har jag insett att det är riktigt mörkt under bänken när man ska hålla på att fixa i sumpen. Hade jag vetat bättre så hade jag nog målat allt vitt invändigt för att få det ljusare. Finns i och för sig uttag för bänkbelysning i den lilla "kontroll-boxen" så det blir väl till att dra lite LED-slingor inom en snar framtid.

post-7011-14468926522009_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 9 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...