Gå till innehåll

Konvertera mitt 2400 liters till ett revakvarium


LN21

Rekommenderade inlägg

Det tickar långsamt vidare, ja har lyckats etablera ormsjöstjärnor, vanliga sjöstjärnor, rörmaskar och worms i 74 litaren. Men ja har inte sett ett enda Pods. Flyttat i ca 5 kilo (för några veckor sedan) finfin LS som hade pods i sig men inte ett synligt liv än så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 234
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Så länge man inte har koraller eller fisk så tror jag att övriga djur klarar sig fint utan, var mest nyfiken på hur du kör över detta.

När jag hade mitt lilla nano med enbart korallkross, lite sten och ett par fraggar så frodades pods på rutorna så länge det var ljus på, när det släcktes för natten så vill jag minnas att det gick ner i antal iaf på rutorna, men visst var det fart på dem även nattetid i övrigt.

Det tog dock någon vecka innan man såg en tydlig polpulationsökning, så jag tror inte att du ska vara ledsen, de kommer nog så småningom. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra nu sitter ett T8 rör över Bakningskaret, jag har även matat karet med lite flingfoder i några omgångar.

Kan ju tillägga att från igår så sitter 2 st 50 Watt chip "permanent över" 500 litaren.

Så att nu är där 400 LEDWatt över 500 liter. Alltså 0.8 W/liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra nu sitter ett T8 rör över Bakningskaret, jag har även matat karet med lite flingfoder i några omgångar.

Kan ju tillägga att från igår så sitter 2 st 50 Watt chip "permanent över" 500 litaren.

Så att nu är där 400 LEDWatt över 500 liter. Alltså 0.8 W/liter.

Använde du kylarna från Dustin? Hur ligger de ljudmässigt och hur hårt behöver fläktarna gå för att fixa 50w chip?

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp 45 kr 100 Watts kylarna

http://www.dustinhome.se/product/5010073631/arctic-cooling-ultra-64-tc-s-754/#intcmp=searchProvider_dacsa

Och styr ner fläkten/arna med

http://www.dustinhome.se/product/5010069781/zalman-fanmate-2-fan-speed-controller/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker

Fläktarna går på absolut minvarvtal och hörs överhuvud taget inte alls:)

Säg att 50 chipen har en verkningsgrad på 35% (vilket troligen är lågt) så är värmeutvecklingen som man ska kyla bort 32 Watt var av några Watt går av i ljusets rikting.

På min i varvtal så blir blocket (som är avsatt att kyla max 100W) bara ljummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har mer eller mindre bestämt mig för att inte beställa drömchipet på 100Watt.

För att bestämma mig så monterade jag mina 20K 50Watt chip över 500 litaren, och dom räcker mer än väl:)

Jag kommer att köpa hem ytterliggare 10st 50 wattare istället o sätta 6 i varje ramp (som blir 1,2m långa), dessutom så kommer varje ramp att innehålla ca. 300 W i små led.

Jag siktar fortfarande på en total effekt på 1200 Watt som ska belysa ca 1800 liter. Planen är att mörka hela baksidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fegis :)

Jag skulle nog ändå satsa några kronor på några 100 wattare i din uppsättning (inte drömchippet då men andra 100 wattare) Speciellt om du inte köper 45 mil Epistar (som AC-RC har) De 50 wattare som han säljer som har Epistar 45 mil kan nämligen skrämmas upp till 100 watt. Det är bättre penetrering (läs högre PAR längre ner) med 100 wattarna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tycker du om ljuset i chipp? Funkar 20k eller kan det dra för mycket mot blått? Står i valet o kvalet mellan 20k, 12-15k eller hybrid 10-12k+Rb.... Har blandade 10w chipp som komplement vilket gör det lite svårt.... Men hur upplever du ljuset?

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att benämningen 20 000 Kelvin inte stämmer. Visserligen är ljuset väldigt kallt men inte blått.

Till saken hör att jag även har ett 10-14000 K 50 chip hemma. Och det är en amnärkningsvärt liten skillnad mellan chipen.

Här är en kass bild där 10-14000 K chipet är till höger och 20 K cchipet är till vänster på bilden (inga andra lampor i karet är tända). Tyvärr är det fottat med en pocketkamera som ballar ur i LEDljus.

En sak som man dock kan se är att två 50W chip fyller nästan hela karet med ljus (sitter 90 graders linser på)

post-5316-14468926311192_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fegis :)

Jag skulle nog ändå satsa några kronor på några 100 wattare i din uppsättning (inte drömchippet då men andra 100 wattare) Speciellt om du inte köper 45 mil Epistar (som AC-RC har) De 50 wattare som han säljer som har Epistar 45 mil kan nämligen skrämmas upp till 100 watt. Det är bättre penetrering (läs högre PAR längre ner) med 100 wattarna.

MVH Lasse

Ja jo lite feg är ja :):) . Ja jo ja kikar på 45 MIL chipen, när det gäller 20 Wattarna så verkar dom vara uppskrämda i strömstyrka men inte i 50 och 100 Wattarna. Jag grunnar lite på om det kan ha med kylningen att göra. Att man inte vågar sätta ut maxeffekten helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att benämningen 20 000 Kelvin inte stämmer. Visserligen är ljuset väldigt kallt men inte blått.

Till saken hör att jag även har ett 10-14000 K 50 chip hemma. Och det är en amnärkningsvärt liten skillnad mellan chipen.

Här är en kass bild där 10-14000 K chipet är till höger och 20 K cchipet är till vänster på bilden (inga andra lampor i karet är tända). Tyvärr är det fottat med en pocketkamera som ballar ur i LEDljus.

En sak som man dock kan se är att två 50W chip fyller nästan hela karet med ljus (sitter 90 graders linser på)

hm den bilden gjorde det ännu svårare.... Är rädd att det blir för kallt/blått med 20k eftersom balansen på nuvarande chipp ligger åt det kalla hållet....

Tack för inputen!

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias - för mig så ljuger bilden LN tagit. Där framgår ett klart blått sken, ser man det i real life (i alla fall jag på 62 år) så finns inget blått alls i det. För mig har de 20 000 K chip (10 och 20 watt) jag sett varit gulare än 16 000 K. Det som avgör Kelvintalet behöver inte vara överskott av blått - det kan vara avsaknad av grönt också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man bestämmer färgtemperaturen utgår man från balansen mellan olika färger i ljuskällans spektrum.

Det betyder att om om man lägger till t.ex 405 nm lysdioder som vi knappt ser ljuset ifrån så stiger färgtemperaturen. Men vi ser ingen skillnad. (Utom i fluorescensen)

En vit lysdiod som har blå dioder på 455 nm (+ lyspulver) ser gulare ut än ett med 470nm blå men det har högre färgtemperatur. Vi ser ju mindre av 455 nm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur du vi uppfattar ljuset är väldigt personligt, t.e.x när jag lägger till Royal Blue dioderna blir karet fantastiskt färg-sprakande för att då kommer den gröna och röda flourecensen fram exceptionellt mycke. Lägger jag sedan till mina Cree XML (7000 Kelvin) så blir karet visserligen ljusare men också blekare färg-återgivning från korallerna.

För att Ni ska se skillnaden så är ni mycket välkomna hit, det menar jag verkligen:)

Jag har 7000 K, 10 000K, RBlue både Cree och Bridgelux 3 Wattare samt 10-14 000K och 20 000K 50W chip igång över akvariet.

Så att genom att knäppa på eller av slingor så kan ja fåtill massor av olika kombinationer. Tyvärr har jag inte någon kamera som kan ge karet rättvisa. För att som karet ser ut just i detta nu så snyggt har det aldrig sett ut:):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen är jag lite inne på det Stig och Lasse menar. Jag tänker lägga till några röda och gröna 3 Wattare (förutom alla RBlue) när jag bygger mina stora ramper med 20K K chipen.

Detta för att få ett lite varmare helhetsintryck.

Däremot kommer jag inte att gå på 10-14K 50 Watt lösningen, det blir alldeles för gult enligt mitt tycke. Det är enligt mitt tycke och smak nämnligen lättare att "värma" en ljusbild än att fåbort en överkokt gulning.

(Ett annat alternativ är att gåpå Hybridchip redan från början, för att på så sätt minska andelen gult i varje chip, men jag kommer inte att köra den lösningen heller)

Ändrat av LN21
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger bara , härligt att det går framåt med karet så det kommer salt i det :):):)..

Skulle jag få ihop 100wattaren.. (bokat ett chip) så kan jag ju alltid komma upp för en test.. Men vill gärna se salt i karet dock..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev Norin o inte rommen som kom i karet:)

Så då har man köpt 10 linser och 4st 20K 50W chip med drivare. Då får jag till den ena rampen (har 2st 20K sedan tidigare) om ja kompletterar med en 90 Watts panel (som jag redan har över 500 litaren med 30 st 3Wattare) samt köper till ca 40st 3 wattare.

Det blir ca: 500 Watt som ska täcka 1,3 * 0,8 meter och karet är 0,6 meter högt.

Det blir en total Led uteffekt på 0,8 W/liter över den delen av karet.

Låter kanske mycket men ja vill "mörka" de sista 20 centimetrarna bakåt i karet (karet är 1 meter djupt) och hoppas att det även blir lite dunkelt vid sidan om denna ramp.

Jag kommer att köra igång karet med denna uppsättning, det får bli mörkt i högerdelen av karet tills jag har råd att bygga ramp nummer två.

Det blir tillräckligt dyrt ändå att fåigång byttan och det går inte att fresta C:s tålamod hur mycke som helst:):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är 10 timmar nerlagt idag på att tömma karet på fisk och BTN moduler.

Badbyxor och 10 stora handdukar åkte i tvätten nu ikväll.

Cikliderna går nu i tre 250 litare hos Tedde.

Ja fick dra igång en liten bytta till "eftersläntarna" som fångades i pölarna nu ikväll.

Det ligger BTN moduler i trädgården för en halv förmögenhet.

Ont i ryggen :):)

post-5316-14468926373531_thumb.jpg

post-5316-1446892637384_thumb.jpg

post-5316-14468926374152_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...