Gå till innehåll

Fragga Haddoni Anemoner


Dellan1980

Rekommenderade inlägg

Hejsan tänkte dela med mig lite av min erfarenhet dock är detta väldigt tidigt i processen än men har fraggat min haddoni nu .

för 2 veckor sen stod jag i valet eller kvalet att antingen spola ner min haddoni eller försöka fragga den ,

valet va ju självklart att försöka fragga rackaren skar han mitt itu med en stor elak kökskniv och kända mig som en serie mördare också vidare .

nu 2 veckor senare har jag inte haft några problem alls med mina haddonisar men som sagt det är tidigt i skedet än vi får se om dom läker ihop som jag antar att dom borde göra efter att ha studerat detta en hel del ska ta och lägga upp lite bilder på mina 2 delar så får ni se hur dom mår idag Mvh Dennispost-6025-14468926203924_thumb.jpg

post-6025-1446892620375_thumb.jpg

Ändrat av Dellan1980
bild tilläg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man brukar väl säga att de lever högst ett år efter ingräppet, vi får hoppas att detta blir undataget.

Dock brukar man säga att anemoner lever i medel under ett år i våra kar så det kanske inte är något att gå efter =) tror dock man lyckas mycket bättre nu med moderna ljuskällor, men att anemonen inte skulle klara sig i längden har jag lite svårt att se när den väl har läkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt klart interessant det här med att dela anemoner. Har labbat lite själv med mina bta anemoner och lyckats ganska bra hittills. Sen vet man ju inte hur länge dom lever. Min första anemon som har delat sej flertalet gånger själv är över två år nu och mår bra. Sen har jag delat dess söner och döttrar med gott resultat. Ska bli kul att se hur det går med din anemon. Vore ju ultimat om vi slapp ta anemoner från våra hav!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej haddonis delar sig inte naturligt och som sagt kommer uppdatera här om det händer något konstigt eller om det funkar bra också va verkligen inte meningen att ni skulle börja spekulera så här hastigt kommer nog ta ett par månader innan mina halvor läker om dom ens gör det men har sett många frågor om detta och jag har själv haft några så vi får se om detta blir ett bra resultat eller om det går till utbildnings kontot :) Men väldigt roligt att se så många intresserade :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dock brukar man säga att anemoner lever i medel under ett år i våra kar så det kanske inte är något att gå efter =) tror dock man lyckas mycket bättre nu med moderna ljuskällor, men att anemonen inte skulle klara sig i längden har jag lite svårt att se när den väl har läkt.

Fast idag så är det inte några större problem att få anemonerna att leva betydligt längre än ett år. Har själv anemoner som levt längre en ett år.

Det var på ett utländskt forum som jag läste en tråd angående delning av Haddoni, där man påstod att de brukar överleva som längst ett år. Så jag har ingen egen erfarenhet igentligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast idag så är det inte några större problem att få anemonerna att leva betydligt längre än ett år. Har själv anemoner som levt längre en ett år.

Det var på ett utländskt forum som jag läste en tråd angående delning av Haddoni, där man påstod att de brukar överleva som längst ett år. Så jag har ingen egen erfarenhet igentligen.

Det du inte får glömma är att många anemoner dör på vägen till butikerna/när de rivs upp från havet etc. Sen är det väldigt många som dör under första månaden i karet.

Har själv haft min anemon i snart 2 år, men det är perioden i början som är den tuffaste, dock är det lättare nu när vi kan hålla nere näringen i systemen, har väldigt bra ljus etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du inte får glömma är att många anemoner dör på vägen till butikerna/när de rivs upp från havet etc. Sen är det väldigt många som dör under första månaden i karet.

Har själv haft min anemon i snart 2 år, men det är perioden i början som är den tuffaste, dock är det lättare nu när vi kan hålla nere näringen i systemen, har väldigt bra ljus etc.

Visst, där är vi överens.

Ändrat av DSB
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dag 17 efter fragg .

Ena Halvan mår nog riktigt bra andra halvan ser inte lika uppblåst ut dock så vandrar den som ser frisk ut mycket mer än den andra halvan som ser lite sleten ut vad detta beror på har jag tyvärr ingen aning om ska fortsätta med att hålla bra kolla och uppdatera er kära vänner på guiden .

Dock har den inte sprutat ut nått gift eller visat några tecken på att dö men ena halvan verkar ha det lite svårare att växa ihop än den andra

Det va dagens uppdatering

Mvh Dennis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

nej tyvärr överlevde bara en halvan dock så vet jag också varför va tvungen att resa bort kom hem och hade haft lite små problem med min automatning så det va en stor sörja i tanken :S nitrit nitrate och alla skadliga ämnen man kan tänka sig va skyhöga men den andra lever och finns idag på akvariekällaren i örebro :) Mvh Dennis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...