Gå till innehåll

Mitt Juwel Rio 180


MarinaS

Rekommenderade inlägg

  • Svar 127
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jo, det har inte varit igång speciellt länge men har redan blivit bra mycket bättre, mycket pga alla vänliga och hjälpsamma folk här på guiden:)

Det är många som sagt samma sak, riktigt kul faktiskt!! Lite synd bara för jag ska göra om halva scapen snart...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har visst levande saker som växer från min sten!! Såg den yttepyttiga saken precis så har försökt ta massa bilder men den är så liten och gömmer sig så det är väldigt svårt men ni får hjälpa mig identifiera den om ni kan. Det är som ett jätte litet rör och runt om den runda på kanten är den vit och livet som kommer ut från röret ser ut att vara ljusrött med "hår" runt om fast det är mellanrum mellan "håren" (det ser inte ut som hår men vet inte vad jag ska kalla det).. Jag kan tänka mig att det är en yttepytte liten rörkorall eller kolonianemon men kan de växa från en köpt levande sten?

BILD: http://publishme.se/3094544/entries/article/165301488/?pub=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte säkert, finns många olika varianter. Om jag förstått det rätt så är dom som följer med levande sten oftast ganska små och tråkiga i färg (läs vita). Man kan däremot göra som jag gjort idag och köpa större och färggrannare varianter. Håll utkik i mina trådar, kommer bilder så fort dom vågar visa sig ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åh vad synd isåfall om den inte växer till sig.. Jag ska heltklart hålla utkik i dina trådar =) ..Ja jag kommer definitivt köpa rörmaskar de är väldigt fina de lite större och färggrannare :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jesper: Näe den ända lösning jag kom fram till var att lägga in bilder på FB men där kan ju inte folk som inte är medlemmar gå in och kolla på bilderna så då skaffade jag en blogg också haha.. Jag hoppas att vi snart mirakulöst kan lägga in bilder här på SG bildfunktion för det har inte alls varit roligt att hålla på såhär :-)

Känner igen det där. Satt med alla tänkbara bildredigeringsprogram halva kvällen igår men lyckades ändå inte. Hoppas att det löser sig självt på något magiskt sätt snart :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror mig se en SJÖSTJÄRNA!!!! Jag såg den igår också när det var mörkt i karet och jag kollade in med en ficklampa. Den var inne i stenen och två av benen stack ut från två olika hål från stenen, den är grön/brun med långa ben och som små taggar på benen. Nu har den kommit ut lite och flyttat till en annan sten så man ser den lite bättre men endast benen inte själva kroppen den gömmer sig fortfarande under en sten.. Dock räknade jag till att jag såg 4 ben. Jag försökte ta kort men man ser ju inte alls så bra men vad för slags sjöstjärnos brukar komma med LS?

Jag är iallafall skitglad för varje dag ser man något nytt, från att liksom tro att det inte finns mycket alls djur som kom med LS'en till att se nya saker varje dag, skitkul!! Jag såg dessutom två minisniglar igår, jag har sett en innan två gånger men vet inte om det var en eller två olika sniglar jag såg men nu är det konstaterat det finns minst 2 minisniglar i karet som kom med LS'en :-)

..en sak till, medan jag kollade runt i karet igår letade jag också efter fiskarna, men fyfaan vad bra de gömmer sig bland LS'en, jag letade överallt bland alla små grottor och hål men ICKE kunde jag se dom!!! Men sen så börja de röra på sig lite när lampan hamna där de gömde sig så då fick ja syn på dom lite :-) ...Tror jag och pappa gjorde ett bra jobb med att sätts LS'en som vi gjorde för jag tycker det är väldigt viktigt att djuren ska kunna gömma sig.

Måste fråga en till sak, jag köpte tre sniglar för ett tag sen av lilla varianten (inte så små som dom som kommer med LS'en) men den ena snigeln var upp och ned och såg ut som att den sen inte kuna vänta sig så efter lite krångel då den var på sanden bakom karet där LS'en står "lutad" var det väldigt krångligt att vända den - men det gick och den började snigla vidare som vanligt. Men jag undrar - Kan de inte vända sig av sig själva? ..Jag vill ju inte att de ska dö pga sin egen klumpighet liksom...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du såg är nog ingen sjöstjärna utan en ormstjärna :-) De är roliga djur dock, de är riktigt bra på att gömma sig men kan komma fram på natten och sätta sig på rutorna. De rör sig ganska roligt, liksom kravlar fram.

Kan inte ge något latinskt namn, men det är nog samma sort ungf som man brukar få med stenarna. Det kan vara riktigt knivigt att art bestämma små ormstjärnor.

Fiskar kan vara bra på att gömma sig! Men ge de tid så kommer de nog bli betydligt djärvare med tiden, jag har ett kar jag släppte i fyra fiskar för ett tag sedan. Men två av de var så skygga de första veckorna att de flög in bakom stenarna bara man gick in i rummet. Men nu, snart två månader senare bryr de sig knappt om att jag står och grejar framför framrutan. Frökenfiskar brukar vara rätt djärva.

Jag har hört att vissa turbo snäckor tex inte klarar att vända på sig själva, jag är inte säker på om det är sanning eller inte. Men de är inte jättesmidiga på det sättet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel: Du verkar ha alldeles rätt, djuret i karet verkar vara mer likt en ormstjärna än en sjöstjärna :-) Men då ska jag hålla utkik på kvällarna i hopp om att se den ännu bättre! :)

Okej, ja första dagen i karet var de rädda och gömde sig och höll sig mer vid deras revir som de hittade på en gång men nu är de inte alls lika rädda längre efter att ha haft dom snart i en vecka:-) Ända gångerna de gömmer sig och man inte kan se dom är när de gömmer sig för kvällen annars är de väldigt nyfikna av sig och kommer fram till ytan på en gång när det vankas mat!

Okej, vad tråkigt isåfall, väldigt synd att de kanske kan dö pga av de inte kan vända sig, men jag får helt enkelt hålla utkik efter mer sånt då för vill inte att någon ska dö på ett sånt sätt :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskar kan bli väldigt "tama" Jag matar tex min kofisk med pincett varje dag. En gång när jag skulle visa grannarna hur snäll den va genom att stoppa ner fingret i karet och låta dom se när den simmade fram till mig, så va den så orädd av sig att den bet mig i fingret -shark_smiley Så nu håller jag lite koll på den när jag är nere i karet och rotar ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha nej men gud vad häftigt ju!! :-) Kofiskar är så jäkla fina, skulle själv vela ha en sån men mitt kar är ju bara på 180L så vet inte riktigt om det skulle funka? Inom ett år räknar jag med att uppgradera mig med ett på minst 500L så då skulle ju den få flytta över dit men vet ändå inte. Tror du det skulle funka med en kofisk i mitt kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, tack så mycket:) Det är på 180L men har hört att det ryms 200l i karet. Vi har ännu inte sätt att de putsat nån fisk men vi har ju bara två fiskar och de är väldigt livliga så tror inte räkorna fått något tillfälle att göra det än på dom.

Jaha ja okej då kan det ju vara det.. Vi lät dom vänja sig nån halvtimme i deras påse inne i akvariet innan vi la in dom men jag tror inte vi la in vårt vatten i påsen faktiskt, minns inte.. Får göra det nästa gång isåfall :-) Jag sökte på google och kan nog vara såna men jag såg ändå inte så många likheter mellan minsa och nassarius sniglar, mina har inte alls så långa tentakler som dom fast de kanske inte växt till sig än så mycket.. Får kolla upp det nästa gång vi åker till affären! Men som du säger de är väldigt snabba iallafall:-)

Okej då känner jag mig lite lättad angående stenen iaf för började bli lite orolig när vi inte sätt så himla massa saker på dom, dock vet jag att minst två mini sniglar kom med den och sen två andra djur som var pyttesmå och nästan genomskinliga.

Ja efter som måtten är 100 x 40x 50 utvändigt så rymmer det ca 200

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha nej men gud vad häftigt ju!! :-) Kofiskar är så jäkla fina, skulle själv vela ha en sån men mitt kar är ju bara på 180L så vet inte riktigt om det skulle funka? Inom ett år räknar jag med att uppgradera mig med ett på minst 500L så då skulle ju den få flytta över dit men vet ändå inte. Tror du det skulle funka med en kofisk i mitt kar?

Om du inte köper en för stor skulle det nog funka. Men va jag har läst så är det ganska svåra fiskar och man ska gärna va mer erfaren än vad jag va när jag skaffade den. Sen vet du att dom är kan släppa gift om dom skulle bli sjuka/skadade/dö va? Har man otur kan dom ta resten av allt levande med sig också, och den risken är ju större desto mindre vatten man har i karet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej vad roligt :-) Ja jag tänkte inte skaffa den än om ett tag utan vill börja sakta med fiskintaget i karet, iallafall försöka. Jo det har jag läst faktiskt så det är också det som stoppar mig lite men efter lite sökande så är det många som skriver att de tror att de äter giftig föda i naturen så att de blir giftiga på så sätt , men eftersom de inte får i sig någon giftig föda i fångenskap så blir de inte giftiga. Dock är de bara spekulationer men det skulle kunna stämma för de som haft kofiskar och som har dött, har det inte hänt nått med deras levande.. Men som du säger de kanske också hade större kar.

Men det där med att de äter giftig föda i naturen och blir giftiga verkar ju ganska logiskt för så är det ju med pilgiftgrodor också, de i fångenskap är inte giftiga för de äter ingen giftig föda (de äter främst bananflugor i fångenskap)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag hoppas det stämmer, iallafall lite till viss del att de kanske inte är lika giftiga i fångenskap isåfall:-) knappar hade jag ingen aning om att de var giftiga och inte koraller heller bara att anemoner är det fast det låter ju också ganska logiskt att de två också är giftiga haha..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering: Hitills har jag inte sätt något nytt levande dock märkte vi att det fanns massa nya rörmaskar i karet för några dagar sen, de flesta verkar vara ljusröda så det är ju roligt, synd bara att de är så pyttesmå, hoppas de växer till sig trots att de som kommer med LS brukar vara små arter. Men man kan ju alltid hoppas. Dessutom har den ena putsarräkan ömsat, trodde först den var död och blev lite ledsen men kom på mig snabbt igen att de brukar ömsa skinn så då kollade jag runt i karet och såg den på en sten levande. Skinnet kommer jag nog låta vara kvar i karet, gör ju ingen skada och har för mig att den gör lite nytta minns dock inte vad för nytta.

Men dessutom har man börjat märka att nu när karet gått ett tag att det är av behov av en större skummare, just nu är den vi har för bara 120L så jag hoppas de på akvarieleasing snart kan få in sina nya skummare :-) Sen igår märkte jag att vi fått nån alger på ena korallskelettet (fyfan vad hemskt det låter att säga det) tror att det är kisealger men är inte säker.. Ska ta kort så att ni får se innan jag publicerar det här inlägget.

BILDER: http://marinasarvanidou.blogg.se/?tmp=29173727 (Finns bara en bild från idag då kameran fått fnatt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har dessutom lagt sig som en hinna uppe på ytan, hur ska jag göra för att ta bort det? Jag har läst att det funkar med tidningspapper men att de är en gammal metod och att det inte är så bra? Jag tror hinnan beror på att skummaren inte gör sitt jobb så bra eftersom den är för liten för karet samt kanske inte är av bästa kvaliten men kan ju också bero på maten fiskarna och räkorna får? För tillfället får de flingfoder men tänkte byta ut det mot något bättre foder vid nästa besök av saltkaraffär. Men vad kan jag göra åt hinnan, har ni några andra bättre tips eller ska jag köra med tidningspapper?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...