Gå till innehåll

Revpelare Vilka butiker säljer det ?


wizz

Rekommenderade inlägg

Jag kan kontroll mäta men den hade varit perfekt i det karet. Rev pelarna man köper är inte levande. Vill man ha dom levande så får man göra det själv, nu har denna pelaren alltid stått i ett kar med 30 kg ls så den är ju endå rätt frisk.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah okej, visste inte att den var gjord av ren keramik, då den butiken som länkades till gjorde pelare av ren ls (eller död då). död är inget problem då jag ändå tänkt att använda mig av en startkultur med bakterier för att få igång det snabbare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade det varit en pelare som var gjord av död LS hade det nog fungerat. skulle dock ta mycket längre tid att få något liv i stenen än om det var LEVANDE STEN.

Att få riktigt liv i en keramikpelare kommer aldrig att hända.

Köp begagnad LS och bygg dig en egen pelare, även om keramikpelarna är snygga så går det att bygga minst lika snygga av äkta sten.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man bara i en död pelare oavsett material så blir den inte levande i den bemärkelsen.

Häller man i bakterier så etableras naturligtvis bakterier i den, men levande skulle jag inte vilja kalla den.

Slänger man däremot i några kilo riktigt fin LS ihop med pelaren så lär den bli levande med tiden, det dröjer men levande blir den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Micke, som svar på din fråga väger väl pelaren torr ca 4-5kg skulle jag tro.

Ang levande eller ej, så är min tro att pelaren visst kan bli "levande" så pass att den kommer smälta in i landskapet och bete sig precis som en pelare av levande sten.

Revkeramik är ett riktigt trevligt material då det är hyfsat lätt, har en fantastisk struktur och har mycket sprickor och gångar för småkryp att bosätta sig i. Sen tror jag att Torsten på Korallenwelt vill ha sagt att revkeramiken är precis lika bra som LS, fast du slipper fosfaten som vanlig sten kan släppa ifrån sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang levande eller ej, så är min tro att pelaren visst kan bli "levande" så pass att den kommer smälta in i landskapet och bete sig precis som en pelare av levande sten.

Håller med helt, med lite tålamod så kommer den att smälta in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom folk verkar komma med olika åsikter så lär jag ju höra mig för om det vore vettigt att köra pelaren i mitten sen bygga på med sten i ett 65 x 65 kar som är 55 högt? Personligen tror jag det kan bli riktigt najs, men då gäller det att resten av stenen ska få plats med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...