Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

• Svar 716
  • Visningar 59,7k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Postat
  • Författare

okej tror det kommer blir rätt häftigt att ha så många då de har ett roliga beteenden=)

Postat

Ja dom är roliga tills man ska mata koraller och anemoner. då är de riktigt grymma emot korallerna och anemonerna tyvärr.

Skickat från min Samsung Galaxy S3 via Tapatalk 2

Postat
  • Författare

jo jag vet har haft en innan. men får väl sätta en pet plaska över korallerna=)

Postat
jag måste ha det för at hålla värdena nere. men håller på att höja saliniteten sagt igen=)

Vilka värden? Har aldrig hörtalas om nån som har så låg salthalt i ett korallrev?

Postat
  • Författare
Vilka värden? Har aldrig hörtalas om nån som har så låg salthalt i ett korallrev?

Ca, Mg och Kh

Postat
  • Författare

vad menas med vb?

kh ligger bra. men mg går upp när saliniteten höjs.

hur snabbt vågar man höja saliniteten?

Postat

Vb=vattenbyte. Du kan höja 1 per dygn dvs 1.020-1021 på ett dygn. Hur ligger mg? Att sänka salthalten så lågt är inte en lösning på höga värden. Dubbelkolla dina tester och kolla ditt salt.

Postat
  • Författare

det hjälpte för värdena gick ner. testerna är inte mer än 1 månad gamla. jag ska kolla mitt salt=)

Postat
  • Författare

just nu ligger de på de värden som står i signaturen. men när saltet låg på 1024 så låg ca på över 500 och mg på 1500.

Postat

Då är någonting knas. Kör du med osmos? Blanda en hink vatten och mät, vad säger testerna då?

Postat
  • Författare

jag blandar ihop en 5 liters spann nu så mäter jag när vattnet har rätt temp=)

Postat

Spring ner till garaget och kolla om farsan har en flaska batterivatten och blanda upp det också, för det borde väl funka? Då borde du veta om det är vattnet eller saltet .

Postat

Kör du med salt avsätt för kranvatten ? i ett rev kar så har du på tok för låg salthalt Detta är bättre en va du har nu "1024 så låg ca på över 500 och mg på 1500" Mg och ca kommer gå ner. Något känns knasigt. Är saltmätaren kalibrerad nyligen ?

Hade du haft bara fisk så hade det fungerat bättre.

Postat
  • Författare

det är en salinitetsmätare i glas. den man bara sätter i vattnet=)

Postat

Tänkte att msn då utesluter annat i kranvattnet som kan störa testerna, men det kanske inre gör de

Postat

Är saltet avsett för kranvatten ? Annars kommer Ca och Mg ligga betydligt högre vid ett vattenbyte.

Postat
  • Författare

kör med RS coral pro salt. har läst flera gånger på förpakningen. men står inget. men läst runt på nätet nu och jag fick inget direkt svar. men känns som det är till för RO vatten.

Postat
det är en salinitetsmätare i glas. den man bara sätter i vattnet=)

Du har exakt rätt temp avsätt för mätaren? Min flytboj måste jag ha exakt 25 grader annars visar den fel. Jag använde min någon vecka sedan tröttnade jag och skaffade refraktometer att det nyblandade vattnet ligger lite högt är ingen större fara det kommer spädas i karet och sedan förbrukas. Men salthalten är fel sätt att göra. vissa tester blir hel fel vid låg salthalt.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.