Dimorb Postat 17 april 2005 Postat 17 april 2005 Undrar om detta är en Goby eller vad det nu kan vara. Citera
Skinner Postat 18 april 2005 Postat 18 april 2005 Skulle kunna vara en hökfisk.Cirrhitichyhys oxycephalus(Coral Hawkfish, pixy hawkfish, spotted hawkfish)Vet inte om det är ett ungdjur på bilden...?Nån annan som har nåt bra förslag? Citera
Dimorb Postat 18 april 2005 Författare Postat 18 april 2005 Nja skulle kunna vara om det nu är en ungfisk på övrebilden. Den övre har ju streck i ansiktet medans den andra har prickar. Citera
Lejonkungen Postat 19 april 2005 Postat 19 april 2005 Tror inte det är en hökfisk eftersom de har en helt annan kroppsform. Men kolla Petrols bilder i hans 3 meters tråd. Kan vara en sådan Goby. Citera
Dykaren Postat 19 april 2005 Postat 19 april 2005 Kan inte det svenska namnet... men jag har för mig att det är en Sand Perch.Kolla den här länken.http://www.coralreefnetwork.com/stender/fishes/sandperches/sandperc.htm Citera
aerie Postat 19 april 2005 Postat 19 april 2005 Är det inte en sån goby som lever i symbios med pistolräka? Citera
Dimorb Postat 20 april 2005 Författare Postat 20 april 2005 Samme - Har du några länkar om den fisken?Någon som har något?? Citera
aerie Postat 20 april 2005 Postat 20 april 2005 Var nog mitt minne som lurades,ville minnas att jag sett den i en artikel om symbiosfiskar men kollade på wwm och hittade inte den i deras förteckning:http://www.wetwebmedia.com/shrimpgobies.htm Citera
greger Postat 20 april 2005 Postat 20 april 2005 nej det där är ingen goby,jag tror det är en grouper som heter serranus cabrilla,blir typ upp till 40cm -tyskarna kallar den såg-gädda Citera
Dimorb Postat 21 april 2005 Författare Postat 21 april 2005 Är du säker på det?Försöker hitta bilder på serranus cabrilla som ungfisk men hittar inga bra och som vuxen är den ju helt annorlunda. Vilket i och för sig kan stämma Citera
petrol Postat 21 april 2005 Postat 21 april 2005 Tror inte det är en hökfisk eftersom de har en helt annan kroppsform. Men kolla Petrols bilder i hans 3 meters tråd. Kan vara en sådan Goby.Den jag har är en Valencienna puellaris Citera
greger Postat 21 april 2005 Postat 21 april 2005 Det är ju alltid lite svårt med bilder på datorn,men om det är den jag tror ,så har den vassa ryggfenstrålar och dom vertikala ränderna är lite blåaktiga i rätt ljus,det kan ju vara nån kusin till cabrilla också,men jag är rätt säker på att det är serranus.F.ö släkt med anthias Citera
pwin Postat 21 april 2005 Postat 21 april 2005 Jag tror att det är en Gobi den står åtminstone bland Gobi i Dr. Burgess atlas, latinska namnet är Parapercis den förekommer ofta på listor från Sri-Lanka under namnet Red Weever. Den är ganska rovgirig. /Per Citera
Dykaren Postat 21 april 2005 Postat 21 april 2005 Jag tror att det är en Gobi den står åtminstone bland Gobi i Dr. Burgess atlas, latinska namnet är Parapercis den förekommer ofta på listor från Sri-Lanka under namnet Red Weever. Den är ganska rovgirig. /PerParapercis och Sand Perch är samma... Citera
greger Postat 21 april 2005 Postat 21 april 2005 du har nog rätt pwin,det kan mycket väl vara den som heter schauinslandi,lyre-tail grubfish,kallas också weevers eller sand smelts,huvudföda zooplanktonfast det är ingen goby Citera
pwin Postat 21 april 2005 Postat 21 april 2005 Nej, rent spontant känns det inte som en gobi men i boken fanns släktet bland Gobisarna, flera med en dödskalle för rovfisk. Och Dykaren jag såg också att den även kallas Sand Perch, så du var först med rätt svar! /Per Citera
Dimorb Postat 22 april 2005 Författare Postat 22 april 2005 Bara ett Tack.Men man är ju inte snål så alla som har hjälpt till får sig ett stortTACK Citera
dracula Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 Tror de kallas ödlefisk eller krokodilfisk på svenska... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.