Gå till innehåll

Konvertera mitt 2400 liters till ett revakvarium


LN21

Rekommenderade inlägg

Det hade jag med , dvs kört kol källa ,

Du får dra igång projektet, så får du helt enkelt bygga på belysning mm efterhand som kulorna finns..

Bara o beställa lite glas så du kan göra sump hörnen..

Kolla nu över vilken skummare du ska sikta på, så gör du en hylla till den i sumpen så den får rätt nivå från början.

Returpumpen kan sen stå på botten under..

Med vänlig hälsning, Manne

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?chyrkr

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 234
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Helt rätt Manne, satt o ritade halva natten på hur sumparna ska se ut. Riktigt kul att väga former fram o tillbaks.

O precis som du säger så kommer belysningen att få växa fram när plånboken tillåter. Har 300 W LED redan nu, och kommer att köra med två 80W T5 fram och två 54W T5 bak.

Har dom ramperna redan nu så den lösningen kostar mig inget att starta med.

Planen är även att innan flytten av koraller komplettera med 4*100W LED, det blir visserligen bara 700W LED och 260W T5. Men om jag koncentrerar ljuset till mina SPSer (två-tre zoner) så tror jag att ljuset kommer att räcka några månader iallafall.

Planen är att på 1900 liter visningsdel ha 1400 W LED när belysningen är fullt utbyggd. Växer inte korallerna under det så kommer jag att bära ut hela skiten o sätta en bokhylla där istället:):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får ta och lägga ner denna tråden Larry, man får ju barra en massa ideer i huvudet-haj-

Ska verkligen bli kul att följa projektet du ska inte bli förvånad om det dyker upp en liten grön Toyota utanför huset då och då av ren nyfikenhet.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hjälper gärna dig Larry om det är något! Super bra tråd.. Även jag tycker det är mastigt projekt men absolut något för Larry att göra.. Då jag är övertygad att han redar ut det tveklöst.. Både tekniskt och ekonomiskt..

Jag tror att Larry har sådan koll på läget så han kommer o kunna hålla bra värden i karet utan att det kostar skjortan i preparat väg...

Själva starten kommer ju att ta hårt givetvis , streamers, Skummaren , LS , död LS.. Mm

Med vänlig hälsning, Manne

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?4nxmsz

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack allihopa!

Ja har idag 36000 liter i Streemers, sen har ja en 3000 liters Oceanrunner och en 3500 liters Eheim, så att ja får ihop strax över 40 000 liter i pumpar. Ja vet att det inte kommer att räcka men det är en bra start så att säga. Tror att ja köper till några billiga 12 000 liters Kinapumpar till att börja med (mest för att ja vill inte göra för stora hål i plånboken direkt). Kommer jag över 60 000 liter på det sättet så tror ja att ja kan köra igång.

Vill naturligt vis ha stora vartalsstyrda Tunze men dom får komma i när det är möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Planen är att på 1900 liter visningsdel ha 1400 W LED när belysningen är fullt utbyggd. Växer inte korallerna under det så kommer jag att bära ut hela skiten o sätta en bokhylla där istället:):)

Haha. Tur att det inte går att bära ut karet ur rummet då! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade du tänkt köpa dessa 100kg död sten eller är det som du har liggandes? En butik här nere i söder säljer levande sten för 75kr/kg, kanske kunde vara något att fundera på för att korta ner uppstartsprocessen och minska belastningen i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade du tänkt köpa dessa 100kg död sten eller är det som du har liggandes? En butik här nere i söder säljer levande sten för 75kr/kg, kanske kunde vara något att fundera på för att korta ner uppstartsprocessen och minska belastningen i början.

Ja bara säg till isf, jag planerar ändå att åka upp till Stig nån helg snart och hade då dessutom funderat på och fråga om vi fick komma förbi så jag kunde visa flickvännen dit/dina kar ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Tack för tipset Stig vi får ta en diskussion om det.

@ Ja Madde det är ju en himla tur.

@ Lagge och Heske,,,, tack för tipset, ja grunnar på det lite grann o återkommer. Ja har ju inte börjat fånga in mina Ciklider än och planen är att inte göra det förrän hösten. Men ja kanske körigång en liten 200 liters saltbytta med en streemer och doppvärmare så att ja kan hushålla sten en månad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jo du har rätt Oskar, det kommer att kosta endel, men ja kommer att bygga revet så smalt det bara går samt använda BTN moduler i revet, så att grundtanken är att hamna på max 200 Kilo sten.

Ja tänker ha en fiskfri stenpelare av LS (ca 1o kilo borde få plats) inuti i en stor modul, o mata den underifrån med en liten pump från det mest syrerika vattnet i sumpen. samt låta mobulen svämma över, kanten mot karet ska ha fisksäkert nät.

Tänker borra 20-40st 6mm hål i modulen lite här o var så att pods kan komma och gå som dom vill.

Tänker testa att pumpa så syrerikt vatten det bara är möjligt helst med micro bubblor i, typ det vattnet som är i första delen av bubbelfällan efter skummaren.

Men det kommer att bli en balansgång för att ja villl inte att podsen ska ta skada av bubblorna.

Ahhhhhhhhh ja vill starta detta projekt nuuuuuuu, men har lovat C att det får bli efter hängrännorna är uppsatta på tebygget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja tänker ha en fiskfri stenpelare av LS (ca 1o kilo borde få plats) inuti i en stor modul, o mata den underifrån med en liten pump från det mest syrerika vattnet i sumpen. samt låta mobulen svämma över, kanten mot karet ska ha fisksäkert nät.

Tänker borra 20-40st 6mm hål i modulen lite här o var så att pods kan komma och gå som dom vill.

Redan testat - tyvärr sätter pumpen igen ganska lätt så det är nog bättre att du tar en separat matningspump från din sump och sedan låter det vattnet gå in i botten på modulen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...