Gå till innehåll

En returpump...


TYBorg

Rekommenderade inlägg

Kan man använda en retur pump till mer än en burk? Tanken jag har är att använda en större pump att driva retur vattnet från sumpen både till Displaykaret, refugiumet och senare en eventuell fragburk. (Tanken är att inte ha refugiumet under tanken som är vanligt.) Ska jag satsa på en retur av mindre storlek till respektive burk? Jag har mina funderingar runt en Tunze Master Electronic a 15.000 l/h eller en Laguna Powerjet Free-flow på 16.000 l/h. Hur är ljudnivån på dessa pumpar...alla tillverkare säger ju att just deras är svintysta och på forumen är vi inte bättre. Glad för tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man använda en retur pump till mer än en burk? Tanken jag har är att använda en större pump att driva retur vattnet från sumpen både till Displaykaret, refugiumet och senare en eventuell fragburk. (Tanken är att inte ha refugiumet under tanken som är vanligt.) Ska jag satsa på en retur av mindre storlek till respektive burk? Jag har mina funderingar runt en Tunze Master Electronic a 15.000 l/h eller en Laguna Powerjet Free-flow på 16.000 l/h. Hur är ljudnivån på dessa pumpar...alla tillverkare säger ju att just deras är svintysta och på forumen är vi inte bättre. Glad för tips!

Klart du kan ha en pump till flera akvarier. Krävs dock några kulventiler så du kan styra flödet i de olika akvarierna. Kan bli problem om den lägger av.

Jag hade en Red Dragon 6500 (4800:-) från början i mitt akvarie, dock brände den efter 2år. Då köpte jag en Laguna 9000, (2400:-)

Jag tyckte RD var tyst när jag hade den, men när jag satt in Lagunan blev jag stum av förvåning då den är mycket tystar än RD.

Visst drar Lagunan 35W mer än RD, det blir 306kWh extra per år men man kan ha Lagunan 7år innan det kostar mer. Och då jag hade RD endast i två år så

hade det varit billigare om jag valt en Laguna. Lagunan är även så "Billig" att man skulle kunna ha en i reserv ifall den skulle braka.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Stigigemla, jag hade nog tänkt göra som du...grena från en pump men jag har inte spikat något än. Att köra med en pump till alla burkarna kan kanske skapa så mycket motstånd att pumpen går en förtidig grav tillmötes. Den kan typ dö förtidigt men fler pumpar är fler saker som kan pajja...tack Johan2x för infon, Laguna verkar vara ett bra val. Laggeman, det ingår el i lokalhyran!!! ...och värme från pumparna vet jag inget om. Vad tror ni, seriekoppla fler pumpar eller ha en för varje kar? Mitt Saltrumsprojekt växer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den kan typ dö förtidigt men fler pumpar är fler saker som kan pajja...

man kan också se det som att det är billigare att byta en liten pump än en stor

eller att det är mindre skada som sker om en av 3 pumpar dör

:) Myntet har två sidor.

Personligen skulle jag köra flera pumpar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar på det. Frågan är hur mycket flöde till sumpen behöver man (3 x 350 liters seriekopplade kar) till en liten Kub på 150cm x 150cm x 70cm huvudtank och ett 450 liters refugium...och med tiden en fragtank? Det blir rätt mycket vatten...och LS!!! Dyrt!!! Det blir och köra någon torr LS + DIY LS + levande LS. Räknar med en ganska lång inkörning...månader och månader. Glaset är på G nästa månad i alla fall. Sen får jag se om det blir upp limmat i ett nytt hus eller i odlingen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...