Gå till innehåll

Tips på hur jag höjer ph värdet i mitt kar?


Wigge

Rekommenderade inlägg

Natriumhydroxid (kaustiksoda), kalsiumhydroxid (kalkvatten), natriumkarbonat (målarsoda).

Men de tre metoderna kräver att du vet vad du gör.

Smartare dock är att undersöka och svara på frågan,, varför/om ditt pH är för lågt??.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gjorde testet kanske vid 14=) så ligger väl ganska bra på det=)

När fotosyntesen kommer igång i karet (när ljuset starar) så bildas koldioxid vilket i sin tur sänker Ph värdet. Enda gången man behöver bry sig om Ph är om man kör kalkreaktor egentligen (eller om du ser något är fel).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev lite fel här:

När fotosyntesen kommer igång höjs pH.

Om fiskarna står och flämtar vid ytan på kvällen har du antagligen matat för mycket för karet några timmar innan. När fiskarna smälter maten frigörs ammonium via gälarna och det är giftigt.

Det finns två sätt att få bort det. Det ena är en bakteriekultur i levande stenen eller sanden men det brukar ta en månad att få igång den. När bakterierna arbetar förbrukar de syre.

Det andra sättet är att lufta ut ammoniumen vilket man brukar göra med en äggviteskummare. En syresten fungerar också men då får du saltutfällningar runt karet. Har du en cirkulationspump i karet så rikta den mot ytan. Det gör också lite nytta. En äggviteskummare gör mycket mer. Man kan nog belasta ett kar ( =mata) dubbelt så mycket om man har skummare.

Ett 32 liters kar är egentligen för litet för två clownfiskar. Fiskarna kan nog trivas bra men akvariets nedbrytningsförmåga av foderrester och fiskskit är i minsta laget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha i åtanke att någon tiondel kan vara ganska mycket i pH-sammanhang. Minskar pH med 0.3 dubblas koncentrationen av vätejoner i vattnet. Det blir alltså dubbelt så surt. Om jag minns mina kemilektioner rätt i alla fall. Sen kan jag inte värdera hur känsliga djuren är för dubbelt så surt.

Mvh

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...