Gå till innehåll

Panik


jimmy

Rekommenderade inlägg

Min sjögurka lyckades fastna i en pump idag så hela karet ser ut som det ska dö några fiskar är jag ganska säker på kommer inte att klara natten men några av dom kanske inte är så illa däran.

Jag har bytt ca 100 liter vatten å lagt i aktivt kol men nu är ju frågan ska jag vänta på osmosen eller byta mer vatten å köra med kranvatten ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

jag frågade min lokala handlare om detta när jag köpte mina saltgurkor

enligt denne en sådan olycka skulle inte ha betydande åverkan på andra fiskar.

så som jag har förstått det är bara vissa anemoner som kan ställa till det

har du tillräcklig många städare bör inte denna olyckan leda till något annat.

jag har själv gått miste om två anemoner och ett sjöäpple utan att för den skull

gå miste om andra djur.

ditt vattenbyte bör vara tillräcklig, vill du vara säkrare häll i lite amovek.

satsa på städarna ifall olyckan är framme flergånger

bifogar bild på mina saltgurkor ,ifall du hade av samma sort

mvh Reza

post-1581-14468912051237_thumb.jpg

post-1581-14468912051308_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

städare har inget med detta att göra när en sjögurka blir hotad så släpper den gift å det gör att alla fiskar å koraller riskerar att dö nu upptäckte jag detta väldigt tidigt max 10 minuter efter att han fastnade å hade alt slokat fiskarna flämtade å låg på botten alla koraller musslor anemoner såg väldigt ledsna ut så nog gör dom skada

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

va å hämtade 50 liter osmos å kol hoss dykaren men det är förbrukat nu å nu ligger allla fiskar på botten.

Kör på kranvatten å byteer 40 liter till så får vi se men jag har inga förhoppningar att nått ska överleva

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

visst att vattenbyte är det bästa motmedlet och att städarna inte kan annulera skadan som redan har skett . det dem däremot kan göra är att förhindra förrutnelsen genom att äta upp animalisk kvarlevor.

hoppas att du klarar denhär pärsen.

mvh Reza

om städarna överlever ja,anars ruttnar ju dom oxå!

LIDER MED DIG JIMMY

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

grejen är ju inte att sjögurkan har dött utan den fastnade bara så att den inte kom väck å släpte då ett gift för att den kände sig hotad å detta gift tror jag inte att några städare kan ta hand om det är ju inget djur som ligger å dör utan det är som att hälla vilket gift som helst i akvariet kan nog jämföras med att häll klorin i karet.

Det syns inget luktar inget men alt mår piss å inget ser bra ut förutom vattnet som är lika klart som vanligt.

Nästa problem är ju om anemonen dör under natten å vänder utåin på sig då kommer nästa skit så att säga men det är väll bara att vänt å se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lider med dig.

Man kanske kunde komplettera med en skummare till

Bra att du fått i Kolfiltrering oxså.

Ja dessa sjögurkor eller sjöäpplen är jätte fina men varför chansa då man vet att de kan släppa från sig ett gift.

Tråkigt att höra iallafall och hoppas verkligen att det löser sig!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min skummare pajade för några dagar sedan så jag har ingen als just nu.

Inga fiskar verka ha överlevt ska börja röja i det hela nu så får vi se hur det der ut ska byta mer vaten idag har byt ca 150 liter i går å fortsätter väll hela dagen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

juste att ni ställer upp killar Har plockat ut död fisk nu alla va döda utom ena clownen men han är ju inte pigg direkt men han kanske klarar sig.

Konstigt nog verkar det som om dom lägre djuren har klarat sig så som sniglar ,räkorna,sjöstjärnan men anemonen å korallerna är inte glada kan jag säga.

Konstigt att det kan gå så fort med tanke på förloppet så måste det ha hänt precis max 5-10 minuter innan jag upptäckte det.

När jag komm hem såg jag att alla koraller hade dragit ihop sig men fiskarna så pigga ut så jag stängde av alla pumpar för att se vad det kunde vara dåå hittade jag sjögurkan.

Sen tog det väll max en halv timme inna alla fiskar låg på botten å flämtade å fenorna va aldeles vita på dom.

Usch inte roligt als men det är väll sånt som inte får hända men gör det endå tråts man är försiktig med pumpar å insug.

Undrar vad försäkringen säger om detta ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det va det jag tänkte ringa först å fråga vad som gäller innan jag avslöjar nåt å dessutom spela in för jag har fått lovat en gång i tiden att allrisken täcker inehållet i akvariet vad som en händer men när det kommer till krittan så brukar dom ändra sig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade med mitt försäkringsbolag (har "alla" tilläggsförsäkringar) om de kommer att täcka ev förlust av koraller/fiskar när jag var tvungen att tömma mitt kar för lagning. Inte en krona skulle jag få.. Hade därimot jag inte upptäkt läckan och allt runnit ut så skulle de täcka allt (max 30 000 för koraller + fisk).. Logiskt,, NOT.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...