wizz Postat 15 juni 2012 Dela Postat 15 juni 2012 Som rubriken säger så undrar jag över vilka butiker som säljer det både fysiska och via nätet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 15 juni 2012 Dela Postat 15 juni 2012 Har sett revkeramik på Drakfiskens shop. Iof inga pelare, men Hans kan säkert ta hem det också.Även Zoogiganten i Lomma säljer pelare och plattor. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Robbyn Postat 15 juni 2012 Dela Postat 15 juni 2012 http://www.deepoceanshop.dk/dekoration-bundlag/keramik-korallenwelt/atoll.html Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marcus- Postat 15 juni 2012 Dela Postat 15 juni 2012 Håller på att tillverka en själva nu.....Återkommer senare med bilder och pris om intresse finns. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 15 juni 2012 Dela Postat 15 juni 2012 http://www.deepoceanshop.dk/dekoration-bundlag/keramik-korallenwelt/atoll.htmlDöd sten och revcement gör billiga pelare till bra pris. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Astvinr Postat 15 juni 2012 Dela Postat 15 juni 2012 Död sten och revcement gör billiga pelare till bra pris.Förstår inte deras måttsystem riktigt.http://www.deepoceanshop.dk/dekoration-bundlag/keramik-korallenwelt/atoll/bred-sojle-3707.htmlär denna 60 hög 45 bred och 45 djup? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 15 juni 2012 Dela Postat 15 juni 2012 45cm i fyrkant och 60cm hög, verkar inte bättre. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Astvinr Postat 15 juni 2012 Dela Postat 15 juni 2012 Det såg onekligen snyggt ut, hade varit intressant att veta vikten dock, då något liknande antagligen skulle passa i min kub. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marcus- Postat 15 juni 2012 Dela Postat 15 juni 2012 https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?48112-Rev-pelare-50cm&p=467874#post467874 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Majki01 Postat 15 juni 2012 Dela Postat 15 juni 2012 Vet inte vikt! Jimmy du som har samma storlek vad kan du gissa på ett ungefär att den vägde? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Astvinr Postat 16 juni 2012 Dela Postat 16 juni 2012 Anledningen till att jag frågar är hur det skulle passa i min kub på 65 x 65 x 55 (höjd)och även hur många kg levande sten det skulle motsvara. Vet du hur bred/djup den är? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Majki01 Postat 16 juni 2012 Dela Postat 16 juni 2012 Jag kan kontroll mäta men den hade varit perfekt i det karet. Rev pelarna man köper är inte levande. Vill man ha dom levande så får man göra det själv, nu har denna pelaren alltid stått i ett kar med 30 kg ls så den är ju endå rätt frisk.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
tele Postat 16 juni 2012 Dela Postat 16 juni 2012 Om din höjd är 55 så lär den inte rymmas. Sen så motsvarar denna pelare 0 kg LS. Inget levande i en keramikpelare. Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
tele Postat 16 juni 2012 Dela Postat 16 juni 2012 Volymen på pelaren är nog ganska svår att uppskatta. Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Astvinr Postat 16 juni 2012 Dela Postat 16 juni 2012 Ah okej, visste inte att den var gjord av ren keramik, då den butiken som länkades till gjorde pelare av ren ls (eller död då). död är inget problem då jag ändå tänkt att använda mig av en startkultur med bakterier för att få igång det snabbare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addeanstad Postat 16 juni 2012 Dela Postat 16 juni 2012 Kanske misstog mig nu men hjälper verkligen bakteriekultur om man kör ett akvarium utan någon LS alls? Pelaren blir väl inte "levande" av bara det? Rätta mig gärna!Sent from my iPhone 4 using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
tele Postat 16 juni 2012 Dela Postat 16 juni 2012 Hade det varit en pelare som var gjord av död LS hade det nog fungerat. skulle dock ta mycket längre tid att få något liv i stenen än om det var LEVANDE STEN. Att få riktigt liv i en keramikpelare kommer aldrig att hända. Köp begagnad LS och bygg dig en egen pelare, även om keramikpelarna är snygga så går det att bygga minst lika snygga av äkta sten. Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Majki01 Postat 17 juni 2012 Dela Postat 17 juni 2012 Klart det går att få liv i en pelare. Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
tele Postat 17 juni 2012 Dela Postat 17 juni 2012 Ja lite liv kommer väl efter ett tag, men går det att jämföra med livet i LS? Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Majki01 Postat 17 juni 2012 Dela Postat 17 juni 2012 Inte direkt en fräsch frisk levande sten, men liv bör därSent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 17 juni 2012 Dela Postat 17 juni 2012 Har man bara i en död pelare oavsett material så blir den inte levande i den bemärkelsen. Häller man i bakterier så etableras naturligtvis bakterier i den, men levande skulle jag inte vilja kalla den.Slänger man däremot i några kilo riktigt fin LS ihop med pelaren så lär den bli levande med tiden, det dröjer men levande blir den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 18 juni 2012 Dela Postat 18 juni 2012 Micke, som svar på din fråga väger väl pelaren torr ca 4-5kg skulle jag tro.Ang levande eller ej, så är min tro att pelaren visst kan bli "levande" så pass att den kommer smälta in i landskapet och bete sig precis som en pelare av levande sten.Revkeramik är ett riktigt trevligt material då det är hyfsat lätt, har en fantastisk struktur och har mycket sprickor och gångar för småkryp att bosätta sig i. Sen tror jag att Torsten på Korallenwelt vill ha sagt att revkeramiken är precis lika bra som LS, fast du slipper fosfaten som vanlig sten kan släppa ifrån sig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 18 juni 2012 Dela Postat 18 juni 2012 Man kan väl göra och det finns väl konstgjord LS till försäljning? Den stenen är väl gjord av keramik eller betong så då borde väl en keramik pelare också kunna bli levande? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DSB Postat 18 juni 2012 Dela Postat 18 juni 2012 Ang levande eller ej, så är min tro att pelaren visst kan bli "levande" så pass att den kommer smälta in i landskapet och bete sig precis som en pelare av levande sten.Håller med helt, med lite tålamod så kommer den att smälta in. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Astvinr Postat 18 juni 2012 Dela Postat 18 juni 2012 Eftersom folk verkar komma med olika åsikter så lär jag ju höra mig för om det vore vettigt att köra pelaren i mitten sen bygga på med sten i ett 65 x 65 kar som är 55 högt? Personligen tror jag det kan bli riktigt najs, men då gäller det att resten av stenen ska få plats med. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.