Gå till innehåll

Mitt Juwel Rio 180


MarinaS

Rekommenderade inlägg

Vi tänkte köpa led belysning nu i veckan och då kommer vi sätta fast den på något sätt mellan vår befintliga belysning :-) jag har inte kollat något närmare på vad för slags led belysning vi ska skaffa men min pappa har mer koll på det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 127
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Okej :) Hoppas ni hittar nått fint, Nått jag kan rekommendera är att köra med lysrör, Tycker man får ut bättre ljus :) Men man spar mer pengar på att köra led efter som du inte behöver byta nått, Lysrören måste man byta var 6 månad :/

Mvh Timmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, men finns det lysrör som passar t8 då? Vet du någon bra sida man kan beställa från kanske? Jo precis det är ju det om är så bra med led, det lönar sig i längden då det bara blir dyrt en gång med led och det är ju när man ska köpa allt :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering: Idag på morgonen begav vi oss av till .. glömt bort namnet men en (ganska bra) bit utanför S-tälje iallafall, tog oss ca 1 timme och 30 minuter. Vi köpte iallafall ett Kenyaträd samt en liten Pumpande Xenia men med oss därifrån åkte vi med ett till kenyaträd samt fyra till små pumpande xenior :-) Väldigt kul faktiskt! Men väl hemma skulle man ju också sätta fast dom och vi hade inget korall lim heller och vi hade inga tandpetare (lyckat liksom), så det var inte det lättaste att få xeniorna att inte ramla från platsem man valt till dom.. Ett tag ville jag bara skita i det och låta dom själva fixa det men nu verkar de vara på sin plats och har börjat öppna sig liiite och ser fina ut så det ska bli riktigt kul att se hur de kommer se ut om nån dag eller två när de verkligen har stadgat sig! :-)

Men imorse innan vi åkte la jag upp lite bilder på bloggen men hann aldrig skriva ett inlägg om det här på SG , så här kommer länken som jag tog igår på clownfiskarna:

http://marinasarvanidou.blogg.se/?tmp=29173727

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ett 180 liters förut :) Vill du ha en riktigt bra lysramp skulle jag rekommendera ATI sunpower 6*39w Den är ca 90cm lång, Sen kan du vilja själv vilka rör du vill ha tex, två vita, tre blåa och ett fidji purple :)

Mvh Timmy :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens uppdate: Blir lite sent med dagens uppdate men det har ju hänt en del sen igår kan man ju säga :-) Vi skulle ju vänta med fler fiskar och ta det lite lungt men näe, det funkar aldrig, speciellt inte i den här familjen så idag köptes två nya invånare till karet samt en liten led lampa. De nya fiskarna är en Valenciennea strigata och en Salarias Fasciatus. Strigatan håller sig gömd då ena damsellen har varit väldigt mycket på och inte gillat de nya invånarna alls och Fasciatusen, ja vad ska jag säga.. Den är riktigt häftig asså, damsellen var på den också till en början men den sa ifrån nästan på en gång och visade vart skåpet ska stå :-) ..Den har dessutom börjat äta alger på stenarna och utforskat karet och den är verkligen helt orädd. Riktigt kul! Men på tal om orädd så har putsarräkorna blivit väldigt "tama" och ska klättra på ens hand och putsa på en så det är riktigt häftigt och roligt också, de andra fiskarna, damsellerna och clownerna är inte heller speciellt rädda utan simmar riktigt nära handen när man stoppar ner den och ska fixa nått. Kulkul!

BILDER: http://marinasarvanidou.blogg.se/?tmp=29173727

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, är helt förälskad i den :-) Åhh, det hade jag ingenaning om, vad för färg byter de till då och varför? Äter din något annat än alger förresten, tänkte på om alger skulle ta slut om de nu kan ta slut då de växer så snabbt vad man isåfall kan ge, har läst att de är vegetarianer så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min byter färg efter färgen runt honom, på stenen är han grå, i sina hålor är han nästan svart och när han är ute på sanden blir han nästan vit. Det går blixtsnabbt och ändra färg men är riktigt kul och se. Skulle gissa att det är för att camoflera sig mot rovdjur...

Jag har gått om alger så lär inte bli något problem på länge, däremot har han visat intresse när dom andra matas. Jag har däremot aldrig sett den ta någon mat då. Men det finns ju algmat att köpa så det löser sig nog ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Marina! Karet ser fint ut tycker jag! och korallerna ser ju ut som att dem tar sig fint. Vi har också en salaris, vet inte om du såg den när du var här? Den är också min favorit i karet. En riktig charmknutte. Jag skaffade honom när vi hade "gräsalger" för längesen och det problemet fixade han ganska snabbt. Nu äter han mest samma mat som dem andra fiskarna. Han är tjock och fin och hans favoritmat är räkmix så det verkar inte som att han behöver äta bara vegitariskt. Men han är även fortfarande duktig och städar i karet. Han gör "pussmärken" på rutorna när han äter algerna som kommer där :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åh men gud vad häftigt!! Jag ska helt klart hålla koll och vara mer uppmärksam på hans färger då :-) Jo det är samma här med algerna, man ser vart han har varit och käkat och vart han inte varit än, stora vita fläckar på de döda korallerna /skeletten och runt om alger haha :) ..Jo det är ju sant men då får man ju hoppas på att de tar algmat för det brukar ju vara i torrfoder form (iallafall det jag sätt):) ... Annars om han vägrar tänkte jag krossa lite foder blanda det med saltvatten och lägga in det i nån spruta/pipett och blåsa det nära honom haha.. Borde ju nästan funka när dom känner lukten av mat :-)

Men hitills går det bra och han/hon verkar trivas så det är riktigt kul :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jessica :-) Vad roligt att höra, ja korallerna ser mycket bättre ut idag faktiskt och de ser ut att trivas riktigt bra faktiskt :) Åh nej den missade jag då vad tråkigt, men ja jag håller med dig de är riktiga charmknuttar! Okej vad skönt att höra att han äter maten som de andra fiskarna äter, hoppas vår också börjar göra de om algerna tar slut :) Haha men gud vad gulligt ju, hoppas det blir pussmunnar på våra rutor också :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy: Det är tydligen en månlampa så den är ju väldigt liten men den gör fint blått ljus, kanske lite för blått för min smak men det lär väl se bättre ut när v köper lite vit led belysning :-) ..Märket tror jag är av Haquoss :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy: Åh vad roligt isåfall jag ska hålla utkik på köp & sälj då, dock är jag mer ute efter mjuka koraller faktiskt men om de har fina färger så kommer jag nog inte tacka nej för att köpa :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha ja det är faktiskt väldigt skönt att bo i stockholm ibland, nära till typ allt :-) ..i vissa fall skulle man dock inte banga på att flytta till landet och njuta av tystheten, dessutom mycket skönare att ha djur då, då de har mer frihet! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åh vad roligt för dig :-) tänkte också titta förbi där men vet inte när, vill kolla lite på deras sjöstjärnor och någon anemon, känner att mina ocellaris behöver en trots att många säger att de klarar sig utan. :-)

Dagens uppdatering kommer alldeles strax, har faktiskt hänt en del sen sist, men först måste jag ladda upp bilder på datan och ta lite fler :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom har fått in en sändning på leasing tror jag, mycke gorgonier mm :) Om du vill ha riktigt fina koraller till bra pris ska du åka till korallfisken i linköping :) Ser fram imot lite bilder så här på kvällen ;)

Mvh Timmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens upptatering: Hejhej på er! Nu är det väl 1-2 dagar sen jag gjorde en uppdatering och det nya som hänt med fiskarna till att börja med är att den ena damsellen som jag tidigare snackat om som jag tror är en hane har fortsatt blivit blåare och blåare nu börjar det bli klara blåa streck både under magen som på kanten innan det blir gult dock lite mörkare gult nu än innan. Det samma gäller ena clownen, den har börjat bli mörkare i kroppen, läste att det kan ha att göra med könsmognad? Dock stod det när vi köpte clownerna de redan har har visat lekbeteenden, men det kanske de gör trots att de inte är könsmogna? Att de liksom leker innan de börjar leka på "riktigt"? ..Make sense isåfall :-)

Juste den ena minisnigeln dog också för kanske 3 dagar sen, glömde att skriva det, vet inte riktigt varför faktiskt men de ska ju vara känsliga så det är ju lite synd kanske..

Men något mer jag märkt på clownerna är att de kanske är lite uttråkade ibland? De levde ju i ett mindre kar innan så det tycker jag är lite konstigt ändå, men vi ska försöka köpa en anemon till dom då jag tror att de faktiskt är i behov utav en sån (och för att de är så jäkla fina också hihi). Lutar åt en entacmaea quadricolor isåfall, så vi får hoppas att antingen någon här säljer en sån eller att den finns på någon akvariebutik att köpa! :)

Men nu ska jag prata lite om idag! När jag kom hem från skolan så kollade jag i akvariet lite i vanlig ordning och sen checka jag runt här på köp & sälj och såg "gratis fraggar" annonsen, så fort som fan pma jag Maglofster som hade annonsen uppe och åkte dit, tänkte att det är typ för bra för att vara sant, för nästan alla som lägger upp annonser här bor minst typ 2 timmar ifrån (trots att vi åkt så långt för att köpa saker så är de ändå skönt med lite närmare) satt att det finns i stockholm och gratis var ju roligt, dessutom fick man lära sig en del nytt också och se på hans fina kar så det var riktigt kul! Utöver de saker vi fick så som en knapp, 2 montipora, två Stylophora, och två klyxum sp. Med på en sten var det dessutom en skiva, två sjöstjärnor som vi märkte när vi kom hem, en färgglad mask med taggar, och mindre små rörmaskar i fina röda färger samt en stor rörmask. :-) (jag är inte heeelllt saker på namnen av grejerna vi fick så ni får mer än gärna rätta mig)

BILDER: http://marinasarvanidou.blogg.se/?tmp=05231945

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...Skriver som en kratta märker jag nu när jag läser, men hoppas ni ändå förstår vad som står. Jag ska försöka tänka på att läsa igenom mina inlägg någon extra gång innan jag skickar dom :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...