Dimorb Postat 19 april 2005 Postat 19 april 2005 Behöver ha hjälp med att fastställa vilka följder och eventuella risker som kan komma fram av följande:Jag har under en tid haft sjukdom i akvariet i form av "vanlig prick" och antagligen även en dos av Oodinium. Naturligtvis blir man rädd som få och springer och köper sig ett Uv-C.Dock vet jag inte om 20 Watt från Deltec med T5 rör hjälper i ett 375 liters med mycket levande sten. Men jag antog att det skull räcka.I vilket fall som helst så ser jag att vissa fiskar i akvariet, efter att Uv-C har varit på i ungefär 2 dygn, är helt oberörda medans de andra smittade fiskarna inte mår bra.Naturligtvis inser jag att Uv-C inte kan döda parasiterna förrens de släpper ifrån fiskarna och kommer i det fria vattnet. Men vad jag undrar över är följande:De angripna fiskarna får olika symptom i form av olika sorters fläckar och andra besvär. Vissa får "fläckar" och smutsiga drag på teckningarna som kan liknas vid att man sätter tummen på en vattenfärgs teckning som inte är torr och smetar ut färgen som ännu inte har torkat. Andra fiskar får mörka/vita partier på kroppen och tappar slutligen hud så att man ser stora bitar av köttet.En faktor som är allmän är att alla fiskar som har dött har haft strimlade sidofenor och inte har därför inte kunnat simma så bra när "slutet" har inträffat.Tillråga på detta så har vissa värden i akvariet högat ganska markant. Nitrit har höjts från 0.01 - 0.025 och nitrat från 2,5 - 25. Att dessa höjningar kan ha med fiskarnas sjukdom att göra utesluter jag inte men tror ni att fiskarnas sjukdom, de som tappar hud och kött, kan bidra till att akvariet inte hinner bryta ner smutsen och därför höjs värdena ännu mera?Varför berörs inte korallerna av höjningarna? Jag trodde att korallerna var känsligare än fiskarna för svängningarna i de värdena som är nämda. Men de växer på som aldrig förr och har inte trivts så bra någon gång.Alla de döda fiskarna är utplockade ifrån akvariet så de belastar inte systemet.Det bör tilläggas att de fiskar som finns kvar i akvariet är:Z. Flavescense - Ser svårt skadad ut.Z. Xanthurum - Ser ut att ha "vanlig prick".Z. Desjardii - Var mycket skadad precis innan Uv-C kom på. Har sedan dess blivit mycket bättre så antagligen lyckades han släppa sina parasiter i vattnet precis när Uv-C började bli effektiv.Blå djävul - "vanlig prick"Six line wrasser - Totalt oberörd.De känsligare fiskarna som redan har dött hann aldrig få besvär med att tappa hud eller kött utan de dog under några dagar och deras fenor var alla strimlade. Detsamma gäller en del fiskar som har dött som man inte kan räkna till "känsliga" fiskar. Exempel på fiskar som kan räknas dit är Salaris, Clarkii clown och Ps. Fridmanii. Det är i störst utsträckning kirurgerna från Zebrazoma släktet som har symtomen med lös hud och kötthål. Kötthålen är dock inte det som inledande utan det som påbörjar besvären ser ut som gruskorn som är intryckta i fiskens sida. Precis som när man har fått en massa myggbett och har en massa skorpor på huden.Det är även på den sortens fiskar som besvären är störst med färgteckningarna. Alla fiskarna som har dött har varit friska i sitt simsätt fram tills tiden för sin död. Därför har det heller inte funnits någon möjlighet att "fånga" dem för att medicinera eller isolera dem.Frågorna är nu följande:1. Vet någon vad som kan ha hänt? Är det följdsjukdomar?2. Hur länge bör man vänta innan man handlar nya fiskar?3. Bör man vänta så länge även om de sista kirurgerna klarar sig helskinnade?4. Varför blir inte t.ex. min Six line wrasser drabbad?5. Bör man försöka plocka ur fiskarna trots att de enkelt kan simma och röra sig? Skulle innebära att jag får riva hela revet och plocka ut cirka 120 kilo sten.Mycket tacksam för svarmvh Andre Citera
petrol Postat 19 april 2005 Postat 19 april 2005 Har du möjlighet att ladda upp bilder på fiskarna? Citera
Lejonkungen Postat 19 april 2005 Postat 19 april 2005 Kolla ammoniumhalten. Nitrit och nitrat överlever nog fiskarna men ammonium är dödligt. Citera
Dykaren Postat 19 april 2005 Postat 19 april 2005 Vad har du för PH-värde och hur varierar det under dagen?Det låter som du har en kraftig obalans i hela akvariet... vattenvärderna skiftar, bakterier och parasiter växer allt för snabbt...Jag hade gjort ett par stora vattenbyten... byt 30% om dagen i ett par dagar. Förhoppningsvis kommer du då få bort en del gifter/parasiter/bakterier samtidigt som vattenvärderna stabiliseras.Svar på dina frågor.1. Vet någon vad som kan ha hänt? Är det följdsjukdomar?FÖLJDSJUKDOMAR OCH EN ALLMÄN OBALANS I AKVARIET. FISKARNA IMMUNFÖRSVAR BLIR NERSATT OCH DE BLIR LÄTTA BYTEN.2. Hur länge bör man vänta innan man handlar nya fiskar?NÄR ALLA FISKARNA HAR VARIT FRISKA I ETT PAR VECKOR KAN DU KÖPA NYTT... VÄNTA MINST 2 VECKOR EFTER DET ATT DU HAR SETT SISTA SJUKDOMSSYMPONET TILLS DU KÖPER NYA.3. Bör man vänta så länge även om de sista kirurgerna klarar sig helskinnade?JAPP. DE FISKARNA SOM ÄR KVAR KAN VARA IMMUNA MOT SJUKDOMEN MEN DEN KAN LIGGA VILANDE I FLERA VECKOR.4. Varför blir inte t.ex. min Six line wrasser drabbad?SVÅRT ATT SÄGA. GYLTOR HAR OFTA STOR MOTSTÅNDSKRAFT OCH ETT KRAFTIGT SLEMLAGER SOM SKYDDAR MOT PARASITER.5. Bör man försöka plocka ur fiskarna trots att de enkelt kan simma och röra sig? Skulle innebära att jag får riva hela revet och plocka ut cirka 120 kilo sten.NEJ, STÄLLER NOG TILL MER BEKYMMER SNARARE. SE TILL ATT STABILISERA AKVARIET ISTÄLLET FÖR ATT ROTA RUNT ÄNNU MER. Citera
Dimorb Postat 19 april 2005 Författare Postat 19 april 2005 Angående bilder så känns det nu meningslöst. Det är endast 1 drabbad firre kvar de andra som är i akvariet har inga symptom.Har inget ammonium-test men det skulle nog kunna vara något sådant. Men om det nu är det både inte alla fiskar i akvariet isåfall mer eller mindre beröras? Är lite osäker men har, innan alla sjukdomar kom till akvariet, ökat matningen och trodde givetvis att det var det som bidrog till de ökade värden i nitrit och nitrat. Hänger inte Ammonium - nitrit - nitrat samman? Så att om jag har för mycket av det ena så blir det automatiskt för mycket av det andra?pH värdet är stabilt på 8.1-8.2 så det skall inte vara någon fara. Precis som jag skrev ovan så trodde jag att den ökade matningen bidrog till höjningen av nitrit och nitrat så jag antog att det skulle återgå till det normala när jag nu slutade med att mata så mycket. Övriga värden är 100% ok.Kan man vara säker på att 20 Watt Deltec T5 Uv-C räcker till att ta död på de parasiter som finns i karet? Även om det tar tid menar jag. Kommer ju att vänta i minst 2 veckor innan jag handlar nytt. Troligen ännu längre.En annan sak som jag undrade över gällande ammoniumhalten är att om det nu är för hög halt hur kan vissa fiskar undgå att bli berörda. Vissa har ju till och med, Desjardii, gått från att ligga på sidan till att må bäst i akvariet.Tacksam för vidare svar.Kommer att kolla under dagen.mvh Andreps. Tog upp den gula kirurgen då den inte vill äta och då jag lätt kunde fånga den med handen. Kom på en sak till som är generell för alla de fiskar som har dött. 1 dag innan de dog slutade de att äta och de dör, nästan alltid, på natten. Citera
greger Postat 19 april 2005 Postat 19 april 2005 Jag har följande teori om vad som händer i ditt kar:Du har total biologisk obalans,dvs din nedbrytning är obefintlig,eller du har stora mängder organiskt mtrl som ligger och ruttnar i burken-därav höga nitrit nitrat och ammoniakvärden .pga av detta är fiskarnas allmäntillstånd mkt dåligt och dom blir lätt mottagliga för allsköns sjukdom.Det som du beskriver som att färgen försvinner är troligen en bakteriell infektion typ vibrosis-här hjälper uv så småningom,men då måste förhållandena rättas till.det andra som du beskriver som att köttbitar fattas är troligen vad som förr kallades fisktuberkolos,också en bakteriell infektion,osäker om uv hjälper här ,men det finns eller har funnits nåt som hette prebasol eller nåt liknande (från preis tror jag)jag skulle nog låta den burken gå i tre-fyra månader utan (nya djur)Förresten, det är inte så att du har en gammal sur osmos som genererar en massa bakterier?? eller tagit livet av din Ls med nåt kopparpreparatcryptocarionangreppen försvinner med uv-et,men det tar kanske en vecka Citera
Dimorb Postat 19 april 2005 Författare Postat 19 april 2005 Den biologiska obalansen, i form av förhöjt nitrat och nitrit, måste isåfall ha kommit ifrån att jag ökade matningen i en veckas tid för något annat som påverkar det har jag inte.Stenen är i toppkondition och akvariet är inkört sedan snart 2 år så det är inget på den biten heller.Frågan är vad det skulle vara för organiskt material. Alla fiskar som har dött är upp plockade, jag har inget botten material och jag blåser med jämna mellanrum under stenarna för att få fram eventuell ditrius.Har någonstans mellan 15000 - 20000 l/h i en 375 liters burk så cirkulationen är nog mer än tillräcklig.Osmosen är splitterny och jag har aldrig medicinerat någonting så stenen skall vara i god kondition.Funderade på om belastningen kan öka genom att de parasiter/bakterier som passerar Uv-C:n dör? Skulle det vara en möjlighet?Greger skulle du låta burken gå 3 - 4 månader även ifall de fiskar som finns kvar inte visar några tecken på samma sjukdom som de som tidigare har dött?Om jag nu har kritiska värden i ammonium, nitrit och nitrat borde det inte speglas på korallerna också? Alla korallerna både SPS, LPS och mjukisar har aldrig vuxit så bra som de gör nu. Trots det har jag sänkt brinntiden på lampan till 6 timmar, för värmens skull. Citera
aengus Postat 19 april 2005 Postat 19 april 2005 Håller med dykaren byt vatten omgående, en annan sak jag skulle kolla upp också är dKH, så inte den är för låg eller hög. Citera
greger Postat 19 april 2005 Postat 19 april 2005 Svårt att säja vad som förorsakar dina förhöjda värden,men både nitrat och nitrit ligger ju in (eller mkt nära) skalan för rött ljus (svårt att säga hur exakta tester är ) därför förutsätter jag nästan förekomst av ammonia.Dom fiskar du har kvar är ju relativt härdiga,och alla arter drabbas ju inte lika lätt av den här typen av angrepp,men om jag fortfarande går på teorin att det är fisktuberkolos - så är det rätt svårt att bli av med,så jag skulle åtminstone vänta tills jag "skrek".jag tror att många koraller trivs rätt bra i lite förorenat vatten,eftersom jag har för mej att dom har sina fortplantningsperioder under näringrika perioder.Men som dykaren säger så är ju vattenbyten viktiga nu!Och låt djuren vara,du förvärrar situationen genom att fånga dem.har du haft mycket alger som dör av??tror inte uvet dödar såna mängder organiskt mtrl att skulle påverka i den här uttsräckningen Citera
Dimorb Postat 20 april 2005 Författare Postat 20 april 2005 Nitrit ligger inte bra men nitrat är väl inte så farligt nära max-gränsen? Vet de som kör sina akvarium med mer än 30 i nitrat och det funkar. Dock så kan jag hålla med om att ökningen från 2,5 till 20 är brutal och påverkar akvariet duktigt negativt.Testerna som jag använder är Salifert.Har nu bytt vatten i 3 omgångar och de fiskar som finns kvar simmar "lättare" och skillnaderna i värdena är mätbara.Förstår inte riktigt vad du menar med vänta tills "skrek"? Skulle du väntat trots att de kvarvarande fiskarna ser ut att må bra?Visst vet jag att vissa koraller mår lite bättre i "skitigt" vatten men det gäller väl först och främst skivisar och liknande koraller. Att SPS korallerna skulle må bra av vatten med förhöjd näringshalt låter lite lustigt. Men men man vet aldrig med denna hobbyn.Jag plockade som sagt upp 1 fisk de andra är på betydligt bättre väg sedan jag började byta vatten igen. Skall göra ett till senare idag. Tyvärr kan jag inte byta mer än 10 - 15 % varje gång eftersom annars kommer många stenkoraller över vattenytan och det lär ju inte vara så populärt.Jag hade en hel del cyanobakterier innan men med hjälp av ny osmos, silikat/fosfat filter samt Uv-C har de nästan försvunnit helt och hållet. Så det var därför jag funderade på om deras bortfall kan ha påverkat värdena. De var ju trots allt rätt så många tidigare.aengus: jag har mätt alla värdena och de är bra. kH ligger på 9.6 - 9.9 beroende på när man tar testet, innan eller efter doseringar. Citera
Dykaren Postat 20 april 2005 Postat 20 april 2005 Fortsätt bara byta vatten... du är på rätt väg nu. De fiskarna du har kvar ser ut att må bättre... cyanobakterierna är på väg att försvinna. Om du fortsätter med vattenbyten, UV-C och fosfatfiltrering så tror jag du kommer ha ett mycket friskare akvarium inom en vecka.Om du bara kan byta 10-15% varje gång så är det ingen fara... du får bara byta lite oftare och fler gånger istället... men i gengäld blir det skonsammare mot dina djur.Cyanobakterier kan innehålla en hel del otäcka gifter. Normalt sett så skummas döda alger bort innan de frigör gifterna... men om du har haft mkt snabb död av cyanobakterier och bristfällig skumning så kan det ha påverkat dina fiskars hälsa. Citera
Janne Postat 20 april 2005 Postat 20 april 2005 Det är ingen fara om stenkorallerna kommer ovanför vattenytan. Stenkoraller som finns i tidvattenzoner står torra i flera timmar. Jag har sett flera bilder i akvarieböcker där Acropororna är helt torrlagda. Mina översta stenkoraller kommer ovanför vattenytan när jag byter vatten och jag kan inte se att de tagit skada./Janne Citera
Dimorb Postat 20 april 2005 Författare Postat 20 april 2005 Ok då fortsätter jag och byter till och med lite mera vatten nästa gång.mvh Andre Citera
stigigemla Postat 20 april 2005 Postat 20 april 2005 Växter och alger har följande näringsprioritet beträffande kvävet.1 Ammonium2 Nitrit3 Nitrat.Det är ju tänkbart att cyanobakterier som kan ta upp lösta organiska ämnen ur vattnet kan ha varit en effektiv konkurrent med LS:n när det gäller nedbrytningen. Citera
greger Postat 20 april 2005 Postat 20 april 2005 jag tror att dina röd/brun alger(eller cyanobakterierna som det eg heter) är en av dom huvudmisstänkta i den här fallet,men då dykier nästa fråga upp i mitt huvud:varför har du cyanob.i ett kar som du betecknar som väl inkört?Vänta tills jag skrek,med det menar jag tills jag absolut inte kan hålla mej längre!Men om du funderar på att börja stoppa i fisk igen om fjorton dar efter en sån repa-så tror jag risken för déja vu upplevelser är är överhängande!men ett nitrat på nära 30,är i alla fall rött varningsflagg i "min bok" , kör du drakfiskar kanske det funkar men kejsare och kirurger,nono! nitrit över 0.02 är ju också rödflagg,även om det i sig inte är giftigt-men tyder på att du har stora mängder organiskt mtrl under nedbrytning Citera
Dimorb Postat 20 april 2005 Författare Postat 20 april 2005 Anledning till att jag fick Cyanobakterier i akvariet, tror jag, är att jag under cirka 1 till 2 veckors tid tillsatte vatten som hade runnit genom min gamla osmos anläggning. Smart som man är så mätte man inte vattnet förrens man märkte att algerna blev fler och större för varje liter jag hällde i akvariet.Det visade sig att det "rena" osmosvattnet innehöll silikat någonstans mellan 1.0 - 2.0 beroende på om det var en bra dag eller inte. Fosfat gick inte att mäta i vattnet men jag kan ju tänka mig att även det gick igenom filtret i stora mängder.Letade lite och hittade på reefcentral och även en del artiklar ute på google.se som sa att silikat/fosfat vanligtvis är de största bovarna när man får oväntade cyanobakterier i burken. Läste också att cyanobakterier inte direkt hade någonting med inkörningstid att göra. Har pratar med flera som har haft större akvarium som har varit igång en längre tid och de har haft samma skit i sina akvarium. Tydligen är det inte så mycket man kan göra åt det mer än att vänta ut det samtidigt som man minimera tillförseln av näringsämnen som skiten lever av.När du säger vänta tills jag inte kan hålla mig längre så börjar det kli i fingrarna Men det är klart jag får ju helt enkelt vänta tills jag anser att det är dax att pröva. Är man för het på gröten så får man ju skylla sig själv. Vad jag skulle vilja veta är dock hur jag bör/skall förhålla mig till nya fiskar om följande inträffar.De fiskar som finns kvar i akvariet överlever - Varför kan man inte skaffa nya fiskar då?De fiskar som finns kvar i akvariet överlever och värdena stabiliseras där de brukade vara - Varför kan man inte köpa nya fiskar då?En annan sak som jag också har frågat men inte riktigt har fått svar på är om Deltec 20 Watt räcker till ett 375 liters. Vad tror du, Greger? Jag har blivit rekommenderad att köpa ett life guard 40 Watt tror jag det är eller om det var ännu större watt antal. Är det något att lägga tusenlappar på eller skall man behålla det nödinköpta deltec Uv-C:et?Som jag har fattat det så bör det vara såhär.Vattenbytena hjälper till att stabilisera värdena i akvariet då man exporterar smuts. När balansen är stabil igen bör det inte vara någon fara att ge akvariet flera invånare?Den Xanthurum som går kvar är den ända som fortfarande är smittad och han har prick men eftersom de andra fiskarna inte längre är smittade eller blir angripna antar jag att Uv-C:et gör sitt och att det bara är en tidsfråga innan Xanthurumen också gör sig av med sina prickar, han har haft dem i 2-3 dagar nu.Xanthurumen hade också en del sår på huden men de har gått tillbaka jämfört med hur det såg ut tidigare och den Desjardii som var utsatt är fullständig återhämtad och teckningen är jättefin igen. Kan det betyda att man är på rätt håll? Bör man fortsätta med vattenbytena och hur länge? Har nu bytt 4*40 liter av totalt 375 möjliga.Tacksam för nu svar.mvh Andre Citera
Dykaren Postat 20 april 2005 Postat 20 april 2005 Stabilitet är det viktigaste av allt! En fisk kan leva i 7,0 eller 9,0 i PH men skiftar det 0,5 på en timme så fisken få stora problem.Samma sak med nitrit, nitrat och en massa andra värden. Det kan till och med hända att en fisk dör när du flyttar den för snabbt ifrån dåliga förhållanden till bra...Så stabilitet är alltså det viktigaste!Och ditt akvarium är inte stabilt ännu... det svänger fortfarande alldeles för kraftigt.Dessutom har du med största sannolikhet sjukdom kvar i akvariet i form av vilande parasiter. Jag råder dig verkligen att vänta lite längre med nya fiskar om du vill vara på den säkra sidan.Angående UV't så är det enbart en hjälp. Det spelar i princip ingen roll hur kraftigt UV du skaffar... du kommer ändå inte få ett sterilt akvarium när du har rev-inredning. Det man gör är att slå en stor del av bakterier och parasiter och ger därmed fiskarna större chans att själva klara av resten. Ditt UV ska klara av ditt akvarium ganska bra... men kunde vara lite kraftigare.När du jämför Deltec och Lifeguard så tänk på att Deltec använder T5-teknik till sina rör... alltså mer effektivitet i förhållande till Watt-styrka. Citera
greger Postat 20 april 2005 Postat 20 april 2005 När det gäller Uv så är det strålningens våglängd, exponeringstiden och i viss mån "lampans" temp som är dom viktigaste parametrarna.Jag slår gärna ett slag för Rainbow/pentair som bäst på marknaden!! Citera
greger Postat 20 april 2005 Postat 20 april 2005 tilläggas bör kanske att jag tror ditt deltec räcker till din burk,och att du ska fortsätta byta vatten varje dag tills dina nitrit/trat och ammoniavärden är NOLL! och stannar där.nitrit 0nitrat<10mg/lammonia<0.01mg/l räknas som idealtdom fiskar du har kvar är tåliga och har dessutom vant sig vid dessa nivåer-nya firrar stryker troligen omgående.scooterblennies är rätt ömtåliga också! Citera
jimmy Postat 20 april 2005 Postat 20 april 2005 Jag har ett deltec 20w å det funkar bra för mig i ett 400 liters kar.Sen skulle jag nog vänta med att stoppa i något nytt i karet iallafall 1månad minst efter det att alla symptomer är borta å alla värden är bra.Tålamod är det som gäller det är ju levande djur vi pratar om så att chansa tycker jag verka dumt Citera
Dimorb Postat 21 april 2005 Författare Postat 21 april 2005 Tog värdena igår och för tillfället är detNitrit - 0.01Nitrat - runt 10Ammoniak - Har inget testSkall se om det ligger kvar eller om det skiftar. Själv tror jag att det kommer att stanna där det ligger nu kanske att nitrat går ner lite till. Det är nämligen där det har legat hela tiden innan.Kommer att vänta en tid innan jag handlar nya fiskar. Låter bra det där med att UV räcker till mitt akvarium.Hans: Du rekommendera mig att vänta men handlar det om samma 2 veckor som tidigare eller ännu längre?mvh Andre Citera
Dimorb Postat 21 april 2005 Författare Postat 21 april 2005 Angående värdena. Om nitrit ligger så lågt som 0.01 kan man då anta att ammoniak är ännu lägre då det kommer före i nitrifikationsprocessen?mvh Andre Citera
Dimorb Postat 22 april 2005 Författare Postat 22 april 2005 Hur var det med antagandet kring ammoniak?Tog värdena igen och nitrit 0.01 nitrat 5 - 10 Citera
aengus Postat 22 april 2005 Postat 22 april 2005 de värdena måste ner på noll, och få tag på ett ammoniaktest och testa så du har noll där också,det hjälper inte inte om nitrit o nitrat är noll, du kan ha ammoniak ändå. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.