Gå till innehåll

Innenfilter 31


Lejonkungen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 130
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hittade det. Man skall nog inte ha "symaskinsolja" utan specialolja för sinterlager.

WARTUNG:

Damit Ihre Pumpe jahrelang ohne Leistungsverlust einwandfrei funktioniert, muss sie von Zeit zu Zeit gewartet werden.

Beim Betrieb im Süßwasseraquarium genügt es, wenn die Pumpe alle 6 Monate gründlich gereinigt und die Motorenlager mit Sinterlager-Öl nachgeölt werden.

Beim Betrieb im Meerwasseraquarium muss die Pumpe alle 3-4 Monate ausgebaut, gründlich gereinigt und die Motorenlager mit Sinterlager-Öl nachgeölt werden. Nur das im Fachhandel erhältliche Öl (EHEIM-ÖL) verwenden. Andere Ölsorten führen zur Zerstörung der Motorenlager.

Im Meerwasserbetrieb auch darauf achten, dass die Salzverkrustungen regelmäßig entfernt werden.

WARNUNG:

Sollten die Pumpen als Strömungspumpen im Meerwasseraquarium eingesetzt werden, verwenden Sie nie so genannte Intervallschalter, die die Pumpe nur kurzzeitig ein- und ausschalten (kurzzeitiges Ein- und Ausschalten führt unweigerlich zur Zerstörung des Motors) sondern nur die auf die Pumpen abgestimmte FISCHER Intervall-Automatik, die die Pumpen nur in der Drehzahl drosselt.

Vor jeder Reinigungs- oder Wartungsarbeit Netzstecker ziehen !!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Satt här framför datorn och filosoferar. Jag har kört Ballingmetoden ett par år. Inget UVc och har kirurger bl a en Acanthurus. 5 cm med korallgrus i botten. Slamsuger aldrig. Byter aldrig vatten. Blandar mjukkoraller och stenkoraller. Och ändå på något konstigt sätt fungerar det. Kan det vara så att när ALLT är fel så tar felen ut varandra? Minus gånger minus blir plus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sån är jag. Har inga speciella värden. Mer som Ingvars. Men det funkar. Träffade förresten dig när du köpte A. florida på Korallrevet i Södertälje. Skall ta någon bild på mina. Men för att göra allting fel så är jag ändå lite stolt. Köpte förresten saltvattensakvariet (mitt förra) utan att ha läst på någonting och inte haft ens sötvatten förut. Flera av de fiskarna lever ännu. Tyvärr inte alla. De flesta gjorde det tills mitt misstag med jordfelsbrytaren. Du, broder Isak, Ländström m fl är mina förebilder. När jag blir stor skall mitt kar börja likna era kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenkvalitet för Acroporor är inte samma sak som vattenkvalitet för mjukkoraller. Det är resultatet trots detta som impar på mig.

Jag har havet som referens, där trivs både mjuka och hårda koraller med samma vattenkvalite. Det är inget fel på akvariet jag kan finna tjusning i de flesta akvarier. Det var mer som jag sa, "nu sticker du ut hakan". Då uppfattar jag det som om man vill ha en reaktion och min blev som du såg.

Sån är jag. Har inga speciella värden. Mer som Ingvars. Men det funkar. Träffade förresten dig när du köpte A. florida på Korallrevet i Södertälje. Skall ta någon bild på mina. Men för att göra allting fel så är jag ändå lite stolt. Köpte förresten saltvattensakvariet (mitt förra) utan att ha läst på någonting och inte haft ens sötvatten förut. Flera av de fiskarna lever ännu. Tyvärr inte alla. De flesta gjorde det tills mitt misstag med jordfelsbrytaren. Du, broder Isak, Ländström m fl är mina förebilder. När jag blir stor skall mitt kar börja likna era kar.

Nu sticker du ut haka igen, jag tror Ingvar är väldigt medveten om sina värden. Efter att ha sett din slogan eller vad man kallar det så blir jag förvånad att du skriver "Men för att göra allting fel så är jag ändå lite stolt". Jag tror heller inte du gör allt fel, man skall göra det man tror på och klart du skall vara stolt över ditt akvarie, det finns det all anledning att vara. Men som jag tidigare sa, sticker man ut hakan får man tåla en ..... Har du Stefan och Tomas som förebilder så måste du nog vara beredd på att lägga om dina rutiner ganska mycket. De är ju inriktade på SPS:er och driver den linjen ganska hårt.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Vi kommer nog att flytta snart så ett karbyte har stått på listan. Nu är jag inte längre säker men vi får väl se. Det som kommer att ske vid flytt är ialla fall att någon form av ny sandbädd kommer att anläggas. Skall jag spara min grova korallsand (ca 5 cm djup) och fylla på med levande sand (upp till 10 cm). Skall de i sådana fall vara separerade av någon slags duk? Skall man blanda lagren? Räcker 10 cm DSB. Kanske 10 cm i framkant och 15 i bakkant? Måtten är 130x50x50 minus ett innerfilter som stjäl ett par liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du flyttar så kan du väl göra en stor sump med plats för sandbädd där? Den kan man ju koppla från om det händer något konstigt t. ex strömavbrott.

Jag hade lagt det mesta av sanden under en fiberduk, sådan man köper på byggmarknaderna för att separera jord från dräneringsrör.

Ovanpå skulle jag lägga finkornig sand ympad med några liter av bottensanden och levande sand.

Om du inte kan flytta med dig allt vatten så börja byt vatten nu. Har du kört Ballingmetoden flera år så har en del ämnen börjat ansamlas från maten. Du riskerar alltså stora ändringar i vattenvärdena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nog inte så mycket vatten i karet. Har ca 80 kg sten, ca 5 cm korallgrus och ett innerfilter som stjäl volym. Tror att när fiskar och koraller är nedpackade i fiskpåsar och i hinkar så är det bara lite vatten kvar på botten som ändå kommer att kasseras. Tidplanen på flytten är nog under senare delen av våren, början av sommaren. Får inte plats med sump under karet då möbeln är full med IKS-tillbehör och annan elektronik. Blir det ett nytt kar blir det troligtvis sump.

Stig vad tycker du jag skall göra med Acroporan (under tiden)? Flytta, fragga eller stå kvar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...