Gå till innehåll

Mitt Juwel Rio 180


MarinaS

Rekommenderade inlägg

  • Svar 127
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Timmy: Okej tack så mycket :-) Vi har t8 på 35w en blåljus och en vit ljus med reflektor på båda belysningarna, sen har vi en liten led månlampa. Men i mitten av den belysning vi har, har vi tänkt köpa en led slinga eller något istället för att köpa en helt ny ljus uppsättning i led :) ..Anledningen till det är att vi redan börjat fundera över vårt nästa (riktiga) projekt, vilket kommer troligtvis vara ett eget bygge av akvarium så att vi kan få den exakt som vi vill med mått och möbel. Satt vi kommer nog inte satsa jätte mycket på det här vi har, då vi inom några få månader kommer börja med nästa projekt som redan är i "rita och tänka ut hur vi ska göra" stadiet. :) Så länge de levande vi har nu är nöjda, är jag också nöjd :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej :) Blir nog ett intressant projekt att följa :) Ett litet tips ställ alla spser så högt upp du kan då dom är rätts så beroende av ljus :) Får nästan komma och besöka när det nya projektet är klart :) Alltid kul att se andras kar ;)

Mvh Timmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag vill bara börja nu egentligen!! :-) Okej tack för tipset får se, de verkar funka ganska bra med att ha dom där de är nu så de får vara där tills vidare men ser jag att de börjar bli lite ledsna flyttar jag dom högre :) Men ska kolla lite, hittar jag någon bättre plats för dom som är högre upp får de kanske flytta ändå :)

Ja absolut det är bara att komma då!:) ..Kom just på dock att jag själv kommer vara borta på slutet av höst/vintern och början på våren då jag har 12 veckors praktik på djurpark och veterinärklinik m.m satt jag hoppas projektet är klart till dess då!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte göra en liten uppdatering utan bilder, bilder kan jag lägga upp senare just nu är jag alldeles för trött och seg (studentfirande igår). Men igår så var pappa och handla lite saker, det blev tre eremiter, två blåbenade och en rödbenad om jag såg rätt, lite ny mat till fiskarna: mysis, marine mix, marine pellets och samt kh och gh tester. Sen köpte han också ett innerfilter, finns ju lite delade meningar om det behövs eller inte, men det skadar inte att testa så vi provar och ser om vattnet blir lite renare med filtret.

Utöver det verkar alla fiskar må bra och jag gav dom lite av den nya maten förutom marinepellets men eftersom pappa gjorde misstaget att köpa redan färdigt gjorda rutor på båda de två frysfodren så fick de en ruta var men det blev lite för mycket så nästa gång får jag halvera maten. Men jag kan tycka att de borde vara liiite mer entusiastiska av maten de fick men det kanske var lite nytt för dom nu när de fått flingfoder så hoppas det går bättre nästa gång för jag vill inte att de ska leva på flingfoder då jag inte gillar det slags fodret allt för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får hålla lite uppsikt på dina eremiter, kan mycket väl va så att dom försöker döda varandra... Blåbenta och rödbenta eremiter går nämligen inte så bra ihop.

Gjorde själv samma miss och det har blivit en del förluster tyvärr :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oscar: Okej, vad tråkigt. Får hålla koll på dom då, men hittills verkar det gå bra så hoppas det fortsätter så! Tråkigt att det blev förluster för dig, aldrig roligt med sånt trots när det gäller mindre små liv:(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

uppdatering: ..Både bra och dåliga nyheter.. Jag börjar med den dåliga eller näe jag börjar med dom bra.. Idag köpte vi en anemon (Entacmaea quadricolor , har jag för mig, de är väldigt dåliga på att ge ut latinska namn i ibland på stora affären i bromma) så jag får leta själv men jag såg ett namn/förkortning på anemonen från deras pärm så det måste vara en Entacmaea quadricolor vi har och det var ju en sån vi ville ha så det är ju bra! Sen köpte vi också en rörmask och lite biobollar om jag minns rätt till innerfiltret! Rörmasken trivs bra ser det ut som och likaså anemonen men alltså jag vet inte men jag tror inte att han gav oss den anemon vi såg från början. Den ända anemon vi såg var den vi skulle köpa. Den vi såg från början var ca 10 cm och vit/gul och jag vet ju mycket väl hur små de blir när de krymper ihop men nu är den vi fått hem grön typ? Mycket finare än den vi kollade på men kan de verkligen byta färg så snabbt eller har vi fått en annan anemon och? Den är dessutom inte lika stor som den vi först valde men det kan ju ta tid tills den verkligen brer ut sig. Det är färgen jag mest är nyfiken på om vi fått den anemon vi först såg eller en mindre anemon som isåfall skulle vara betydligt billigare men dock så såg vi ingen annan anemon?

Men till de dåliga! Vi har med all sannolikhet fått BUBBELALGER!!!!! jag såg 4 st på en korall och tog bort det genast och på LS har vi fått gröna alger (inte arten gröna alger vad jag vet utan färgen grön och sen alger). Kommer det från bubbelalgerna eller är det nått annat? .. Bubbelalgerna kom från lite saker vi fick, vi kollad igenom sakerna innan vi la in dom men vi missade dessa!! Och hoppas innerligt inte vi missat fler annars har jag letat upp massa djur som käkar upp dessa hemska grejer! Men utöver att de kan ta över ett helt akvarium så är de väl ganska så ofarliga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Timmy: Okej ska tänka på det då! :) ..Är dock mer oroad över mina två sniglar, har två tomma skal så förhoppningsvis väljer eremiterna dom om de måste byta skal och inte sniglarnas för då blir jag ledsen och sur på dom! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejhej! Nu var det ju några dagar sen jag uppdaterade men det är för att det faktiskt inte har hänt så mycket förutom att vi börjat få lite mer alger som kommit lite på glaset och så, men det beror troligtvis på vårt höga nitrat som låg på 50(!!!) innan jag bytte ut 2 stora hinkar vatten så jag ska mäta ikväll igen och kolla hur det ser ut idag. Men idag var vi och köpte lite saker och det blev En röd montipora på sten, en Caulastrea curvata med 15 huvuden på en stor sten och sen en picassofisk. Picassofisken är ganska så liten hitills så den funkar väl ganska precis i vårt kar men inom 6 månader ska vi ju köpa/bygga större så förhoppningsvis kommer den inte vantrivas i vårt 180 liters till dess. Jag kommer dock bli väldigt(!!) ledsen på den om den äter upp våra putsarräkor för de krabaterna gillar jag väldigt mycket speciellt när de kommer fram och ska putsa på ens fingrar, riktiga små sötnosar! ..Juste en räka blev det också, jag vet inte vilken art det är men det är varken eldräka eller putarräka så jag ska snart göra min lilla läxa och försöka se efter vad det kan vara för än:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering: Nu var det igen några dagar sen så tänkte göra en uppdatering på vad vi har i karet just nu då det har blivit lite nya invånare sen sist, eller det är 4 nya invånare. Jag vet inte om jag hann se att vi också fick med en turbosnigel(?) också sen förra köpet och om jag skrev det på senaste inlägget men jag tror inte jag gjorde det så nu har vi igen alltså två turbosar! Dessutom så köpte vi också en t5 rör belysnings armatur där det finns lite olika färger på lamperna som är på 39 watt var och det bli tillsammans 158W + en 10W med en månbelysning så ca har vi 170W på vårt 180L. Vi har självklart kvar Juwels belysning som vi fick med akvariet men den är inte tänd utan den belysningen har vi tagit bort och på den finns det två st t8 rör på 35W. Tycker ni vi ska lägga på den också?

Det vi har i akvariet just nu (bilder kommer imorgon) :

Mindre djuren:

2 Putsarräkor

1 Lysmata seticaudata

2 turbosniglar

2-3 mindre sniglar

Minst 4 ormstjärnor

Minst 3 st Asterina Sp 1 (sjöstjärnor)

2 blåbenade eremiter och en rödbenad

Massa minisniglar (som kommit med LS)

1 mask(om den inte blivit uppkäkad)

Fiskar:

1 Valenciennea strigata (sandvändare)

1 Rhinecanthus aculeatus (Picassofisk)

2 Chrysiptera taupou ( fiji blå djävul damsel)

2 Amphiprion ocellaris (Orange clownfisk)

1 Salarias Fasciatus ( Salarias)

1 Cirrhitichthys falco(?????) (Hökfisk)

Koraller:

Massa Hetero Xenia SP (Pumpande Xenia)

2 Capnella sp. 02 (Kenyaträd)

2 + 2 fraggar Montipora florida (Montipora grön och röd)

1 + fragg Acropora tumida (Acropora)

1 med 15 huvuden Caulastrea curvata (eller Furcata vet inte vilket)

1 Entacmaea quadricolor ( Bubbelanemon)

1 Condylactis gigantea var, Condylactis gigantea eller Entacmaea sp1, Vi vet inte vilken utav dessa arter men vi tror att det är någon utav dom tre iallafall. (anemon)

massa Rörmaskar, Vi har en stor som vi köpte och sen har vi sätt pyttesmå som kommit med LS och sen några lite större som kommit med när vi köpt mjukkoraller på sten.

Några gröna Knappar (orkar inte just nu leta efter närmare art)

1 Capnella sp. 03 eller Capnella sp. 01, Jag vet inte vilken utav dessa då den inte kommit ut helt än och jag inte riktigt exakt minns hur den såg ut när vi köpte den utav killen och tjejen men jag minns att den är vit och kanske liiite ljusrosa på topparna/blommorna men är inte helt 100%. Däremot är jag ganska säker på att det är en slags Capnella.

Flera st gröna Discosoma på en sten. (skivanemon). Orkar inte leta just nu efter närmare art.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite bilder på akvariet skulle egentligen vara på sin plats men jag har faktiskt ingen ork att kriga efter bra bilder just nu (eller de förgående dagarna jag sa att jag skulle lägga in bilder).. Men det kommer nog om några dagar (kanske men ha inte för höga förhoppningar.. :) Ni missar iallafall inte allt för mycket alla levande mår bra förutom att vi fått massa alger som lägger sig på glaset samt att vattnet inte är sådär jätte genomskinligt som man vill ha det men det lär ett större ytterfilter med fler fack man kan lägga grejjer i och dessutom med ett uv inkopplat så borde lösa problemet, borde vara hemma hos oss om ca 2-3 veckor!

Jag har iallafall precis beställt en möbel till mitt kommande Nano akvarium! Ja ni läste rätt, jag ska skaffa ett nano akvarium, det kommer vara på 80L och stå i köket troligtvis. Jag kommer nog börja lite smått på fredagen då jag förhoppningsvis kommer ha alla grejer hemma till dess. Det beror ju lite på posten, sidan jag beställt möbeln ifrån och hur pank jag kommer vara till dess.. :) Iallafall en sak som definitivt kommer stå i mitt nano kommer iallafall vara ett sjöäpple! Jag vågar inte ha denna fina lilla varelse i mitt 180L (till nästa vecka kanske vi köper ett nytt på 540 och ja ni hörde rätt igen). Men ja sjöäpple ska jag ha, lite av därför jag vill ha ett nano också faktiskt, de ser ju helt gudomliga ut :-) Det karet kommer iallafall vara ett mer korall kar tror jag men det kommer nog finnas några enstaka fiskar som trivs i mindre akvarier samt någon sjöstjärna och några fina räkor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering: Till att börja med vill jag säga att vi har fått alger i karet, det sätter sig på rutorna så vi skrapar nästan varje dag och när det är så, så ser karet inte så fint ut och det är en av anledningarna jag inte orkar ta kort. Det ser inte så lockande ut faktiskt. Vi har nedsläckt (eller vitljusen är nedsläckta inte blåljusen och det lila) iallafall till vårt ytterfilter kommer med inkopplat uv i, jag hoppas detta filter ska göra underverk för algerna och utrota dom och såfort det sker kommer nog massa bilder upp.

Men vi har iallafall köpt lite nya koraller och en ny fisk. Jag har blivit med kofisk, en helt underbar liten varelse som ja är helt underbar! Jag är helt enkelt kär! Han mår strålande och äter marine mix och runda små pellets som lägger sig på ytan med väldigt god aptit och alla andra fiskar (tror jag) särbehandlar honom. Dock på ett bra sätt, de fiskar som är de som bestämmer i karet (picasson, dvärgkirurgen och hökfisken) har varit enastående snälla mot honom vilket de inte är mot de andra fiskarna när de ger sig in på deras revir eller tar deras mat de är påväg att ta. Jag tror att det kan bero på hans gulliga fyrkantiga utseende med fyra horn eller att de vet att han är giftig. Det sägs att de inte blir giftiga när de varit ett tag i fångenskap då de kanske äter giftig föda i naturen men det vet ju inte de andra fiskarna det. Vilket som är han väldigt snäll och framåt och väldigt orädd, redan efter andra dagen börja han nafsa på mina fingrar och kommer alltid fram när man är nära akvariet, så eftersom han är så sällskapssjuk kommer jag troligtvis köpa en till kofisk, troligtvis när vi köper det större karet om jag inte ser en gullig kofisk av slump i någon affär och inte kan hålla mig! Men en sak jag lagt märke till är att när han är ensam ett tag blir han lite mörkare på vissa ställen och såfort man kommer fram och sätter sig där blir han gul igen. Jag vet inte, jag tror att det beror på att han vill ha sällskap för han ser inte sjuk ut som många kofiskar kan bli! Men ni får mer en gärna komma med er kunskap om detta.

Jag ska iallafall nu försöka söka mig fram till ett svar för jag vill lära mig allt om denna lilla varelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering: Ozon är köpt + en läderkorall som passar sig fint i akvariet, något som dock INTE passar sig än är de jäkla vita prickarna som finns på både dvärgkirurgen och ko'isen. dvärgkirurgen är inte alls lika mycket utsatt utan det mesta har ramlat av honom men kofisken är full med prickar:( Han har fått vattenbad tre gånger nu. Två gånger igår och en gång idag (nu ska vi hålla oss till en gång om dagen då man bara ska doppa dom en gång per dag tydligen) men jag kan inte se någon större skillnad tyvärr på honom. Jag trodde jag såg en skillnad väldigt tidigt imorse men sen när jag gick upp några timmar senare såg jag att jag hade väldigt fel eller att han fått tillbaka pricken. Det ända som vi kan göra nu är att hoppas på att UVn kommer, stärka dosen lite på ozonet eller så får det bli hinkmetoden.. Väldigt tråkigt!

Ända positiva är att vi idag åkte och kolla på ett akvarium som vi nu har bokat och kommer hämta om någon vecka eller så..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kopierar ett inlägg jag precis skrev om kofisken på en annan tråd jag gjorde om vita prick:

Tråkigt nog så dog min kofisk under natten, enligt pappa fastnade han mellan en sten och glaset.. Innan han blev sjuk var han aldrig så dum att göra sånt satt jag tror det beror på vita pricken, han blev väldigt bra efter hinkmetoden och sötvattensdopp i två dagar sen börja han bara få ännu mer prick, mer än tidigare och han börja bli segare och segare. Inget hände med resten av karet, de sägs ju att de är giftiga i naturen men som många säger så verkar de inte vara det efter att ha varit i fångenskap ett tag + att vid "naturlig" död verkar de inte utsöndra sitt gift. Men vilket som är det väldigt tråkigt. Jag får se hur det blir i framtiden, om vi köper en till kofisk eller inte. Det verkar väldigt egoistiskt att göra det då min ko'is dog som han hette men i det nya karet kommer vi inte ha några direkta skrymslen som fiskar som han kommer kunna fastna i (förhoppningsvis) så jag får se.. Men väldigt tråkigt en stor personlighet dog, idag är det dessutom 13 månader sen en vän till mig dog så ko'isen valde ju den "perfekta" dagen att dö på.

-------------------------------------------------

Idag ska vi börja bygget av möbeln till nya akvariet så idag kommer jag och mamma börja möblera om här i vardagsrummet då det står ett stort och TUNGT vitrinskåp där nya karet ska stå vilket i sin tur kommer göra att vi måste möblera om massa andra saker. Det kommer stå ett kubakvarium där om jag inte sagt det tidigare på 470l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...