jör.. Postat 16 april 2005 Postat 16 april 2005 Har köpt en horseshoe crab(limulus polyphemus tror jag den heter) den rotar och vänder runt sanden, bra som bara den. Det står som ett moln om den när den drar fram som en mullvad.Och enl. affären i Täby så skulle det inte vara några speciela problem med den.Nu undrar jag om någon vet lite mer om den.Om det är något jag skall se upp med ,men det ser ut att gå bra .Den har varit hos oss i drygt en vecka nu.Någon sa att det egentligen inte var en krabba utan var mer släkt med spindlar och något annat djur.glömt vad.Skulle kunna fråga Fredrik på Jr nästa gång jag är där .Men det här går nog snabbare.Man vet aldrig när man kommer till Täby nästa gång. Citera
wrang Postat 16 april 2005 Postat 16 april 2005 wow siken krabat ser ut som ett urdjur.Påminner om djuret i filmen Alien innan den blir ett helt monsterBehaviorThe horseshoe crab generally walks along the bottom of shallow water, but it can also swim awkwardly on its back by using its flap-like gills as paddles.Food HabitsThe horseshoe crab feeds at night on worms, small molluscs, and algae. Food is picked up by the chelicerae and passed back to the bristle bases, where it is "chewed." The food is then moved forward to the mouth.Var den dyr? Citera
jör.. Postat 16 april 2005 Författare Postat 16 april 2005 Den är 4-5cm och kostade 150:- så dyr kan man nog inte säga att den är.eller? Citera
jimmy Postat 16 april 2005 Postat 16 april 2005 dom är fula som fan vet att det är nån annan som köpt en sådan hoss Jr men kommer inte ihåg vem det va uppe på forumet då har du provat att söka kanske finns nått gamalt kvar Citera
jör.. Postat 16 april 2005 Författare Postat 16 april 2005 Jag vände den upp o ner och la lite mat bland alla ben, och då såg man hur den tog maten och förde det till mundelarna och ett surplande ljud hördes.Som när vi suger ur saften på kräftor när vi äter dom . Citera
Jaken Postat 16 april 2005 Postat 16 april 2005 Jag har haft en sådan för något år sedan. Den grävde ner sig i gruset och man såg den en gång i halvåret. Den hade väldigt svårt för strömt vatten, så fort den var ovan gruset så sköljdes den med i strömmen, har med andra ord lätt för att fastna i pumpar. Alla ni med Stream kan bara glömma.Jag rekomenderar att man har den i ett ganska stilla och lugnt akvarium. Kanske ett specialakvarium rent av.Min lever inte längre, och jag kommer aldrig köpa en igen. Impulsköp.rolig ett tag sedan bara en massa strul och väldigt tråkig Citera
petrol Postat 16 april 2005 Postat 16 april 2005 De kan bli ganska så (för)stora.. Men ser helkul ut. Citera
Klubbsson Postat 16 april 2005 Postat 16 april 2005 blir inte dom där ca 30cm stora? eller är det en annan sort än dom som fins runt Australien? Citera
jör.. Postat 17 april 2005 Författare Postat 17 april 2005 Jag var runt lite på netet igår. Där vill jag minas att det stod att den blir omkring 2" i akvarier .Men det är väl ganska stort att ha i akvariet. Men jag såg inte hur lång tid den tog på sig att nå den storleken. Citera
jör.. Postat 17 april 2005 Författare Postat 17 april 2005 Parodi den har fastnat . inte i en tunse stremer utan i en liten mussla´som är typ 15mm.Den sitter i en håla i ls men jag har trot att det bara var ett tommt skal.Att den inte levde men det gör den det är inget som jag köpt utan den har följt med stenen . Jag har sett den hela tiden. Alltid öppen men nu har den stängtigen sig om krabbans svans och vägrar släppa .Jag väntar ett tag sedan får jag hjälpa den. Citera
xxxperxxx Postat 17 april 2005 Postat 17 april 2005 jör...: Jag antar att du menar 2' (fot) och inte 2" (tum). De blir nog inte två fot, men lätt 30cm i alla fall. Behöver mkt öppen sandyta för att trivas. Rovgiriga när de blir större. Citera
jör.. Postat 17 april 2005 Författare Postat 17 april 2005 Oj då inget dåligt som inte har något gott med sig.Då har vi ju skaldjur till hela familjen om några år om man ska på horseshoeskiva:smiley20: Citera
Clownen Postat 20 april 2005 Postat 20 april 2005 Såg tusentals horseshoecrabs uppe på en strand i Delaware i USA. Antar att det var parningsdags. Det är ett mycket gammalt djur, runt 250 miljoner år och har förändrats mycket lite under denna period. De är mycket tåliga och sägs klara sig ett år utan mat, klara av höga temperaturer och höga salthalter. Så om du misslyckas med detta djur så berätta det inte för någon Citera
Skinner Postat 25 april 2005 Postat 25 april 2005 Kallas för "dolksvans" på svenska och är som sagt ett levande fossil.Man bedriver cancerforskning på deras blod, (som är knallblått,) vilket ytterligare ökar likheten med Aliens. Citera
Tedb Postat 25 maj 2005 Postat 25 maj 2005 Hur har det gått med din Horseshoe ?? vet du om de har fler där du köpte din ??Jag har varit bra sugen på en sån där sen första gången jag fick syn på en sådan liten alien. Citera
jör.. Postat 29 maj 2005 Författare Postat 29 maj 2005 Jo den är kvar. Rotar runt men det blev lite som Jaken sa.Den gräver ner sig och håller sig undan men inte hela tiden.Jag ser den varanan dag nu,och kommer den in i draget från stremerna så far den med strömarna tills den får tag i något.Men jag tycker den är ett kul inslag ändå.Jag köpte de på Jr i täby (utanför sthlm)om dom har någon kvar vet jag ej.Men se under länkar svenska butiker och fråga dom. Citera
B-lunn Postat 29 maj 2005 Postat 29 maj 2005 Får hoppas att den inte blir riktigt lika stor som den här åtminstone http://www.ebaumsworld.com/images/largethings7.jpg Citera
jör.. Postat 2 juni 2005 Författare Postat 2 juni 2005 Äh: den är väl inte stor det är gubben med tändstickan som är liten. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.