Gå till innehåll

Boxar räka tillsammans med andra räkor


tomas67

Rekommenderade inlägg

Hej

Inuläget så har jag en boxar räka i mitt RSM 130, men är ju väldigt sugen på att skaffa någon räka till, typ vanlig putsaräka eller eldräka, men har blivit rådd till att vara lite försiktig med det eftersom boxaräkan tydligen kan ge sig på andra räkor, är det någon som har någon erfarenhet av detta här att ha dom tillsammans i 130 l kar?

MvhTomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Happ då är jag ensam då, min boxar räka har varit rätt agressiv mot andra men inte bara mot räkor utan fiskar också. Han var stor och väldigt dominant och 180 liter kub var inte mycket till separata revir.. han bor idag i sumpen och jagar mina camelräkor där. jag hade tagit beslutet efter att ha studerat hur pass agresiv han är mot andra invånare och om det finns plats för de andra räkorna att gömma sig ( jag hade ganska öppen aqua scape på liten yta) inte bra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Happ då är jag ensam då, min boxar räka har varit rätt agressiv mot andra men inte bara mot räkor utan fiskar också. Han var stor och väldigt dominant och 180 liter kub var inte mycket till separata revir.. han bor idag i sumpen och jagar mina camelräkor där. jag hade tagit beslutet efter att ha studerat hur pass agresiv han är mot andra invånare och om det finns plats för de andra räkorna att gömma sig ( jag hade ganska öppen aqua scape på liten yta) inte bra :)

Inte ensam, min var en pina att ha i karet, jagade allt och alla (inklusive mig)... Saknar den inte det minsta måste jag säga... hade slängt den i sumpen om jag haft nån, men fick åka i kompisens sump istället... Bleh, ett av de djuren jag varnar folk om, tillsammans med sixline gylta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns väl en uppsjö med olika sorters pistolräkor. Har haft (eller har?) ett litet monster som vägrade gå i symbios med den tilltänkta firren, slog ihjäl andra räkor, framför allt andra pistolräkor, och smällde så högt att man kunde höra den uppe i sovrummet när man gick å la sig på kvällen. Har inte sett/hört den nu på ett tag så jag hoppas att den dött. Skulle jag däremot få fatt i en pistolräka av den där röd-vita sorten som man vet går i symbios med en firre så hade jag gärna köpt en. Den jag hade var mer åt det bruna håller med blå inslag..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte ensam, min var en pina att ha i karet, jagade allt och alla (inklusive mig)... Saknar den inte det minsta måste jag säga... hade slängt den i sumpen om jag haft nån, men fick åka i kompisens sump istället... Bleh, ett av de djuren jag varnar folk om, tillsammans med sixline gylta.

Så olika det kan vara - Jag försöker alltid ha en i mina kar. En iaktagelse är att mina borstmaskar mer eller mindre försvunnit där jag har boxarräkor.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns väl en uppsjö med olika sorters pistolräkor. Har haft (eller har?) ett litet monster som vägrade gå i symbios med den tilltänkta firren, slog ihjäl andra räkor, framför allt andra pistolräkor, och smällde så högt att man kunde höra den uppe i sovrummet när man gick å la sig på kvällen. Har inte sett/hört den nu på ett tag så jag hoppas att den dött. Skulle jag däremot få fatt i en pistolräka av den där röd-vita sorten som man vet går i symbios med en firre så hade jag gärna köpt en. Den jag hade var mer åt det bruna håller med blå inslag..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Pistolräka och boxar räkan är ju 2 helt olika räkor ?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...