Gå till innehåll

Jag och mitt lilla rev!=) - 120 liters juwel lido


Wigge

Rekommenderade inlägg

  • Svar 716
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Har precis fått hem oceanakvariums eget salt som förhoppningsvis har rätt ca och mg värde. så ikväll blir det ett vattenbyte på 50 liter som förhoppningsvis får ner ca värdet till relativt bra nivå=)

'Med Vänliga Hälsningar, Wigge :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var vattenbytet avklarat. nu väntas det för att se om det bli någon skillnader i färger och värden =)

måste säga att jag redan är nöjd med oceanakvariums salt då det löste sig snabbt som f*n!

Med Vänliga Hälsningar, Wigge :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

usssh vilken otrevlig överraskning man får när man kommer hem från jobb!!!

kommer hem och ser att MHn inte är igång, så tänkte ju direkt att det är timern som spökar som det har gjort innan. men efter lite meck med den så ser jag att min nya ljuskälla(1 vecka gammal) har gått i 1000 bitar :(

men jag skickade ett mail till drakfisken där jag beställde den ifrån och skrev vad som hänt. så förhoppningsvis skickar dem en ny :)

post-6818-14468929936964_thumb.jpg

Trevlig kväll, Wigge :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan. igår så limmade jag upp min duncanopsammia som är ganska stor. 5 stora huvuden och säkert 25st små huvuden runt om(ca 1cm i diameter) så det gick en det rev epoxi för att limma fast den. så vattnet blev ju ganska grumligt. men sedan åkte jag iväg till frugan för att sova där och nu när jag kom hem så låg min lilla clownfisk död på bottnen, den andra clownen hittar jag inte och jag hittar inte en chromis. men min gula kirurg och hepatus mår bra. så min fråga är vad kan ha hänt. är det rev epoxin som spökar?

jag testade ammonium precis och det visar 0.

fosfat 0.30

nitrat ca 4

kh 8-9

Med Vänliga Hälsningar, Wigge :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Liten sammanställning av "crashen" av karet!

det som gick bort var en ganska stor koloni acropora och en mindre fragg. mina 2 clowner och mina 2 chromisar. men det som förvånar mig mest är att min catalaphyllia reagerade inte ens. snarare slog ut och bubblade upp sig ännu mer och har växt en del sedan jag fick den!:D

men just nu så ser det ut att vara stabilt och chaeton i refugiumet växer på bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är min gula kirurg ledsen=(... nu sedan hans kompis hepatusen försvann så har den blivit lite skyggare=/ men han glömmer nog honom snart.

har även kommit ner lite nya fraggar i karet. kommer bilder imorgon=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en liten fungia av J0nas här på guiden. men den är inte mer än 1,5cm i diameter, så eremiterna kastar runt med den hela tiden. kan man kanske ta ett glas och fylla med lite sand i bottnen och ha fungian där i tills den växt till sig?

kom gärna med andra tips också=)

Med Vänliga Hälsningar, Wigge :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kollat runt här på guiden och lite över allt på kar som har höjden 60 och

Högre och jag tycker det är riktigt snyggt och är sugen på att bygga ett kar som är L60xB60xD70, men jag vill behålla lido bänken. Men problemet är att den bara är 60x50

, så min fråga är om man kan lägga en tjock plywood skiva på bänken som är 60x60 och göra så att den sticker ut 10cm där bak och sedan förstärka upp den med ett par reglar? Kommer resten av bänken hålla eller ska man stödja upp bänken med yterliga reglar runt om?=)

Mvh wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en liten fungia av J0nas här på guiden. men den är inte mer än 1,5cm i diameter, så eremiterna kastar runt med den hela tiden. kan man kanske ta ett glas och fylla med lite sand i bottnen och ha fungian där i tills den växt till sig?

kom gärna med andra tips också=)

Med Vänliga Hälsningar, Wigge :)

När köper mindre lpser brukar jag limma fast dom på en liten sten. Tillräkligt stor att inte fara rund. Det löser problemet med eremiter, sniglar mm som härjar på botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När köper mindre lpser brukar jag limma fast dom på en liten sten. Tillräkligt stor att inte fara rund. Det löser problemet med eremiter, sniglar mm som härjar på botten.
tack för tipset. Men lite svårt att limma en fungia utan att skada den=/
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kollat runt här på guiden och lite över allt på kar som har höjden 60 och

Högre och jag tycker det är riktigt snyggt och är sugen på att bygga ett kar som är L60xB60xD70, men jag vill behålla lido bänken. Men problemet är att den bara är 60x50

, så min fråga är om man kan lägga en tjock plywood skiva på bänken som är 60x60 och göra så att den sticker ut 10cm där bak och sedan förstärka upp den med ett par reglar? Kommer resten av bänken hålla eller ska man stödja upp bänken med yterliga reglar runt om?=)

Mvh wigge

ingen som har en åsikt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...