Gå till innehåll

Dela döende euphyllia?


Sara

Rekommenderade inlägg

Jag är hyffsat säker på att en del av min euphyllia är döende och undrar då om hela kommer dö, om jag ska såga dän den döende delen eller om jag bara ska vänta och se vad som händer.

Jag är inte helt säker på orsaken till detta men har en teori om att jag ökat ca/mg/kh för snabbt. Fick lite panik när det låg för lågt, det sjunker hela tiden och jag är periodvis dålig på att kompensera det.

En annan teori är att jag länge haft problem med högt nitrat (25-50). Vet inte riktigt varför eller hur jag ska få bukt med det. Akvariet är ett litet Reefmax med inbyggda biobollar och skummare.

Jag har inga problem med algtillväxt och har funderat på vad mina algätare (rätt så många) gör när de inte har tillräckligt att äta? Dör eller börjar störa sin omgivning? En snigel dog häromdagen. Matbrist eller samma orsak som min hängiga euphyllia?

Akvariet har varit igång snart ett år, men min kunskap är nog fortfarande rätt så låg. Har inte tid att läsa så mycket och problemen hittills har varit rätt så små.

Har dock en knappkolloni som sakta tynar bort, fast andra mår bra. Vad tycker knappar om nitratet?

Antar att flera av svaren finns i tidigare trådar, men jag är dålig på att använda sökmotorer.

Tacksam för hjälp/Sara

post-6502-14468926038751_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker det låter som du har för brottom. jag körde igång mitt 120 liters kar för kanske 1 månad sedan och jag kollade bara ph och nitrit dagen då jag koppade in fiskarna och sen dess har jag inte kollar värdena och allt ser ut att må bra.

så håll koll på saltvärdet(runt 1023) och sedan ha samma temperatur(26-28 grader) och försöka hålla dessa stabilt så komemr den säkert att må bättre snart=)

det här med sniglarna kan vara att du höjde värdena för snabbt eller att den ej har mat. jag skulle stängt av skummaren i några dagar och sett om det började komma lite kisel alger så algätarna får lite mat=)

Vad kör du med för salt?

ps. är fortfarande en nybörjare eller amatör på salt vatten så var ltie kritisk med det jag skrivit och kolla vad andra skriver

Skulle gärna att någon erfaren rättar mig om jag har fel så att jag också lär mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart man har för bråttom! Det är skittråkigt att vänta... Fast du får gärna förklara lite mer vad jag haft för bråttom med.

Salthalten är ok, men jag ligger lite lägre i temp 24,5 till 25,1. är det ett problem?

Salt är Red sea, coral pro salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att euphyllia kastar huvudena när den är döende. Att den drar ihop sig kan bero på mängder av faktorer, för högt flöde, för lite mm.

Vad använder du för tester för nitrat, upptänkte själv att vissa tester är riktigt usla, lämnade in ett vattenprov till lokala saltvattensbutiken som mätte värderna och det stämde inte alls med vad jag trodde (från 40-50ppm -> 10-15ppm). Har du någon butik i närheten, ta med ett vattenprov för säkerhetsskull innan du gör drastiska åtgärder.

mvh.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag byter ca 10% med en veckas mellanrum, i den bästa av världar... Blir nog två veckor emellan titt som tätt. Kul med nån som bor nära, jag jobbar i Simrishamn.

Jag använder mig av Saliferts nitrattest och kontrollmäter även mitt osmosvatten ibland för att kolla filter och test.

Innevånarna i akvariet är 4st Chrysiptera parasema, en Valenciennea puellaris, en Echinometra mathaei och en del algätande sniglar.

Euphyllian är en konformad variant och jag är rädd att den döda vävnaden ska påverka den som ser frisk ut. Munnen i den påverkade delen ser ut att lösas upp. Den har inte dragit in sig utan hänger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om den ser "slemmig" ut skulle jag sätta den i stark cirkulation en stund - googla på brown jelly disease.

Kan vara dåligt med Jod i vattnet om LPS ser hängiga ut i allmänhet - kan vara läge att byta lite mer vatten nästa gång om så skulle vara fallet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svarar lite på nitraten, jag har själv kört med just salifert's nitrattest och litar inte det minsta på den, det var just den som gav mig allt mellan 40-50+ i resultat, mätning med andra märken gav 10-15ppm.

Mäta nitrat i saltvatten är lite som rysk roulette - nitrattester kan känna av klorider i vattnet - vilket det finns ganska gott om i saltvatten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mäta nitrat i saltvatten är lite som rysk roulette - nitrattester kan känna av klorider i vattnet - vilket det finns ganska gott om i saltvatten...

även nitrit ställer till det rejält för saliferts nitrattest. Så att mäta nitrat precis efter något dött kan ge väääldigt höga värden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...