Gå till innehåll

Patriks första saltvattensakvarium


patrikk

Rekommenderade inlägg

Hejsan. NU NUär det dags!

Jag har varit när på forumet ett bra tag för att lär mig så mycket som möjligt och nu har jag äntligen kommit igång.

Jag har idag varit och köpt en deltech MCE 600 av kallekanin här på forumet. Dessutom så beställde jag två stycken tunze 6045 samt salt från spiggens i Landskrona till väldigt förmånligt pris.

Jag vill dessutom tacka alla som har svarat på mina frågor här på forumet och de som har velat diskutera med mig om allt från självförsörjande system till belysning o djur.

Så vad har jag idag? Jag har följande:

Akvarium: Juwel Vision 260 liter

Skummare: Deltech MCE 600

Streamers: 2x Tunze 6045 beställda

Salt: Redsea coral PRO 22kg beställt

Saltvatenslysrör: har jag marine och blue

Kvar att köpa in:

LS: funderar om jag ska köpa 20kg direkt eller 10kg och sen 10kg till. Tanken till att köpa i omgångar är för att se hur mycket 10kg bli och hur mycket som får plats med en öppen aquascaping. Samt så kanske man får lite olika liftare. Synpunkter?

Levande sand: har jag tänkt köpa när karet har cyklat klart. Räcker 18 kg tro?

Refactometer: ska köpas

Tester: nitrit nitrat fosfat ph. Tror inte jag behöver mer än dem innan jag köper levande.

Har även tänkt att köpa uppstartkultur för att skynda långsamt.

Ska även köpa reflektorer till min original belysning.

Har säker missat något men fyller på efterhand. Har jag missat något påminn mig gärna.

Har ett problem som jag måste lösa först. Idag har jag Malawi i karet och måste hitta ett bra hem till dem. Tips mottages gärna. Kommer med uppdateringar så fort jag har något att skriva

Tack ännu en gång till alla eldsjälar här på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej Patrik!

Jag är väldigt ny själv, men jag kan i alla fall säga att du behöver inte vara rädd med stenen. 20kg blir inte för mycket, har själv 10kg i mitt 110l och det är väldigt gott om plats över!

Lycka till med det salta projektet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tanken är att bygga en eller två revpelare samt så är karet bara ca 46cm djupt så det är inte så mycket plats i det. Det blir inte lätt när man inte har så mycket plats.

tack för lyckönskningarna det är alltid välkommet och behövs :smiley17:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga and min MCE 600. Den var inte jätte ren från alger när jag hämtade den och funderar om kan ska skura den rent från alla alger etc i den eller man kan låta det vara? ( dröjer kanske 1 månad innan den kommer att användas)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag när jag packade upp och skulle tvätta skummaren som jag köpte av en här på forumet så fanns det en massa vita saker i den se bilden nedanpost-4894-14468925994543_thumb.jpg

post-4894-14468925994809_thumb.jpg.

Är det någon som vet vad det är?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gick att ta bort det såg ut som en tunnel i dem så kalk maskar har nog bott i den. Så frågan är det något man hade velat ha i sitt kar eller hade man velat vara utan dem. Inte för att jag kan göra något åt det nu men bra att veta

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ändrat av patrikk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så då har jag varit och köpt 22kg salt för 600kr och 2st tunze 6045. Nu återstår saltmätare tester och ls samt att bli av med mina Malawi ciklider. Sen är det bara att börja. post-4894-14468926037473_thumb.jpg

Att bära 22kg samt en tungt lastad ryggsäck 2km var ett litet pass

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 km!!! Och jag som gnäller över att behöva släpa saltet från Triton butiken till parkeringen, ca 20 meter ;-)

Jag behöver nog börja träna lite...

I alla fall, lycka till med akvariet. Du kommer nog som dem flesta att upptäcka att detta med salt är starkt beroendeframkallande. Det märks särskilt under högtider som jul när övriga i familjen öppnar julklappar medans du själv bara "måste" kolla kh halten, ändra riktningen på en pump, göra vattenbyte osv...

//Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 km!!! Och jag som gnäller över att behöva släpa saltet från Triton butiken till parkeringen, ca 20 meter ;-)

Jag behöver nog börja träna lite...

I alla fall, lycka till med akvariet. Du kommer nog som dem flesta att upptäcka att detta med salt är starkt beroendeframkallande. Det märks särskilt under högtider som jul när övriga i familjen öppnar julklappar medans du själv bara "måste" kolla kh halten, ändra riktningen på en pump, göra vattenbyte osv...

//Patrik

jag hade också behövt att träna det var som sagt det tyngsta 22,5 kg jag har burit på. Jag hade kunnat krama ut t-shirten och fyllt ett badkar efter det. Det hjälpte inte heller att det var stålande sol när jag gick och bar på det. Men det blir bilen nästa gång den saken är säker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe riktigt så var det inte pendlar med tåget och där jag köpte saltet var på vägen hem med tåget så hoppade av och gick och handlade på vägen hem. Men vi kan säga att det var för jag ville röra på mig ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hejsan det var varit ett tag sen jag uppdaterade min lilla tråd. Idag har jag akvariet längst in i vardagsrummet men så kom jag på att jag tror mig ha läst att det inte är något problem med att ha akvariet i direkt solljus nu är det inte så jätte mycket sol eftersom det blir vid fönster i Norr läge. Så min fråga skapar jag mer jobb/problem om jag flyttar akvariet till fönstren?

edit:

Jag hade karet längst in med sötvattensfiskar men nu när jag går över till saltvatten så hade det varit bättre både för fiskarna och familjen om karet hade kunnat stå vid fönstren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu är akvariet tömt och nu återstår rengöring och ta bort filterfacket och all sillicon på botten som jag hade för att hålla frigoliten på plats bär jag hade sötvatten. Sen så ska jag också flytta karet mot fönstren. Sen blir det till att fylla upp med vatten och salt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...