Gå till innehåll

Vilken anemon för en nybörjare?


Guest Simon_B._Goode

Rekommenderade inlägg

Guest Simon_B._Goode

Jag har ett 230 liters akvarium som ska bli ett saltvattenakvarium och jag hade tänkt att fixa en anemon till mina Clownfiskar när jag köper dem. Vilken anemon passar bra till en nybörjare?

Mvh. Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj Simon, nu svär du i kyrkan.

För att bespara dig massor av påhopp så rekommenderar jag följande:

1. Sätt upp ditt akvarium i lugn och ro.

2. Köp dina clownfiskar när akvariet är stabilt (de klarar sig jättebra utan anemoner)

3. Kolla med din saltvattensaffär vilka anemoner de rekommenderar samt läs artiklar i böcker och på internet. Det finns massor av bra länkar på denna sida om du letar lite. Anemoner ställer vissa krav på ljus, cirkulation och vattenvärden.

Anemoner är känsliga men inte omöjliga djur. Tänk igenom om du tycker det är värt att ha en anemon med tanke på nackdelarna. 1. Äter upp dina djur ibland, 2. Kan förgifta akvariet om de dör, 3. Kan bränna koraller när de är ute och vandrar.

Viktigaste är det "tråkiga" rådet man ofta hör här, stressa inte, som är dock så viktigt. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instämmer med ovan...skynda långsamt...

En kväll hos en anemon ägare;

Skulle precis rädda en eremit som ville åt min anemons mat... fumlade med tången så istället för att hjälpa eremiten blev den mat... Har inte sett några av min putsar räkor nu på ett par dagar föresten... Antagligen anemon mat de också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Simon_B._Goode

okej.. Jag undra bara för jag håller på att göra en lista vilka djur jag ska ha i akvariet. Men jag får forska vidare... Tack för svaren!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skivanemonen Ricordea är trevlig och klarar dig med lite ljus. Den svajar i vattenflödet och clownfiskar brukar tycka om att ligga i dem.

ja dom e fina, men ja tycker inta att man ska köpa några innan karet vart igång minst 4 månader.. ja köpte ett par redan månad 2... ja fick lära mig den dyra vägen.. dom dog efter en månad.. har man nystart vatten så funkar ingenting dom första månaderna.. iaf så gjorde de det inte för mig :(

nu så funkar de mesta.. har dock inte gett mig in på stenkoraller än.. har inte tillräklig kunskap eller pengar till att köpa bra ljus :(

nu mera skyndar ja låååååååååångsammast.. blir billigare så :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...