Gå till innehåll

Smakar på 250 liter salt


irwin_fletch

Rekommenderade inlägg

Jonas, din burk är fantastiskt fin, men hur tänkte du när du stoppade i en sandvändare i en barebottom? Den är ju tunn som ett snöre. Dags att ge den ett nytt hem kanske?

Eftersom du är en redigt duktig akvarist så undrar jag om det kanske finns en okänd anledning bakom det här? Dom är ju kända för att vara svårskötta till och med i ett akvarium med ordentlig sandbotten...

Allt gott,

L

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Tack för dina kommentarer. Jag ska ge förklaring till det hela. Jag har haft en puellaris under ett år. Trivdes som bara den och åt som en häst. En dag hade den hoppat över kanten trots täckglas, lyckades tydligen pricka ett matningshål! Men jag antar att du menar muralis, den införskaffades kort efter att den andra hoppat ut. Denna fisk skulle jag aldrig köpt då den va alldeles för tunn i affären. Fisken åt all frysfoder samt flingfoder men blev smalare och smalare. Tillslut tog jag bort fisken. Under de månader jag hade fisken drabbades jag av dinos i sanden. Jag fick därför suga ut en hel del sand men det finns fortfarande sand i halva karet. Sanden var dock inget min muralis ville tugga på, han ville bara ha annat foder. Det kan vara som du säger att jag hade för lite sand för just muralis, men puellaris funkade hur bra som helst. Eftersom min puellaris var så pass enkel så kanske jag inte läste på tillräckligt angående muralis. Men som sagt, det var inget barebottom när fisken köptes (är fortfarande inget rent barebottom) :) Långt svar men hoppas det ger lite av hur det gått till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Tack för dina kommentarer. Jag ska ge förklaring till det hela. Jag har haft en puellaris under ett år. Trivdes som bara den och åt som en häst. En dag hade den hoppat över kanten trots täckglas, lyckades tydligen pricka ett matningshål! Men jag antar att du menar muralis, den införskaffades kort efter att den andra hoppat ut. Denna fisk skulle jag aldrig köpt då den va alldeles för tunn i affären. Fisken åt all frysfoder samt flingfoder men blev smalare och smalare. Tillslut tog jag bort fisken. Under de månader jag hade fisken drabbades jag av dinos i sanden. Jag fick därför suga ut en hel del sand men det finns fortfarande sand i halva karet. Sanden var dock inget min muralis ville tugga på, han ville bara ha annat foder. Det kan vara som du säger att jag hade för lite sand för just muralis, men puellaris funkade hur bra som helst. Eftersom min puellaris var så pass enkel så kanske jag inte läste på tillräckligt angående muralis. Men som sagt, det var inget barebottom när fisken köptes (är fortfarande inget rent barebottom) :) Långt svar men hoppas det ger lite av hur det gått till.

Tack det tyckte jag var ett bra och seriöst svar! Nu är jag med på tankarna.

Enligt mina erfarenheter är samtliga Valenciennea svåra rent nutritionellt. De lever sannolikt av en blandning av bentiska microalger, mask och copepoder som förmodligen är svårt att efterlikna i akvarier, så vida man inte har en stor mängd väl inkörd sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tippar på Acanthophyllia:)

Tror det är den bästa gissningen hittills. Kan de har två munnar? Bilderna jag sett visar endast en. Många bilder visar att kroppen är lite "räfflad", vilket min inte är.

Tack det tyckte jag var ett bra och seriöst svar! Nu är jag med på tankarna.

Enligt mina erfarenheter är samtliga Valenciennea svåra rent nutritionellt. De lever sannolikt av en blandning av bentiska microalger, mask och copepoder som förmodligen är svårt att efterlikna i akvarier, så vida man inte har en stor mängd väl inkörd sand.

Tyckte det var ett seriöst inlägg i tråden så försökte bemöta det på samma vis :smiley20:

Jag tror att jag hade lite väl mycket flyt med min puellaris helt enkelt, den andra krävde säkert mer. Kommer dinos igen suger jag ut kvarvarande sand istället för sandvändare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det är den bästa gissningen hittills. Kan de har två munnar? Bilderna jag sett visar endast en. Många bilder visar att kroppen är lite "räfflad", vilket min inte är.

Tyckte det var ett seriöst inlägg i tråden så försökte bemöta det på samma vis :smiley20:

Jag tror att jag hade lite väl mycket flyt med min puellaris helt enkelt, den andra krävde säkert mer. Kommer dinos igen suger jag ut kvarvarande sand istället för sandvändare.

Har din 2 munnar… Isf är jag tveksam till Acanthop.. är osäker på om de kan ha 2, tror de alltid har 1.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Vad jag kan se så har jag samma armatur som du, om det är ATI med 6 lysrör.

Får jag fråga dig vad du använder dig av för lysrörskombination?

Jag tycker att färgerna är sjukt fina och jag ska precis beställa nya så jag kan tänka mig beställa

precis samma som du har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att hålla tråden vid liv slänger jag upp några snabba mobilbilder. Tycker dom blir helt okej utan att man redigerar på något vis

Hej!

Vad heter korallen på siste bilden ?

Köpte en sådan för ett tag sedan men missade vad den heter :)

Trodde givetvis att bilderna skulle följa med när man svarade med citat, men så enkelt va det inte :) Menar alltså bilderna på sidan 6 ... inlägg #110

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...