jimmy Postat 7 april 2005 Dela Postat 7 april 2005 Min sjögurka lyckades fastna i en pump idag så hela karet ser ut som det ska dö några fiskar är jag ganska säker på kommer inte att klara natten men några av dom kanske inte är så illa däran.Jag har bytt ca 100 liter vatten å lagt i aktivt kol men nu är ju frågan ska jag vänta på osmosen eller byta mer vatten å köra med kranvatten ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 7 april 2005 Dela Postat 7 april 2005 Jag kör alltid utan osmos.. Men har ev bättre kranvatten än dig.Hällre en algökning än totaldöd..Lider med dig.. Lycka till!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 7 april 2005 Författare Dela Postat 7 april 2005 ja det är väll så frågan är om man lyckas rädda nånting av det.Man är ganska nära att läga ner nu kan jag säga. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reefchallenge Postat 7 april 2005 Dela Postat 7 april 2005 hejjag frågade min lokala handlare om detta när jag köpte mina saltgurkorenligt denne en sådan olycka skulle inte ha betydande åverkan på andra fiskar.så som jag har förstått det är bara vissa anemoner som kan ställa till dethar du tillräcklig många städare bör inte denna olyckan leda till något annat.jag har själv gått miste om två anemoner och ett sjöäpple utan att för den skull gå miste om andra djur.ditt vattenbyte bör vara tillräcklig, vill du vara säkrare häll i lite amovek.satsa på städarna ifall olyckan är framme flergångerbifogar bild på mina saltgurkor ,ifall du hade av samma sortmvh Reza Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 7 april 2005 Dela Postat 7 april 2005 Hade du bott närmre så kunde du fått 600L inkört vatten.. (klen tröst men hoppas på att någon annan också ska erbjuda sig). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 7 april 2005 Författare Dela Postat 7 april 2005 städare har inget med detta att göra när en sjögurka blir hotad så släpper den gift å det gör att alla fiskar å koraller riskerar att dö nu upptäckte jag detta väldigt tidigt max 10 minuter efter att han fastnade å hade alt slokat fiskarna flämtade å låg på botten alla koraller musslor anemoner såg väldigt ledsna ut så nog gör dom skada Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 7 april 2005 Författare Dela Postat 7 april 2005 va å hämtade 50 liter osmos å kol hoss dykaren men det är förbrukat nu å nu ligger allla fiskar på botten.Kör på kranvatten å byteer 40 liter till så får vi se men jag har inga förhoppningar att nått ska överleva Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reefchallenge Postat 7 april 2005 Dela Postat 7 april 2005 visst att vattenbyte är det bästa motmedlet och att städarna inte kan annulera skadan som redan har skett . det dem däremot kan göra är att förhindra förrutnelsen genom att äta upp animalisk kvarlevor.hoppas att du klarar denhär pärsen.mvh Reza Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 7 april 2005 Dela Postat 7 april 2005 visst att vattenbyte är det bästa motmedlet och att städarna inte kan annulera skadan som redan har skett . det dem däremot kan göra är att förhindra förrutnelsen genom att äta upp animalisk kvarlevor.hoppas att du klarar denhär pärsen.mvh Rezaom städarna överlever ja,anars ruttnar ju dom oxå!LIDER MED DIG JIMMY Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 7 april 2005 Författare Dela Postat 7 april 2005 grejen är ju inte att sjögurkan har dött utan den fastnade bara så att den inte kom väck å släpte då ett gift för att den kände sig hotad å detta gift tror jag inte att några städare kan ta hand om det är ju inget djur som ligger å dör utan det är som att hälla vilket gift som helst i akvariet kan nog jämföras med att häll klorin i karet.Det syns inget luktar inget men alt mår piss å inget ser bra ut förutom vattnet som är lika klart som vanligt.Nästa problem är ju om anemonen dör under natten å vänder utåin på sig då kommer nästa skit så att säga men det är väll bara att vänt å se Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Joru Postat 8 april 2005 Dela Postat 8 april 2005 Hur har det gått för dig? Klarade sig fiskar och anemon? Antar att det inte blev mycket sömn under natten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 8 april 2005 Dela Postat 8 april 2005 Lider med dig.Man kanske kunde komplettera med en skummare tillBra att du fått i Kolfiltrering oxså.Ja dessa sjögurkor eller sjöäpplen är jätte fina men varför chansa då man vet att de kan släppa från sig ett gift.Tråkigt att höra iallafall och hoppas verkligen att det löser sig!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 8 april 2005 Författare Dela Postat 8 april 2005 min skummare pajade för några dagar sedan så jag har ingen als just nu.Inga fiskar verka ha överlevt ska börja röja i det hela nu så får vi se hur det der ut ska byta mer vaten idag har byt ca 150 liter i går å fortsätter väll hela dagen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Linnex Postat 8 april 2005 Dela Postat 8 april 2005 Min skummare är förnärvarande bara inkopplad till LS förvaring. Drar inte igång det stora akvariet förrän under nästa vecka. Du kan låna skummaren om du vill. Bara att komma över. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Linnex Postat 8 april 2005 Dela Postat 8 april 2005 Du kan låna osmosen oxå om du behöver produktion av mer vatten än vad din klarar av. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 8 april 2005 Författare Dela Postat 8 april 2005 tack för erbjudandet ska kolla hur det ser ut jag kör nog på kranvatten så länge Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
aengus Postat 8 april 2005 Dela Postat 8 april 2005 hoppas att allt ska bli bra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 8 april 2005 Dela Postat 8 april 2005 Har en Turbofloator multi du kan låna (och ett UV om det nu skulle hjälpa till att öka vattenkvalitén.. har ingen aning) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 8 april 2005 Författare Dela Postat 8 april 2005 juste att ni ställer upp killar Har plockat ut död fisk nu alla va döda utom ena clownen men han är ju inte pigg direkt men han kanske klarar sig.Konstigt nog verkar det som om dom lägre djuren har klarat sig så som sniglar ,räkorna,sjöstjärnan men anemonen å korallerna är inte glada kan jag säga.Konstigt att det kan gå så fort med tanke på förloppet så måste det ha hänt precis max 5-10 minuter innan jag upptäckte det.När jag komm hem såg jag att alla koraller hade dragit ihop sig men fiskarna så pigga ut så jag stängde av alla pumpar för att se vad det kunde vara dåå hittade jag sjögurkan.Sen tog det väll max en halv timme inna alla fiskar låg på botten å flämtade å fenorna va aldeles vita på dom.Usch inte roligt als men det är väll sånt som inte får hända men gör det endå tråts man är försiktig med pumpar å insug.Undrar vad försäkringen säger om detta ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Linnex Postat 8 april 2005 Dela Postat 8 april 2005 Ang försäkring.Innan du anmäler så kolla exakt vad försäkring täcker.Kan mycket väl vara så att den inte täcker i detta fall men skulle täcka om det orsakats av något tekniskt fel som tex en trasig doppvärmre ;-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 8 april 2005 Författare Dela Postat 8 april 2005 jo det va det jag tänkte ringa först å fråga vad som gäller innan jag avslöjar nåt å dessutom spela in för jag har fått lovat en gång i tiden att allrisken täcker inehållet i akvariet vad som en händer men när det kommer till krittan så brukar dom ändra sig Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 8 april 2005 Dela Postat 8 april 2005 Jag kollade med mitt försäkringsbolag (har "alla" tilläggsförsäkringar) om de kommer att täcka ev förlust av koraller/fiskar när jag var tvungen att tömma mitt kar för lagning. Inte en krona skulle jag få.. Hade därimot jag inte upptäkt läckan och allt runnit ut så skulle de täcka allt (max 30 000 för koraller + fisk).. Logiskt,, NOT. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Klubbsson Postat 8 april 2005 Dela Postat 8 april 2005 Vad är det för typ av sjögurka du har och hur stor är den? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 8 april 2005 Författare Dela Postat 8 april 2005 en svart kanske 6-7 cm lång Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 8 april 2005 Dela Postat 8 april 2005 Jimmy,var detta den vanliga släta brunsvarta "åsnebajs" Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.