Gå till innehåll

470l - Mitt kubakvarium


MarinaS

Rekommenderade inlägg

Hej! Det var tänkt att jag skulle göra en tråd om detta akvarium för länge sen, egentligen när vi började med att bygga möbeln men jag har inte riktigt haft lust faktiskt men nu känns det lite som att det faktiskt är på tiden speciellt när vi fyllt akvariet dessutom! Men akvariet är ett kubakvarium med måtten 85x85x65 vilket då gör den till 470L vilket är alldeles perfekt just nu. Akvariets avrinning ligger i mitten av akvariet med endast ett lite större hål borrat fast med två rör i ett (?).. Sumpen är på ca 50-60 liter som kommer uppgraderas med tiden men som just nu består av en skummare (ozon kopplad till den), doppvärmare och cirkulationspump. Vid sidan av finns det också ett ytterfilter med uv.

Men för att presentera mig själv lite så heter jag Marina och är 19 år jag startade mitt första saltvattensakvarium i maj som var ett Juwel Rio 180, jag blev snabbt fast och ville ha ett större genast - speciellt när jag insåg att man faktiskt är ganska låst med ett 180l kar och inte kan ha riktigt några av de finaste fiskarna samt koraller då de antingen blir för stora eller blir för trångt. Men jag har sen tidigare inte någon större erfarenhet av varken sötvattensakvarium eller saltvattensakvarium utöver då mitt tidigare Rio och mitt Nano som jag skaffade ca en månad efter Rio't utan den ända lilla erfarenhet jag har är isåfall av sötvatten från när jag hade min 4 veckors praktik i skolan och på en annan praktik i en djuraffär men det är stor skillnad från att äga och att ta hand om ett eget akvarium och att hjälpa till med andra akvarium.

Men akvariets teknik består av:

Akvariets mått: 85x85x65

Sump: Vanligt litet akvarium på ca 50-60l

Skummare: Deltec mc 500

Cirkulationspump: Aquabee 3000

Streampumpar: Just nu en Aquael 10.000 l/h (vi har en till men jag lyckades ta sönder den så vi måste köpa en reservdel till den) och en haquoss 2000 l/h.

Ozonisator: från Tmc Aquarium

Ytterfilter: SunSun ytterfilter HW-304B med 9w uvc - 2000 l/h (Ytterfiltret har inga filtermattor där utan där i finns endast aktivt kol + zeolit, biobollar och ironrings.

Osmolator: Haquoss

Belysning: Juwels Orginalbelysning (t8) och Arcadia lysramp t5 4x39w, detta kommer dock uppgraderas med led belysning inom kort så dessa belysningar är endast provisoriska lösningar då de heller inte passar så bra.

post-6937-14468926162369_thumb.jpg

Lite OT: Akvariet är inte i mitten som ni ser men det är pga att ytavrinningen annars skulle krocka med en tjock "trädstolpe" som är borrad i mitten av möbeln som stöd och det gick inte att borra igenom den (Stör mig något oerhört), skåpdörr/ar har vi ännu inte hittat eller riktigt kollat efter men det kommer köpas in så småningom, småjusteringar kommer göras med scapen och hur korallerna ligger, jag gillar t.ex inte att anemonen är i mitten av akvariet utan där vill jag ha lite mer fri space med mer koraller som gillar mörkt osv men over all fungerar allt väldigt bra efter 4 dagar och alla fiskar och koraller har överlevt förutom en montipora som är fast på en sten som jag var tvungen att ta ut för att rensa av bubbelalger på. Vattnet är fortfarande kristallklart så det är något jag hoppas håller i sig men med ozon och uvc tillsammans lär det nog hålla i sig om inte vi får någon stor algblomning vilket vi ändå borde få lite utav pga de nya stenarna! Vi har bara använt osmos vatten till detta akvarium förutom lite vatten som vi tog från rio't som innan hade direkt gått igenom ytterfiltret utan att igen blandas in. Uppskattar all feedback bra som dålig!

post-6937-14468926157499_thumb.jpg

post-6937-14468926157731_thumb.jpg

post-6937-14468926157953_thumb.jpg

post-6937-14468926158165_thumb.jpg

post-6937-14468926158402_thumb.jpg

post-6937-1446892615863_thumb.jpg

post-6937-14468926158846_thumb.jpg

post-6937-14468926159063_thumb.jpg

post-6937-14468926159262_thumb.jpg

post-6937-1446892615952_thumb.jpg

post-6937-14468926159761_thumb.jpg

post-6937-14468926160017_thumb.jpg

post-6937-14468926160335_thumb.jpg

post-6937-14468926160579_thumb.jpg

post-6937-14468926160831_thumb.jpg

post-6937-1446892616105_thumb.jpg

post-6937-14468926161257_thumb.jpg

post-6937-14468926161572_thumb.jpg

post-6937-14468926161841_thumb.jpg

post-6937-14468926162066_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 93
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Timmy: Ja de är riktigt kul och det är väldigt stor skillnad från förra akvariet :-) Roligt att du gillar det! Ja det kommer nog bli lite spser i fina färger men jag kommer nog också ha en del fina lpser då jag är lite svagare för dom trots att jag börjat gilla spser mer och mer nu :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så min andra uppdatering på detta kar sen vi startade det då! Allt har gått väldigt bra och för några dagar sen tog jag nitrit, nitrat, fosfat, kh och ph tester och alla visade bra, alla värden var låga ph och kh låg också väldigt bra. Det ända som var lite högt var nitrat som låg på 15 men det ser jag inte som något väldans farligt för det kommer nog sakta men säkert sänka sig så småningom och allt verkar ju må bra så det är faktiskt inget jag oroar mig för!

Men vi gjorde lite fiskköp idag , tror vi köpte 5 fiskar och som jag är vääldigt nöjd och glad med!! Så fiskarterna är:

1. canthigaster solandri som jag velade väldigt mycket fram och tillbaka med eftersom den kan äta korallpolyper men jag kunde verkligen inte hålla mig så den fick tillslut ändå följa med.

2. två st Dascyllus albisella, detta var pappas val och han fastna för dom pga den svartvita färgen då det är ett grekiskt lag som heter Paok som är just svart och vitt! Dock tvekade jag lite då vi ju redan har två st blå djävuls damseller men ja vi hoppades på det bästa och hitills kunde de inte bry sig mindre.

3. En Siganus vulpinus eller så är det en siganus unimaculatus, den är bara några cm stor så det är ganska svårt att se och sen var jag faktiskt inte så noga med att kolla vilken art exakt det va..

4. En fjärilsfisk, jag vet faktiskt inte artnnamnet men den liknar Chaetodon arterna mest. Men den är också liten än och nu i efterhand läste jag att den också kan äta korallpolyper men vi får hoppas på det bästa och att den heller inte börjar göra det - iallafall inte i så stor grad:smiley24:

...Till nanot köpte jag också ett sjöäpple... Jag har velat ha en sen första början men aldrig vågat men idag kunde jag verkligen inte hålla mig så den fick följa med hem och nu har jag börjat fundera på att göra nanot till bara korall och sjöäpple akvarium och stoppa in nemosarna i det stora.. Vi får se blir det så jag jag stora planer på hur det isåfall ska se ut!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...Jag funderar dessutom på att göra mig av med sammetsclownerna, väldigt tråkigt och pinsamt eftersom jag hatar att köpa något och sen sälja det, speciellt levande djur men de är alldeles för aggressiva och inte bara pmot å ocellaris clownerna utan med vissa av de andra fiskar också och jag vill inte ha fiskar som är för rädda och ska gömma sig pga dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig: Okej bra då vet jag! :) Hmm jag har aldrig blivit stucken av en geting så vet inte hur känslig jag är men jag ska vara extra uppmärksam då för jag vet hur jan kan reagera med toxin gift med kassa njurar som jag har :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Dags för en uppdatering här med då! Vi har fått cyano i det här akvariet med, jag vet inte om det kom från nanot eller om det beror på att fosfat är väldigt lågt och nitrat ligger på 15? Men jag lyckades suga upp all cyano då den endast var på tre stenar så förhoppningsvis är denna cyano inte så envis och vill komma tillbaka! Men som moset på kakan (eller vad man nu säger) gick snurrgrejen sönder från cirkulationspumpen så vi fick fylla akvariet på det gamla viset vilket är att blanda salt i stora dunkar och sen fick pappa nöjet att hälla in det i akvariet.. Inte lätt kan jag säga och just nu är det lite små dimmigt men så länge cyanon håller sig borta är jag nöjd! ...Men som ni kanske förstår går vatten varken ner eller upp till akvariet men vi har ju ytterfiltret som också renar så det är ganska lugnt ändå :)

Dock har alla de nya fiskarna vita prick vilket de fick nästan på en gång när de kom till oss, kaninfisken hade minst och jag tror nog allt är borta på honom men resten har fortfarande lite prickar men de är så få att man kan räkna dom på en hand. Men UV't och ozonisatorn är på 24/7 så det gör nog lite under också!

Lite bilder kommer nog upp snart när allt ser lite bättre ut dock har det inte hänt så mycket med akvariet sen sist faktiskt men vi kommer förhoppningsvis köpa massa nytt på söndag om planerna går som dom ska :-).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fjärilsfisken är en Chaetodon raffles - storfjällig fjärilsfisk, han har börjat ta polyper från vissa av våra spser så jag kommer sälja honom så fort han är frisk från vita prick. Men är ni intresserade kan ni ge bud på en gång för jag kommer inte lägga upp annons fören han är frisk. Han äter annars flingfoder bra och mindre frysfoder och är pigg och snäll mot andra fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har köpt en hel del riktigt fina saker och bland annat då en väldigt najs mussla och sjöborre! Massa bilder kommer men just nu är vattnet lite grumligt efter limning!

Tack så mycket Anton (Shreek här på guiden) för alla fina saker!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kjell: Jo jag var ganska orolig i början med honom men han är faktiskt väldigt snäll (pepparpeppar), det ända han kan göra ibland är att flytta på koraller som för honom sitter fel och sen spottar han sand också men annars är han snäll. Men jag håller helt klart extra koll på honom ändå :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak är klar och det är att vi INTE kan ha röd eldräka i vårt stora akvarium.. Vi var å köpte en watchman gobby, röd eldräka samt en vit liten anemon.. Picasson bet redan på påsen där räkan var men jag uppfatta det bara som nyfikenhet då han är väldigt nyfiken av sig men så fort räkan stoppades i bet picasson den på tu..Min pappa var INTE glad.. och är väl fortfarande inte det, men shit happens nu vet vi iallafall att dom inte funkar i vårt kar!

Anemonen och fisken mår iallafall bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt fint ut, du har inga bekymmer av dagsljuset från fönstret?

Måste säga att picasso tryckarn är riktigt läcker, skulle gärna vilja ha en själv deas utseende är helt underbart,men är rädd att priset blir för högt för b.l.a. mina räkor och de putsar mina kirurger så fina.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Benny: Tack så mycket! Nej ljuset från fönstrena ser jag bara som positivt då det blir lite extra ljus för korallerna, har ännu inte fått "extra alger" pga solen men det sägs ju faktiskt att solen/fönster inte är några problem för saltvattensakvarium.

Hmm ja picassotryckare är ju som en liten chansning och det var faktiskt första gången idag han gav sig på en nyköpt eldräka och då har vi också haft honom sen början på juni. Men jo fina är de heltklart :-)

Picasson har aldrig brytt sig om putsarräkorna han går dit för att endast bli putsad :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...