Gå till innehåll

Smakar på 250 liter salt


irwin_fletch

Rekommenderade inlägg

Hur lång tid ska det ta innan clownerna flyttar in i någon korall som passar? De var på gång in i en av mina euphyllia men de vågar inte riktigt.

Nu försöker de flytta in i en knappsten men varken de eller knapparna verkar nöjda. Jag hade förväntat mig att de skulle ta en euphyllia ganska omgående men nu börjar jag ge upp.

post-6832-14468929666152_thumb.jpg

post-6832-14468929666403_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har en hel del asgrymma färger och koraller i ditt kar! Tror korallen du undrade om är en Wellsophyllia, möjligen Trachyphyllia :)

Det kan ta tid innan clownerna flyttar in i nåt, men att flytta "in" i en knappsten var nog första gången jag hört =p Inte mycket att bo i precis..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, tror det kan stämma med wellsophyllia när jag kollat bilder.

Nä det ser fruktansvärt korkat ut när de står och gnuggar mot knapparna. Precis bredvid står en stor härlig långarmad euphyllia och väntar men den "vågar" de inte gå i, de stod i utkanten i 3 veckor men aldrig i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina gick flera månader i en Euphyllia paraglabrescens, men sen när jag skaffade några Rhodactis så flyttade honan direkt in där, och hanen bor nu i min xenia skog. Doom verkar minst sagt lite förvirrade utan en av deras naturliga anemoner =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Sommaren är igång, karet tuffar på och snart firar det ett år. Känner så smått att jag börjar få koll på baskunskaperna inom salt och jag har lugnat ner mig lite när det gäller oron för att allt inte är perfekt i karet..=)

Jag har tagit det väldigt försiktigt under detta första år, inte stressat med ljus, belastning, koraller mm. Ville känna att detta var något för mig innan jag dunkar på med massa teknik och annat. Skötsel av fiskar har gått väldigt bra, mandarin, palett, dvärgkejsare mm mår bra. Jag har nu nått mitt max i fiskbelastning.

Lägre djur har också funkat bra förutom mina turbosniglar, jag vet inte vad som är fel. Min överlevnadsprocent på sniglar är kanske 20 %, jag har testat alla knep jag kan komma på. Verkligen varit försiktig vid koppning, använt droppmetod mm. De lever några dagar sen börjar de trilla av glaset/stenarna och dör sedan.

Korallerna har gått okej, bra färger har jag haft hela tiden men tillväxten har varit ganska dålig på många av arterna. Detta är inget som stört mig så mycket, heller långsam tillväxt och fina färger än tvärtom.

Missöden har det funnits, har haft både cyano och dinos. Efter cyanon kom en algexplosion och eftersom jag har få sniglar så får jag jobba en del manuellt. Mina värden fick jag jobba mycket med när jag inte körde balling och doserpump men där känner jag mig lugnare nu. Vet också att akvariet inte kraschar om tex Ca inte ligger på 420 under en dag eller två..;)

Detta kar ska nu få tuffa på, det jag vill ändra i framtiden är att skaffa en sump så att jag får bort tekniken i karet. Jag stör mig inte så mycket på det men vet ju att det blir snyggare. Jag får då möjlighet att skaffa en bättre skummare också, nu kör jag med påhängsskummare.

Jag är också sugen på att konvertera mitt 720 literskar till salt. Jag har ju under många år varit en sötvattensakvarist men känner att jag tröttnat lite på det. Jag velar lite i frågan för jag vet inte om jag skulle "orka" sköta ett stort saltkar, men det får framtiden utvisa.

Här kommer en bild på 720-karet. Skulle se bättre ut som salt va.....=)?

post-6832-14468929876624_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hehe, ja det hinner hända mycket på en dryg minut....=)

Hispidusen (antar jag du menar) hittar till sin förvåning ett ömsat skal från putsarräkan som han käkar lite på. För några månader sen ville jag få bort min hispidus då han verkade terrorisera de flesta invånare men det verkar inte som att han gör mer än utfall mot sina "fiender".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Ett angenämt problem kanske men likväl ett problem.

Beställde en Echinophyllia och tänkte att den är nog i storlek som en pingisboll. Men det visade sig att det är en handboll som sitter på en tjock sten (alltså svårt att såga). Några tips på hur jag kan fragga? Korallen kommer säkert bli snygg med tiden men den tar plats som sagt.

En dålig mobilbild

post-6832-14468930913724_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...