Gå till innehåll

RSM Hjälp önskas


Neostar

Rekommenderade inlägg

Nu kommer ni skratta, har haft mitt rsm 250 i ett år nu och vet fortfarande inte om man kan ställa in så de blåa lysrörerna bara lyser, om man kan det hur gör man och måste de blåa rören sitta pånågot speciellt ställe ?

Jag skäms hur dum jag är när det kommer till det här :-) förtjänar inte ännu ett rsm hahaha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då tar vi en ny fråga:

Kan man ha bara blå lysrör i sitt rsm 250 med fiskar och mjukisar och att de överlever å mår bra

Ja, det går. Ljuset blir som det är för fiskar som lever på lite djupare vatten. Fiskarna ska klara det och korallerna med. Estetiskt så tycker jag inte att bara blå ljus är snyggt hela tiden, men att ha fler blå, än vita lysrör är ofta snyggt.

Tillägg: Mjukisar ska klara det vet dock inte hur det blir för mer avancerade koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du säger avancerade koraller menar du stenkoraller då ?

För att reda ut begreppen här lite.. Handlar inte om "svårigheter" , det handlar om hur djupt korallen lever i sin naturliga miljö.. Behöver korallen "vitt" ljus så behöver den det.. Förmodligen omöjligt att "förhandla" bort det.. Dvs korallen strycker med..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du säger avancerade koraller menar du stenkoraller då ?

Ja, jag har ingen egen erfarenhet att köra stenkoraller under bara blå rör, det kanske går bra det med då det blå ljuset är det som ger mest "energi" till korallerna. Mjukkoraller har mått bra i ett kar jag hade med bara blåljus ett tag, de verkade fortsätta växa och må bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inget RSM 250 själv, men hittade detta via Google:

http://reefbuilders.com/2009/01/29/red-sea-max-250-wild-part-4-lighting-roundup/

Finally, the hood includes a single timer but now there are two power switches so that the white and actinic lights can be independently controlled.

Tänder och släcker du via de två reglagen så ser du isf om du behöver byta plats på något av rören för att få endast blåljus över karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I kitt kar har jag 2 st 10k 2 st 15k och 2 st 20k. Tycker det funkar hyfsat bra dock när jag byter nästa gång ska jag nog byta till 3 st 10k och 3 st 20k. Själv köpte jag 2st led lister på Classe. Har lagt in hur jag gjort i Ulfsas tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...