Gå till innehåll

Mitt Juwel Rio 180


MarinaS

Rekommenderade inlägg

Okej misstänkte det då.. Jo men har hört att stockholm ska ha bra vatten så vi sket i osmos :-) .. Dessutom visar testerna jag precis tog väldigt bra (ganska chockerande då jag verkar ha fått kisealger för brukar inte nitrit höjas då?) Men vad ska jag göra åt kisealgern, har för mig att eremiter är bra på att käka upp dom, stämmer det?

Japp tidningspapper för att ta bort hinnan på ytan, gjorde det precis och funkade alldeles utmärkt tog bort lite annat smuts också faktiskt! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 127
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tog tester precis, jag vet att man ska göra det mer åt kvällen men kunde inte hålla mig så här kommer dom:

Nitrit: 0.01

Ph: 8.0

Temp: 27

Salinitet: 25

Det är de tester jag hitills tar och...Vad har jag gjort för att förtjäna så här bra resultat? Väldigt kul är det iallafall :-) Ska köpa fler tester snart så som MG + CA, ammonium och KH men det får vänta några dagar :)

Men eftersom jag troligtvis har fått kisealger vad för djur ska jag köpa och vad ska jag göra åt algerna skita i dom, eller försöka ta bort dom för hand?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara strunta i dom, dom försvinner av sig själv så fort dom förbrukat upp kislet du har i vattnet. Kan däremot komma tillbaka när du gör vattenbyte så länge du inte kör med osmos. För mig kom det bara dom första 2-3 bytena...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej men gå gör jag så som du säger och struntar i dom :-) .. Osmos verkar ju som en bra ide att köpa egentligen asså,, får kolla upp det lite närmare isåfall och blir det av att vi köper det får det iallafall vänta ett tag till allt det viktiga är köpt (så som led belysning)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej men dåsa :-) ..men mycket beror nog också på vad för vattenkvalité man har där man bor och eftersom vi har bra så kanske det ändå blir lite onödigt att köpa osmosanläggning, bättre att köpa nått annat för pengarna :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdate: Efter jag vet inte hur mycket sökande så har jag kommit fram till att den korrekta arten av de två fiskar vi har i karet är: Chrysiptera taupou - Blue devil damsel fish. Nu ska jag läsa på lite om arten och sen sova!

[h=1][/h]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering: Jag har försökt ta lite bilder för det har hänt 3 nya saker med karet under natten. 1. Kisealgerna har vi fått mer av fast mest på samma döda korall som innan. 2. Den ena fisken (den lite större) har börjat ändra färg på de övre fenorna till blå. Vilket är väldigt kul då jag igår läste att Hanarna har blå fenor och honor har gula satt om båda inte ändrar färg betyder det att vi har en hona och en hane i karet! 3. Den lilla putsarräkan har också ömsat skinn, vilket också är väldigt roligt då det betyder att de trivs och växer. ...Eller att de mår dåligt och är stressade men det tror jag inte utan jag tror mer på det förstnämnda :-)

Annars så fortsätter allt rulla på bra, sniglarna fortsätter vara klumpiga och lyckas ramla på sitt skal hela tiden så det gäller att vara uppmärksam och vända dom när man märker att nån ramlat men annars är de väldigt duktiga och gör sitt jobb bra!

Lite OT men idag ska jag göra andra vattenbytet lite senare på dagen, lite nervöst då det är lite vårt att gissa rätt med hur mycket salt man ska ha i då man inte vill ha för lite och inte för mycket, men det ska nog gå bra ändå!

BILDER: http://marinasarvanidou.blogg.se/?tmp=01153323 (sista bilden är inte tagen idag dock tyckte jag den var väldigt rolig)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att gissa låter lite vanskligt. Men det är ganska lätt att räkna ut hur mycket du ska ha. Jag brukar ta 33 g per liter vatten. Det brukar stå på förpackningen hur mycket salt du ska ha. Blanda vatten och salt i förväg. Sen slangar du ut så mycket som du ska byta och häller i det nya vattnet. Då ska du se att det blir rätt. Lycka till.

Mvh

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja inte gissa direkt utan jag kollar med dl mått och sen blandar till det i hinken med vatten, men det blir lite som en gissningslek, dock lyckades jag bra förra gången ;-) Men att väga det låter helt klart som en bra idé så det ska jag göra tack för tipset! :) ..Jag läste på baksidan dock lite slarvigt och fatta ingenting men ska kolla igen och se vad som står! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så blandar man bara i ungefär 3,5dl salt på 10l vatten, stämmer ganska bra med mitt salt iaf. Brukar hamna på ca 1,026 på refraktometern så beroende på hur mycket jag blandar brukar jag alltid skippa sista skopan och sen justera lite efter några timmar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var runt så mycket salt jag blandade i på ca 10 L vatten sist och behövde bara hälla i lite till efter några timmar då det hade blandats i karet ett tag och då hamna jag på 26-25 i salinitet :-) Men då gör jag på samma sätt igen och kollar på dl mått och gör som förra gången och kör på 3-4 dl på 10L och sen ser hur det blir i salinitet! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som en bra metod. Det kanske blir knivigt om man ska blanda flera hundra liter men till små kvantiteter duger det nog utmärkt. Men en bra våg är ändå att rekommendera. Kan vara bra om man vill tillsätta ämnen i pulverform också. Så länge det blir bra finns det väl inga dåliga metoder?

Mvh

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering: Vi har fått två stycken nya invånare i karet, två stycken Clownfiskar av arten Amphiprion Ocellaris. De har varit i karet i ca 30 minuter och har vågat sig på att äta och utforska karet lite, våra damseller är hittills snälla mot dom men vet inte riktigt vad som händer men de ska nog vänja sig :-)

Bilder kommer nån gång under kvällen eller imorgon :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej skönt att höra att det gått bra för dig att ha clowner och damseller tillsammans :-) .. Som tur är verkar det gå bra här med, men som du säger verkar dom inte vara så snälla mot varandra. Eller den mindre är snäll men den lite större som verkar vara en hane är den som bestämmer kan man säga, men de verkar ändå trivas ihop som tur är :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den clown som är störst brukar vara en hona/ den som bestämmer, Dom är två könade, Dör honan blir hanen som står under henne till en hona ;) Det är lite invecklat, Skaffa en fina anemon och sen hoppas dom flyttar in i den :) Lycka till med allt nu :)

Mvh Timmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det visste jag redan utan jag menade damsellerna, slarvigt skrivet av mig sorry (a) :-) Men anemon ska vi köpa, vill vänta lite med det dock tills vi köper bättre belysning vilket borde ske nästa vecka nån gång :-) ..Vi har just nu 2 st t8 på 35W belysning, en blåljus och den andra vit med reflektor baktill vilket känns som att det inte kommer räcka så långt för en anemon.. Egentligen inte till de två liv vi ska köpa imorn heller men vi ska nog köpa någon slags led belysning redan imorgon också så det ska nog funka ändå till vi köper mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...