Gå till innehåll

Jag och mitt lilla rev!=) - 120 liters juwel lido


Wigge

Rekommenderade inlägg

kör med RS coral pro salt. har läst flera gånger på förpakningen. men står inget. men läst runt på nätet nu och jag fick inget direkt svar. men känns som det är till för RO vatten.

Här har du ditt problem. Det ger höga värden då det är buffat för RO-vatten. RS har salt avsätt för kranvatten.

Brukar vara så står det inget är det RO annars kranvatten brukar stå tydligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 716
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

det är en salinitetsmätare i glas. den man bara sätter i vattnet=)

En som ser ut som ett flöte menar du?

Dom är generellt bra, men dubbelkolla den gärna så den visar rätt.

I ett revkar bör man hålla 1.024-1.026 i salinitet vid 25 grader.

Får du så höga värden som 500 i kalcium med den saliniteten så är det antingen fel på saltet, mycket ca i kranvattnet eller felaktiga tester.

Börja med att testa kranvattnet, mät gärna alla värden du kan. Särskilt ca, mg, kh och no3.

Dom flesta tester funkar bra i sötvatten med.

Sen kan du testa saltet som du blandar i osmosvatten. Finns säkert en vänlig själ i närheten som kan avvara lite.

Jag tillhör den skaran som anser att ett osmosfilter är ett måste, då eliminerar man en källa till eventuella problem.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

RS har ett salt som är framtaget spec för KV. Det är väldigt få salter på marknaden som är det.

Edit: Här kommer värdena för det saltet CA 410ppm,MG 1230ppm,Alk 2,8meq/l KH 7,7 dkh vid 33,5 ppt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vanliga RS saltet säljsi Sverige som "kranvattenssalt" vilket jag antar är ett påfund av någon som marknadsför produkten här.

http://www.redseafish.com/uploadimages/user%20manuals/10031%20%20Red%20Sea%20Salt%20manual.pdf

Hör man med RS eller läser instruktionerna(se ovan) så skall man blanda det med osmosvatten och då är det faktiskt ett helt ok salt speciellt jämfört med den sk. "pro" versionen.

Sen får man såklart mindre utfällning om man använder ett salt med lägre värden i kranvatten men det är inte riktigt det som varit tanken.

Instant Ocean är ett salt som brukar användas i FO system och har lite lägre värden, det kan vara värt o prova om du har problem med höga värden.

Annars så kan du kolla i aquacalc vad dom har uppmätt för olika värden på salt, då kan du kanske hitta en som passar dig.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vanliga RS saltet säljsi Sverige som "kranvattenssalt" vilket jag antar är ett påfund av någon som marknadsför produkten här.

http://www.redseafish.com/uploadimages/user%20manuals/10031%20%20Red%20Sea%20Salt%20manual.pdf

Hör man med RS eller läser instruktionerna(se ovan) så skall man blanda det med osmosvatten och då är det faktiskt ett helt ok salt speciellt jämfört med den sk. "pro" versionen.

Sen får man såklart mindre utfällning om man använder ett salt med lägre värden i kranvatten men det är inte riktigt det som varit tanken.

Instant Ocean är ett salt som brukar användas i FO system och har lite lägre värden, det kan vara värt o prova om du har problem med höga värden.

Annars så kan du kolla i aquacalc vad dom har uppmätt för olika värden på salt, då kan du kanske hitta en som passar dig.

//NiXoN

Tack så mycket NiXoN!

jag kollade på reef crystal saltet och det verkar som det är utformat för KV

iallafall så som bioted har skrivit här: http://shop.biotedmarin.se/reef-crystals-75kg/1852-0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vanliga RS saltet säljsi Sverige som "kranvattenssalt" vilket jag antar är ett påfund av någon som marknadsför produkten här.

http://www.redseafish.com/uploadimages/user%20manuals/10031%20%20Red%20Sea%20Salt%20manual.pdf

Hör man med RS eller läser instruktionerna(se ovan) så skall man blanda det med osmosvatten och då är det faktiskt ett helt ok salt speciellt jämfört med den sk. "pro" versionen.

Sen får man såklart mindre utfällning om man använder ett salt med lägre värden i kranvatten men det är inte riktigt det som varit tanken.

Instant Ocean är ett salt som brukar användas i FO system och har lite lägre värden, det kan vara värt o prova om du har problem med höga värden.

Annars så kan du kolla i aquacalc vad dom har uppmätt för olika värden på salt, då kan du kanske hitta en som passar dig.

//NiXoN

känns som det inte riktigt finns något salt som är gjort för Kranvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inga standardvärden för kranvatten så det är rätt hopplöst att göra ett salt som skulle passa alla.

Ett alternativ har varit Grotech som haft vissa spårämnen i separata påsar, då har man kunnat dosera efter behov.

Du kan säkert köra med RC men håll ett öga på magnesiumet, det brukar vara lågt på RC saltet om jag minns rätt.

Förövrigt så är det inte speciellt dyrt med osmos, man kan hitta mindre anläggningar från danmark(gamla annonsören på SVG) eller Tyska ebay.

Det är en billig försäkring mot ackumulation och vattenledningsarbeten och man får lite stabilare värden året om.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Altså just från kran vatten ja det är lite lotto tror ej man kan. Tror ej man kan göra ett salt för kranvatten. För vad är kranvatten? från brunn från någon sjö komunaltvatten. Man får helt enkelt använda ett salt som har lite lägra värden så som RS RC standard mm Sedan blanda och se vart man hamnar. Bättre och buffa ett salt själv i vissa lägen. eller så kör man med RO och har en bättre förutsättning ett stabilt vatten som är "rent".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag måste säga att jag är imponerad av hur du har fått "ditt lilla rev" att se ut! Även att du vågar vara så öppen med dina funderingar och tankebanor. Om du hade mörkat dina funderingar och ditt behov av stöttning hade du säkert fått fler tummar upp. Här kommer en tumme i alla fall! snyggt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...