Gå till innehåll

470l - Mitt kubakvarium


MarinaS

Rekommenderade inlägg

Okey trodde alla räkor låg dåligt till braa info, tack :)

Skönt att fönstret inte ger några problem, jag har nog försökt att undvika värsta solen men kanske framför allt för värmens skull. Men det har funkat bra denna sommar och till nästa så hoppas jag på att vi har en kylare ( till huset i stället för till akvariet så slår man två flugor på smällen..

Benny: Tack så mycket! Nej ljuset från fönstrena ser jag bara som positivt då det blir lite extra ljus för korallerna, har ännu inte fått "extra alger" pga solen men det sägs ju faktiskt att solen/fönster inte är några problem för saltvattensakvarium.

Hmm ja picassotryckare är ju som en liten chansning och det var faktiskt första gången idag han gav sig på en nyköpt eldräka och då har vi också haft honom sen början på juni. Men jo fina är de heltklart :-)

Picasson har aldrig brytt sig om putsarräkorna han går dit för att endast bli putsad :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 93
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Benny: Kan ju vara olika från picasso till picasso men putsarräkorna har han aldrig rört och inte heller pepparmintsräkan men den är bara aktiv nattetid å andra sidan så det kan ju vara därför! Det ända jag är rädd för är faktiskt sjöborren men att mata ofta är nog ett stort plus. Kan ju säga att picasson har gått upp en hel del sen han kom hit haha.

Jaha okej, nej värmen har faktiskt aldrig varit ett problem här inte ens för nanot på 25l.. Men det blåser alltid vid fönstret bredvid när det är öppet och det är för det mesta öppet när det är varmt. Jag oroar mig mest för vintern för då har vi ofta FÖR varmt här hemma^ Okej, ja kylare till hemmet är väldigt smart - speciellt till de varmaste sommardagarna och som du säger så hjälper det ju karet också. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rest in peace lilla xenia <3... Vi hade en liten xenia vid en av stenarna på vänstra sidan som borren mumsat i sig, dumma borre men ack så fin den är hehe! Men ja förhoppningsvis ger han sig inte på de lite större kolonierna av xenia vi har för jag gillar xenia trots att många säger att de är "ogräs". De pumpar fint och har en fin färg så varför inte liksom? Börjar de ta över ett helt kar kan man ju knipsa av lite å ge bort/sälja? Tror jag kommer lägga lite xenia i nanot också ifall att odjuret börjar tugga i sig dom. Men förövrigt gör han ett riktigt bra jobb, han rensar verkligen rent på stenarna och det blir vita spår efter honom! Nästan så att man bara kan köpa borrar istället för sniglar och eremiter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reuben: Vaa hur kan d vara det xenia som är så fiint!! Jag klippte till och med en bit av xenian till nanot ifall att den skulle bli uppkäkad haha :ler:

Xenia är en pest i mina ögon, växer för snabbt och riktigt svår att bli av med. Sprider sig över hela karet om man inte är försiktig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xenia verkar vara antingen eller inte. Jag har försökt 3 ggr att introducera xenia i min burk men de har tynat bort ganska fort och inte alls verkat trivas medan andra får bekämpa det som ogräs och har ett h-vete att bli av med det. Personligen tycker jag att det är ganska fint där de står och vinkar lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Benny: Jo det verkar vara så med xenia, känns lite som att de växer som ogräs till som som vill ha den minst dessutom ^ Jag hoppas iallafall borren inte käkar upp all xenia för då blir jag ledsen på den för så som du tycker jag den pumpar väldigt fint och dessutom har den en väldigt fin och lätt rosa lila färg!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xenia verkar vara antingen eller inte. Jag har försökt 3 ggr att introducera xenia i min burk men de har tynat bort ganska fort och inte alls verkat trivas medan andra får bekämpa det som ogräs och har ett h-vete att bli av med det. Personligen tycker jag att det är ganska fint där de står och vinkar lite.

Jag fick lite Xenia av Stefan Molin för ett tag sedan, men de tynade också bort ganska fort hos mig, gick på bara några dagar. Jag vill minnas att jag försökt tidigare för några år sedan men utan att lyckas få dem ta sig.

Väldigt trevligt kar du har Marina:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingemar: Vad tråkigt, undra vad det kan bero på egentligen, temperatur, salinitet eller att xenia som "individ" gillar olika förutsättningar osv.

Tack så mycket jag börjar bli mer och mer nöjd faktiskt och längtar till allt verkligen börjat ta sig och växer till.. Ser lite tomt ut just nu med koraller men det kommer med tiden förhoppningsvis! :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Picasson måste vara den största "retaren" ever nästan lite synd om sandvändaren för allt han gör förstör picasson. Tex. , Sandvändaren verkar ta stenar, snäckor och saker som han gillar till sitt bo och lägger det i högar och när man tror att sandvändaren är klar så går picasson dit och kastar allt tillbaka fritt på sanden ungefär där allt låg, innan sandvändaren börja ta dom. Och nu har picasson dessutom erövrat sandvändarens sovplats, picasso går dit sandvändaren sover skakar bort all sand därifrån med stjärten och simmar ut sedan stolt.. Sandvändaren är måttligt glad kan man ju säga.. Det är som att se ett litet barn (picasson) med en äldre gammal gubbe (sandvändaren).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gud så länge sen det var jag uppdaterade!! Kan skylla lite på att jag varit på praktik i fyra och endast varit hemma på helgerna, men vilket som är det illa! Men med karet har det väl inte hänt något speciellt med egentligen, vissa koraller dog medan jag var borta och det beror inte på dålig tillsyn av mina föräldrar utan jag tror det mer beror på att att streampumparna slutade funka och min pappa vet inte riktigt hur länge de var av, eller för att vi introducerade nya produkter i karet (mat till koraller i flytande form samt en annan för tillväxt/färg osv) ellerrr så beror det på att när vi sist bytte vatten gjorde vi på hans vis vilket var alldeles fel dock orkade man inte tjata så jaa.

Sååå det var lite om mina spekulationer! Vi har köpt lite nya fiskar vilket är en fire goby, gul watchman gobie samt en mandarin. Fire gobyn är det senaste som vi köpte för ca 3 veckor sen och de andra för över en månad sen (kom på mig själv att jag nog redan skrivit om watshman gobyn). Mandarinen var riktigt spinkig när vi köpte honom man kunde se benen på han och tyckte riktigt synd om honom så jag vågade mig på att köpa honom ändå eftersom jag visste att vi har en hel del små räkdjur på/i stenarna, det bokstavligen kryllar av dom. Så mandarinisen har alltså tjockat till sen en hel del sen köpet och man ser längre inte hans ben, eller jo det gör man fast otroligt lite så inom några få veckor kommer han nog vara en liten tjockis! Fire gobyn var också ganska "sliten" när vi köpte henne, ser ut som att fenorna har fått en del stryk men hon har börjat se riktigt fin ut också! Gulisen var riktigt skygg i början och gömde sig under btn bakgrunden i flera veckor och ibland trodde man att han var död men han har nu om kvällarna börjat simma runt ibland och nu har han dessutom hittat en grotta som man kan se honom ifrån så han sticket ut huvudet från. Han kommer inom kort få en pistolräka så fort jag ser en och likaså de andra gobysarna om de är lika intresserade av en sådan partner.

Av det "gamla" crew'et så mår alla fiskar bra, sammetsclownerna och precis fått sina ägg och de har ju två anemoner just nu. De verkat gilla den nya vita anemonen mer än den gamla trots att den vita är extremt liten och det är också där de har sina ägg, de är över anemonen på btn anemonen, riktigt gulligt och de är extremt röda i färgen så jag hoppas vi får se några små yngel komma ut därifrån levande som man hinner fånga och kanske lägga in i nanot så att de inte blir uppkäkade! Kaninfisken har också vuxit till sig till mer än hälften så stor sen vi köpte den så det är också riktigt kul faktiskt. För övrigt skiner Picasso med sin personlighet, trots att han gillar sniglar som måltid och vi alltid inte är överens över vart nya koraller ska sitta så är han ändå väldigt charmerande, att han dessutom är väldigt orädd av sig är också väldigt kul. Nästan så att man kan klappa honom.

Glömde skriva att vi också köpt en till sjöborre, denna är betydligt mindre och lila i färgen, extremt söt! Den är av arten Lytechinus variegatus och den köpte vi för ca en vecka sen och verkar trivas alldeles strålande, Jag har dock funderat på att försöka mata sjöborrarna med räkor och liknande, iallafall den stora för han speciellt är verkligen en allätare! Vi köpte två sandvändande sjöstjärnor för ett tag sen och den ena blev helt uppkäkad och den som överlevde fick pappa ta bort från nästan munnen från sjöborren med en arm mindre. Stjärnan simmar nu runt i nanot men den senaste tiden verkar det som att något därifrån också verkat gilla hans ben och jag misstänker krabban som bor i stenen. Annars finns den en enorm borstmask som också bor där som är på minst 15 cm men den verkar gilla alger och frysfoder. Vi får se jag ska försöka få tag i krabban men det finns så otroligt mycket annat liv på den stenen som jag vill undvika att döda på kuppen..

Meeenn okej det blev ju värsta boken om detta! Det jag egentligen kom in hit för att skriva var om det är värt det att göra om scapingen i karet.. Jag älskar akvarium där scapingen är lite som en vägg där det finns fullt med fladdrande koraller och det är lite det jag också vill försöka få till.. Men vi får se!

Bilder kommer inom kort! (ska försöka ta massa kort nu på en gång)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sååraaaa nuuuu äntligen har jag tagit tag i det här med bilder så nu ska ni få se några! Alla tagna Nu från Oktober med de flesta är från de närmsta tre dagarna.

Meeennn innan då så kan jag lägga upp värdena som jag mätte igår.

Nitrit: 0,3

Nitrat: ca 60!!!!

Fosfat: 0,2

Ph: 8

Kh: ca 7-8.

Saliniteten ligger på ca 25-26, Brukar alltid försöka ligga där runt.

Fosfat och nitrit ligger relativt bra med skulle nog inte bli ledsen om det låg på 0 men helt ok ändå. Nitraten vill jag få ner till 10-15 och det kommer troligtvis ske med antingen vodka metoden, väs metoden eller någon slags reaktor. Får fundera lite! Egentligen tycker jag det gamla vanliga hederliga sättet verkar vara det bästa, dvs byta vatten oftare så det kanske är det vi börjar med!

Men iallafall här kommer bilder: post-6937-14468926878795_thumb.jpg SJÄLVKLAAAARTTTT SKA INTERNET SKITEN SLUTA FUUNKA MITT I UPPLADDNINGEN AV BILDERNA!! Detta var de fyra bilderna som hann laddas upp, laddar upp fler senare.

post-6937-14468926877626_thumb.jpg

post-6937-14468926877873_thumb.jpg

post-6937-1446892687811_thumb.jpg

post-6937-14468926878342_thumb.jpg

post-6937-14468926878568_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-6937-14468926894228_thumb.jpg

Sååraaa nu har jag tagit tummen ur och laddat upp bilderna här.. Inte de bästa bilderna men de får funka tills vidare, men vissa av korallerna är bara provisoriskt placerade i och med att den stora streampumpen slutade funka så vissa koraller har vi placerat på ställen där de får mer cirkulation på sig av de små pumparna!

Vi har iallafall beställt en ny streampump, en Polario 10ML och en ny cirkulationspump : eheim 3000. Kommer beställa en av varje lite senare igen också. Men jag hoppas vi kommer gilla Polario och att den kommer vara bra då jag inte har sätt att någon annan har några polario streampumpar här på siten i sina kar!...

post-6937-14468926890439_thumb.jpg

post-6937-14468926890849_thumb.jpg

post-6937-1446892689117_thumb.jpg

post-6937-144689268915_thumb.jpg

post-6937-14468926891849_thumb.jpg

post-6937-14468926892193_thumb.jpg

post-6937-14468926892488_thumb.jpg

post-6937-14468926892776_thumb.jpg

post-6937-14468926893092_thumb.jpg

post-6937-1446892689338_thumb.jpg

post-6937-14468926893644_thumb.jpg

post-6937-14468926893961_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din sjöborre är ju helläcker. Vill ha, vet du vad den heter. gillar ditt kar. håller på att starta upp ett rsm 250 så jag försöker hitta inspiration här ,på guiden. jag gillar kar med mycke sten. du har ju hittat en fin kombo med mycke sten i bakdelen och fria ytor fram. jättesnyggt, kommer att försöka ta efter det om det går. mitt är ju lite mindre än ditt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...