Gå till innehåll

Horseshoe crab


jör..

Rekommenderade inlägg

Har köpt en horseshoe crab(limulus polyphemus tror jag den heter) den rotar och vänder runt sanden, bra som bara den. Det står som ett moln om den när den drar fram som en mullvad.Och enl. affären i Täby så skulle det inte vara några speciela problem med den.Nu undrar jag om någon vet lite mer om den.Om det är något jag skall se upp med ,men det ser ut att gå bra .Den har varit hos oss i drygt en vecka nu.Någon sa att det egentligen inte var en krabba utan var mer släkt med spindlar och något annat djur.glömt vad.Skulle kunna fråga Fredrik på Jr nästa gång jag är där .Men det här går nog snabbare.Man vet aldrig när man kommer till Täby nästa gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wow siken krabat ser ut som ett urdjur.

Påminner om djuret i filmen Alien innan den blir ett helt monster

dyrynda-main-limulus-polyphemus-1-wl.JPG

dyrynda-main-limulus-polyphemus-3-wl.JPG

Behavior

The horseshoe crab generally walks along the bottom of shallow water, but it can also swim awkwardly on its back by using its flap-like gills as paddles.

Food Habits

The horseshoe crab feeds at night on worms, small molluscs, and algae. Food is picked up by the chelicerae and passed back to the bristle bases, where it is "chewed." The food is then moved forward to the mouth.

Var den dyr?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en sådan för något år sedan. Den grävde ner sig i gruset och man såg den en gång i halvåret. Den hade väldigt svårt för strömt vatten, så fort den var ovan gruset så sköljdes den med i strömmen, har med andra ord lätt för att fastna i pumpar. Alla ni med Stream kan bara glömma.

Jag rekomenderar att man har den i ett ganska stilla och lugnt akvarium. Kanske ett specialakvarium rent av.

Min lever inte längre, och jag kommer aldrig köpa en igen. Impulsköp.rolig ett tag sedan bara en massa strul och väldigt tråkig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var runt lite på netet igår. Där vill jag minas att det stod att den blir omkring 2" i akvarier .Men det är väl ganska stort att ha i akvariet. Men jag såg inte hur lång tid den tog på sig att nå den storleken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Parodi den har fastnat . inte i en tunse stremer utan i en liten mussla´som är typ 15mm.Den sitter i en håla i ls men jag har trot att det bara var ett tommt skal.Att den inte levde men det gör den det är inget som jag köpt utan den har följt med stenen . Jag har sett den hela tiden. Alltid öppen men nu har den stängtigen sig om krabbans svans och vägrar släppa .Jag väntar ett tag sedan får jag hjälpa den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg tusentals horseshoecrabs uppe på en strand i Delaware i USA. Antar att det var parningsdags. Det är ett mycket gammalt djur, runt 250 miljoner år och har förändrats mycket lite under denna period. De är mycket tåliga och sägs klara sig ett år utan mat, klara av höga temperaturer och höga salthalter. Så om du misslyckas med detta djur så berätta det inte för någon ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jo den är kvar. Rotar runt men det blev lite som Jaken sa.Den gräver ner sig och håller sig undan men inte hela tiden.Jag ser den varanan dag nu,och kommer den in i draget från stremerna så far den med strömarna tills den får tag i något.Men jag tycker den är ett kul inslag ändå.Jag köpte de på Jr i täby (utanför sthlm)om dom har någon kvar vet jag ej.Men se under länkar svenska butiker och fråga dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...