Gå till innehåll

Min avsiktsförklaring


Blåbert

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

Mitt första inlägg här.

Såhär är det:

För ca två månader sedan kom vi på att det kunde vara bra att skaffa ett akvarium så att tvååringen fick vara med och lära sig ta ansvar för skötsel av djur. Sagt och gjort, jag köpte ett 30 l nano, en kampfisk och fyra Molly - och blev fast!

Nu har jag precis skaffat Co2-grejer för att se hur långt jag kan ta det.

Samtidigt har jag de senaste två månaderna spenderat oändliga sena timmar med iPad och olika forum - däribland detta. Jag attraheras både av att få en biotop som ett akvarium att fungera och av tekniken runt omkring - så det ultimata är ju att få igång ett saltakvarium... Raketartad intresseutveckling alltså..

Därför startar jag nu denna tråd - min avsiktsförklaring att dra igång en saltburk inom överskådlig framtid. Dock finns det ett antal hinder.

  1. Såklart att konsolidera ekonomin för det - dvs det gäller att göra kalkyler och få in det i totalbudgeten - men det ser jag som lösbart.
  2. Den eviga inköpsångesten - vad skall man ha för att det skall bli bra
  3. Hushållspolitiskt - det kommer att åtgå mycket lobbying för detta - framför allt som hustrun är maniskt rädd för äckliga vattenkryp - och dem finns det ju gott om i den här branschen. Det kommer nog bli inredningsdebatter och annat också - men jag förväntar mig att ro hem en sanktion frammåt hösten.

Som sagt - punkt 1. får lösa sig - men den hänger ihop med punkt 2. I nuläget sneglar jag mycket åt RSM 130D eller 250. Dock skulle jag gärna få input på alternativ (färdiga lösningar eller nåt vettigt hopplock) - gärna med bättre totalbudget. Jag inbillar mig dock att grundkrav 1A (se punkt 3) är att det blir en snygg möbel av det. Tyvärr är jag nyköps-freak - halva nöjet är att packa upp och montera och känna känslan av nytt - så det lägger väl lite restriktioner på budgeten :(

Jag är även intresserad av om någon av er har en bättre hälft som har samma inställning som min? Hur har ni löst det isåfall? Tilläggas bör att vi har 70 m2 att leva på, så hon blir tvungen att umgås med akvariet... Som tur är så tycker hon att vanliga fiskar är fina i alla fall...

Nå, detta får bli min blogg över spektaklet - vi får se var det landar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen

En sak som du borde ha med som ganska viktigt i din situation när det gäller tekniken, det är ljudnivån!

Många stör sig på om akvariet låter för mycket och då kanske det inte bli så långvarigt.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Janne!

Jo oljud får det inte bli - det är prioriterat - men det är nog mer min aspekt än frugans. Där har det ju varit lite snack om RSM som jag förstått, men det verkar vara ordning på de nyare modellerna.

Nano-akvariet väsnades en del från start, men pumpen gick till sig och jag tweekade lite så att kavitationerna försvann... nu är det sovrumsnivå på det.

Nej det här med hennes avoga inställning är nog till krypen - kan man göra nåt för att hålla den biten nere men ändå få det att funka?

  • Har hört att man kan skrämma ut alla större kryp ur LS - men hur pass mycket försämrar man funktionen?
    • Personligen vill jag försöka ha med så mycket som möjligt för att det skall bli naturligt...

    [*]Måste man ha en städpatrull? Finns det nåt som är mindre "äckligt" som funkar där?

    • Vi var på Bromma Zoo igår och hon fick syn på putsarräkor - och det verkade inte så populärt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

RSM är väl inte optimalt om man söker tysta saker hur som, vill man ha det riktigt tyst krävs det i princip att man har sump inbyggt i ett skåp, det är primärt skummaren som låter, för mig som väldigt ljudkänslig finns det ingen skummare som går att köra helt öppen... Men det finns ju grader i känsligheten med, jag är rätt extrem...

Är det kryp med många ben och maskar som hon tycker är äckligt? klarar hon av snäckor? Många verkar ha lite problem med just räkor, krabbor och borstmaskar... Jag gillar ju det ryggradslösa som man kan förstå av min signatur, men alla kan ju inte vara såna :)

Det går ju att starta ett kar utan levande sten, och räkor är ingen nödvändighet, men till viss del blir det kanske lite svårare, men för min egen del kommer mitt nästa kar startas med död sten, eventuellt lite revkeramik, död sand och en flaska bakteriekultur... Efter hand kommer jag att plantera in de djur jag vill ha i karet genom att transplantera dem ifrån mitt nuvarande kar till detta karet, på så sätt får jag in kalkalger, pods, rörmaskar, musslor, snäckor, svampdjur med mera... Allt kommer att karantänföras noggrant innan det får komma in i karet... (att jag blir såhär extrem är att mitt kar i början gick väldigt bra utan några större problem, det största var lite alger, men efter några år byggde jag om aquascapen och fick med några otrevligheter med den nya levande stenen, efter det har jag insett att det finns andra metoder som är minst lika bra, och populära bland annat i USA, där man kör med död sten för att man slipper eventuella otrevligheter, samt man kan bygga aquascapen i lugn och ro... Jag kan ännu inte säga ifrån egen erfarenhet hur de olika metoderna fungerar då jag bara kört med köpt levande sten hittills, men har sett en del fina exempel på kar som startats med död sten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är lite tips på lobby verksamhet: börja dra med henne till någon bra akvariebutik finns det möjlighet så sätt er framför ett visningsakvarium och njut lite o på peka de fina fiskarna.

Kolla sen på större akvarium än du tänkt dig och lyssna på kommentarerna du får från frugan och erkänn sen att ja det är kanske lite stort titta sen på det som du vill ha och säg detta är mer lagom. då får du henne till att känna att hon har något att säga till om. Sen tror jag det kan vara bra att undvika att samtala m tekniken som behövs prata istället om fiskar och fäger och inredning fråga vilka fiskar hon tycker är fina o kanske bestäm att en sådan får ni ha på inköpslistan. Sen så håll framtida samtal till det visuella och inte tekniken när ni pratar om akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era synpunkter, all input är värdefull.

Nån som vet nån butik i stockholmstrakten som har ett RSM igång så man kan få lite live-känsla?

Nån som vet nån tråd som diskuterar den ekonomiska kalkylen för nyinskaffning? Håller på att skissa på en som jag tänkte posta här för kommentarer inom kort, men det är ju bra om jag inte är helt ute och cyklar... Hittills verkar tumregeln om 100 kr per liter stämma rätt väl... :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

yep, 100 kr per liter stämmer tyvärr ganska bra..

sedan beror det på vilka grejor etc. man anskaffar till.

Om det inte är populärt med räkor, har du ju lite jobb framför dig.

Men istället för att anpassa hela akvariet, kan man långsiktigt försöka arbeta bort vissa saker.

Tex. tyckte inte jag om borstmaskar, men när man fick veta vad de gjorde, och att det var en del utav kretsloppet, så släppte jag lite på det.

Men visst, gör rent sten ordentligt och försök att hålla nere på "konstiga" djur i början är mitt förslag.

Bara lite förslag från min sida.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ett RSM 130 - var ute efter ngt där allt är inbyggt och snygg möbel till bra pris. Finns flera alternativ som passar in i den kategorin och är en del fråga om personlig smak.

Gällande RSM 130 - det går att göra det ganska tyst t.ex. man byter skummare, ljuddämpare till skummaren, ser till så fläktar i huven ej skapar resonans etc. Dvs. allt går om man vill, är mera en fråga om hur mkt man vill göra, samt om man vill byta delar i ett från början fungerande akvarium. För det senare hade jag ej köpt ett nytt akvarium, utan letat efter ett begangnat med tanke på ekonomin.

Finns många olika alternativ, hoppas ni hittar ngt som funkar för er.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde första allvarliga lobbyingåtgärden igår kväll - verkar kunna ligga en katt i potten... det här kan ju bli tufft, gillar kattlådor i ungefär samma utsträckning som hustrun gillar vattenkryp... Och en innekatt på 5e våningen - stackars min skinnsoffa...

Nån som har erfarenhet av katter och akvarium tillsammans - vilka åtgärder bör vidtagas? Kanske skall man ge upp det här med salt och köra en pirayha-burk istället-shark_smiley

Scooby: Jag har hört att 130D (och 250) är av nyare modell och att de går tystare - kan det stämma? Mest själva bubblingen från skummaren som hörs sägs det. Överlag är jag för att tweeka och pyssla, men buidgeten vid uppstart kommer att vara ansträngd, så det skall helst fungera nåt halvår utan större investeringar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen katt, men locket på RSM akvariet kan de ej öppna eller komma åt ngt.

jag har en RSM 130, de har ändrat ngt med 130D så skummaren för den ska vara effektivare men vet ej om den är tystare. Många väljer att byta orginal skummaren pga. den tillför mkt extra värme vilket blir problem på sommaren.

jag har gjort en del trix, några är av budget variant: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?45774-Henke-och-Ida-s-RSM-130-Modified

~Henrik

Gjorde första allvarliga lobbyingåtgärden igår kväll - verkar kunna ligga en katt i potten... det här kan ju bli tufft, gillar kattlådor i ungefär samma utsträckning som hustrun gillar vattenkryp... Och en innekatt på 5e våningen - stackars min skinnsoffa...

Nån som har erfarenhet av katter och akvarium tillsammans - vilka åtgärder bör vidtagas? Kanske skall man ge upp det här med salt och köra en pirayha-burk istället-shark_smiley

Scooby: Jag har hört att 130D (och 250) är av nyare modell och att de går tystare - kan det stämma? Mest själva bubblingen från skummaren som hörs sägs det. Överlag är jag för att tweeka och pyssla, men buidgeten vid uppstart kommer att vara ansträngd, så det skall helst fungera nåt halvår utan större investeringar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej naturligtvis kanske din budget kan fungera, men jag tror att din fisk och korallbudget inte kommer att hålla.

Räkna med 2-3 tusen extra där första året, tror jag det kommer att bli (jag hade satt in 2000 under övriga extrakostnader).

Men allt beror ju på hur man handlar och vad man vill ha såklart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer ett utkast till en första ekonomisk kalkyl. Har två storlekar på RSM med sen som referens ett 200l med 50 l sump. Vad tror ni om siffrorna?

[ATTACH=CONFIG]79268[/ATTACH]

Måste du köpa allt nytt?? Jag köpte ett begagnat rsm 250 i nyskick.. ordnade levande osv.. jag gav totalt 4-5 tusen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm, kanske jag har dålig koll på vad koraller och fisk kostar - räknade med ca 250/st för koraller och i snitt detsamma för fiskar - dvs åtta koraller och åtta fiskar i ett 250 l... är jag ute och cyklar?

Majki01: Som sagt så har jag en böjelse för att packa upp nya prylar - prylfetishist kanske? Jag kommer nog vilja köpa ett nytt RSM om det blir det spåret, men går jag på hopplokslösnignen så kan jag nog tänka mig själva glasburkarna begagnade - det är inte så hög prylfaktor i dem haha... Det är för övrigt "prylfaktorn" som talar för en hopplockslösning - det blir mycket sådant att gotta sig i då - men jag inbillar mig att man lätt kan gå bort sig...

Nån rutinerad räv som ids lista lite pros and cons med plug n' play (typ rsm) vs. att plocka ihop allt själv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

250 kr st är ungefär det billigaste du hittar i butik beror dock på vad man vill ha. Mjukkoraller brukar kosta mellan 350/300 till 600 beroende på art och storlek medan stora sps:er kan kosta flera tusen. Men som tur är så finns ju köp o sälj här på guiden som gör sakerna ibland flera gånger billigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

250 kr st är ungefär det billigaste du hittar i butik beror dock på vad man vill ha. Mjukkoraller brukar kosta mellan 350/300 till 600 beroende på art och storlek medan stora sps:er kan kosta flera tusen. Men som tur är så finns ju köp o sälj här på guiden som gör sakerna ibland flera gånger billigare.

Jo jag inbillar mig att jag har möjlighet att köpa fraggar här i Stockholmstrakten - kalkylen var väl mest vad som krävs inom den första tiden för att få igång det...

Det är ju den initiala puckeln som är den svåra, både ekonomiskt och kunskapsmässigt. Sen att köpa nån ny korall för en tusing kan ju gå att klämma in i den löpande ekonomin, det är ju lite av det roliga - att köpa till och komplettera, både med levande och teknik - men 20-25 k upfront är lite värre, även om det sprids ut på ett par månader så är det ju läge att börja spara direkt efter semestern känns det som....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har provat båda varianterna som har sina för och nackdelar.

Förenklat:

# Plug'n'play

+ Man ser utseendet på akvarier/möbel direkt och allt som behövs för starta är inkluderat, samt beprövat

- Man kan sakna vissa lösningar och vilja ändra på saker. Då svårare att byta ut saker till annat än orginal, samt expandera med mera teknik pga platsbrist mm.

# Egen plock

+ Större valfrihet att få det som man vill.

- Kräver mer kunskap och tid för få det man behöver/passar.

~Henrik

Nån rutinerad räv som ids lista lite pros and cons med plug n' play (typ rsm) vs. att plocka ihop allt själv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Det råder väl kanske delade meningar om detta, men jag personligen hade nog uppgraderat osmos från "Bra att ha" till "Bör ha". Sen finns det en pryl som jag inte såg på din lista som jag gissar att du kommer vilja ha ganska snart, även om det absolut inte är någon nödvändighet. Det jag tänker på är automatisk top-off, alltså automatisk påfyllning av vatten för att ersätta vatten som dunstat. :)

Listan i övrigt såg väl helt okej ut tycker jag. Jag gjorde själv en liknande lista innan jag skaffade mitt kar och även om det inte slutade på exakt den summan jag räknat ut (det gick ju givetvis på mer :) ), så gav det mig en ganska bra idé om vart jag skulle hamna och jag blev inte chockad när det började flyga tusenlappar ur plånboken. :) Summan du anger för fisk och koraller beror ju lite på hur mycket och vad du vill ha så det kan ju bli både upp och ner. Skynda långsamt är ju det bästa så den kostnaden blir väl mer en löpande kostnad än en klumpsumma i början.

Well, hoppas det var till någon hjälp.

Lycka till!

Mvh

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag kommer själv ihåg att jag blev förvirrad över begreppet osmolator och osmosfilter.

Av någon anledning så brukar många kalla automatiska påfyllare för osmolator (troligen för att de oftast fyller på vatten som körts genom ett osmosfilter).

Osmosfilteret är det som filtrerar kranvattnet.

Det är möjligt att det finns kombinationer som fungerar som du tänker, men då krävs en högtryckspump för att skapa tryck till osmosfilteret.

Sen finns ju även varianten där man kör sitt krananslutna osmosfilter direkt till akvariet/sumpen och styr kranvattentillförseln med en magnetventil.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag kommer själv ihåg att jag blev förvirrad över begreppet osmolator och osmosfilter.

Av någon anledning så brukar många kalla automatiska påfyllare för osmolator (troligen för att de oftast fyller på vatten som körts genom ett osmosfilter).

Osmosfilteret är det som filtrerar kranvattnet.

Det är möjligt att det finns kombinationer som fungerar som du tänker, men då krävs en högtryckspump för att skapa tryck till osmosfilteret.

Sen finns ju även varianten där man kör sitt krananslutna osmosfilter direkt till akvariet/sumpen och styr kranvattentillförseln med en magnetventil.

MVH

/Janne

Jag trodde att typ detta http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=582 var en manick som fyller på åt en, men då måste den alltså vara kopplad på kranen hela tiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...