Gå till innehåll

Moorish Idol - vart?


Chum

Rekommenderade inlägg

Har sett att flera har Moorish Idol och de verkar inte vara fullt så omöjliga som ryktet vill göra gällande. De verkar dock omöjliga att få tag på? Vet ngn om ngn butik i Sthlm som brukar ha eller iaf har haft sådana hemma?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ganska säker på att både Triton och Tommy på Akvarieleasing kan ta hem om du frågar. Att tänka lite på är att om du får den att överleva så kan den röjja runt ganska bra i akvariet på det mesta. Dom brukar knipsa av stora grenar på sps:er med, då dom har som en näbb hehe.

Men det är en läcker fisk och står högt på min ha lista i alla fall :). Ska bara våga. Kanske blir en när jag uppgraderar till större kar om nått år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har förstått att den är svår, men med en blå kirurg och en bångstyrig fjäril så är steget inte så stort till en Moorish. Värt ett försök iaf då det är en kunglig fisk. Ska höra med Triton. Den som säljs här är i Skåne. Liite långt från Sthlm =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, mussla från fiskdisken. Tar hem den, ser till så att musslan går att nå och stoppar i den i karet. Alternativt så kan man ta loss musselköttet, sätta det på en klämma och ner i karet. Ett tips jag läst om , för att ingen annan ska ta del av musselköttet är att man tar sin mussla, borrar ett antal hål i skalet så att fisken kommer ner med sin mun och sen lägger i musslan. Då kan fisken äta i lugn och ro utan att någon annan kommer åt maten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu vet jag inte alls hur länge du haft karet igång eller hållt på med salt, men jag tycker ändå att det är på plats med en liten varning.

Morish är en svår fisk, du har dessutom nyligen skaffat en Pincettfisk till ditt kar, vilket också är en svår fisk. Visst kan man prova svåra fiskar, men för att ge dem bra möjligheter bör man vara lite erfaren och ha ett moget kar. Ofta vill man i början prova på allt och även prova de svåra fiskarna trots att man kanske borde vänta lite.... Det finns väldigt många vackra djur som dukar under där vi (även jag själv!) tror och hoppas att vi ska lyckas där väldigt väldigt många tidigare misslyckats... För att det ska gå att lyckas med dessa svåra djur måste vi ge djuren bra förutsättningar!

Jag vill bara råda dig att ta det lite lugnt och om du inte har ett stabilt kar och lite erfarenhet så vänta med inköpen av de svårast djuren ett tag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu vet jag inte alls hur länge du haft karet igång eller hållt på med salt, men jag tycker ändå att det är på plats med en liten varning.

Morish är en svår fisk, du har dessutom nyligen skaffat en Pincettfisk till ditt kar, vilket också är en svår fisk. Visst kan man prova svåra fiskar, men för att ge dem bra möjligheter bör man vara lite erfaren och ha ett moget kar. Ofta vill man i början prova på allt och även prova de svåra fiskarna trots att man kanske borde vänta lite.... Det finns väldigt många vackra djur som dukar under där vi (även jag själv!) tror och hoppas att vi ska lyckas där väldigt väldigt många tidigare misslyckats... För att det ska gå att lyckas med dessa svåra djur måste vi ge djuren bra förutsättningar!

Jag vill bara råda dig att ta det lite lugnt och om du inte har ett stabilt kar och lite erfarenhet så vänta med inköpen av de svårast djuren ett tag!

Bra skrivet! Håller helt och hållet med! Många fiskar är väldigt svåra att få att överleva i våra små akvarium i vardagsrummet och det finns många andra fina exemplar som är lättare att börja med och sedan ev byta ut när man känner sig redo och har ett väl ingånget akvarium. Om jag inte minns helt fel måste man ha ett akvarium på minst 500l(?) om man ska ha en Morish?

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart det spelar roll, men storleken på karet är bara en parameter.... Finns väldigt många faktorer att räkna in när man bestämmer sig för att prova de lite svårare djuren! Men kommer man fram till att man har förutsättningar så ska man så klart prova! Min poäng är bara att det rör sig om en mycket svår fisk som många provat men väldigt få lyckas under någon längre tid.... Jag har själv varit nära just Morish men avstått, kanske provar jag oxå nångång....

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo att den är svår har jag fattat, men eftersom mina värden "envisas" med att vara mkt låga och stabila (Nitrat 1.0 tex) och eftersom alla fiskar är pigga och glada så tänkte jag prova då den är fasligt vacker och med endast 6 fiskar på 800 liter simyta (sumpen är 200 liter) så finns det ju gott om plats. Risken är väl att det är svårt med maten som med min fjäril... Men först ska man ju hitta ett exemplar =s

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...