remne Postat 28 augusti 2012 Postat 28 augusti 2012 @Remne: låter intressant med en spännplatta, men den borde ju bli lite olika för olika modeller av kylning så kan ju vara lite spännande, själv var jag mest inne på borra och gänga (gäller ju bara se till att man inte borrar igenom några heatpipes), jag gillar inte rikigt att epoxya fast saker, men är ju helt klart den lättaste lösningen...Jani: Jag tänkte nog mest om det var någon/några som köper likadan kylning som mig (Jag antar vi säkert kommer köpa likadant - brukar väl bli så? ) så ställer jag upp och fräser fler plattor. Som du säger, jag gillar inte att limma saker + att kan jag slippa borra/gänga i kylaren är jag glad över det. Dessutom brukar ju kylare vara bestyckade med fjädrar på skruvarna, vilket kan vara intressant även i detta fallet att utnyttja. Citera
Lunka Postat 30 augusti 2012 Postat 30 augusti 2012 Några nackdelar med att ha drivkort och styrkort för sig en bit från chippet? Förutom att det blir fler kablarSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Benighted Postat 30 augusti 2012 Postat 30 augusti 2012 Beror på flera saker, är det en dålig avskärmad switchande nätdel så finns alltid risken att man får elektromagnetiska störningar, den ökar med ökande kabellängd, inte ett problem för de flesta, men för en som mig som ibland spelar in gitarr så kan det bli ganska störande effekter ifrån den, likaså kan PWM signalen, beronde på hur skarpa flankerna är, även den skicka radiovågor... Annars inte så mycket, lite effektförlust får man, men där gäller det ju bara inte köra med för spinkiga kablar isåfall. Citera
Janne68 Postat 30 augusti 2012 Postat 30 augusti 2012 Förutom att det blir mycket kablar som du säger så är det ju precis som Jani säger störningsbiten som man bör tänka lite på eller i alla fall vara lite medveten om.Kortet jag jobbar på har en del åtgärder för att minska störningar vid PWM dimmning, men det är svårt att säga exakt hur bra det kommer bli.Jag skulle nog egentligen rekommendera att man har partvinnade ledare för varje drivkanal om man ska ha lite längre avstånd och använda PWM-dimming.MVH/Janne Citera
Tribiani Postat 30 augusti 2012 Postat 30 augusti 2012 Jag har kanske missat det innan i tråden men blir någon fläktstyrning på kortet? Antingen bara 12V eller tempreglerad styrning. Såg att det drar ner på ljuset vid för hög värme.Mvh Daniel.Skickat från min Galaxy S3 via Tapatalk Citera
Janne68 Postat 30 augusti 2012 Postat 30 augusti 2012 Jag har kanske missat det innan i tråden men blir någon fläktstyrning på kortet? Antingen bara 12V eller tempreglerad styrning. Såg att det drar ner på ljuset vid för hög värme.Mvh Daniel.Skickat från min Galaxy S3 via TapatalkOm det är kortet jag jobbar på du avser så har det tempmätning på både drivkort och en extern tempmätning som måste anslutas till en givare vid LEDen.Givarna är tänkta att styra två fläktstyrningar, en för den som vill ha en fläkt till själva drivkortet och en för LED-kylflänsen, båda är 12V.Om temperatturen ändå blir för hög så dras effekten ner och problemet indikeras med en blinkade LED på drivkortet.Har precis insett att fläktkontakterna på grafikkylarna inte är den "vanliga" storleken, i alla fall inte på den grafikkylare jag kollade på, det var en liten miss.Någon som vet om det alltid är så? Denna verkar ha 2mm pin<->pin medans jag satsade på 2.54mm pin<->pin för båda fläktanslutningarna.MVH/Janne Citera
Lasse Postat 30 augusti 2012 Författare Postat 30 augusti 2012 Om det är kortet jag jobbar på du avser så har det tempmätning på både drivkort och en extern tempmätning som måste anslutas till en givare vid LEDen.Givarna är tänkta att styra två fläktstyrningar, en för den som vill ha en fläkt till själva drivkortet och en för LED-kylflänsen, båda är 12V.Om temperatturen ändå blir för hög så dras effekten ner och problemet indikeras med en blinkade LED på drivkortet.Har precis insett att fläktkontakterna på grafikkylarna inte är den "vanliga" storleken, i alla fall inte på den grafikkylare jag kollade på, det var en liten miss.Någon som vet om det alltid är så? Denna verkar ha 2mm pin<->pin medans jag satsade på 2.54mm pin<->pin för båda fläktanslutningarna.MVH/JanneMåste finnas konverteringar dem i mellanMVH Lasse Citera
Janne68 Postat 30 augusti 2012 Postat 30 augusti 2012 Måste finnas konverteringar dem i mellanMVH LasseMen kan hoppas, men jag hittade faktiskt inga när jag letade lite snabbt i alla fall. Citera
Lasse Postat 30 augusti 2012 Författare Postat 30 augusti 2012 Ytterligare en utvecklingsgrej MVH Lasse Citera
Rosdahl Postat 30 augusti 2012 Postat 30 augusti 2012 På tal om långa kablar så planerade jag att sätta korten i ett NASchassi i elskåpet, o blinkande lampor på grund av störningar som Jani o Janne nämnde vill ja undvika.Är det inte vid den typen av störning man använder ferrite ringar?Mvh Jimmy Citera
Janne68 Postat 30 augusti 2012 Postat 30 augusti 2012 På tal om långa kablar så planerade jag att sätta korten i ett NASchassi i elskåpet, o blinkande lampor på grund av störningar som Jani o Janne nämnde vill ja undvika.Är det inte vid den typen av störning man använder ferrite ringar?Mvh JimmyBlinkade lampor behöver du nog inte oroa dig för. Det är mer störningar i radiofrekvensområdet som kan uppstå, men som sagt jag har vidtagit ett antal åtgärder för att minimera de problemen. Som då säger så kan ferrite ringar hjälpa till att dämpa dessa typer av problem. Kortet har en speciell form av sådana inbyggda så jag hoppas de ska göra lite nytta.MVH/Janne Citera
Lasse Postat 31 augusti 2012 Författare Postat 31 augusti 2012 Ja - då har sista man/kvinna betalt och processen går vidare. 66 stycken blev resultatet.MVH Lasse Citera
_Manne_ Postat 1 september 2012 Postat 1 september 2012 Så trevligt! , då passerade vi 50 åtminstone med råge.. Ska bli kul o se chipet igång sen..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk Citera
Blåbert Postat 1 september 2012 Postat 1 september 2012 Verkar som att grafikkortskylarna inte möter några stora ovationer hos bland andra ron på sd reef... Citera
Lasse Postat 1 september 2012 Författare Postat 1 september 2012 Det är AC-RC - som lämnar 12 månaders garanti på chippet - som är bekymrad över att anläggningsytorna inte passar helt. Han har ett exempel på ett chip som bränts sönder när man använt en rund anläggningsyta från en processorkylare. Jag har använt processorkylare, limning och dålig passform på liknande chip utan detta besvär. Dock körs dem på ca 110 W bara. Det framgår inte om den kylaren som var aktuell var av heatpipetyp eller vanligt aluminiumblock. Jag är personligen inte så bekymmrad för passformen om det är en kylare av heatpipetyp men tror att det är viktigt att kunna skruva fast chippet om man skall köra med överdrivning. Kan jag inte göra detta så kommer jag se till att jag får någon typ av aluminiumövergång mellan chip och kylarfläns så båda går att skruvas. AC-RC är också på väg att ta fram en anpassad heatpipelösning. Har man bara ett aluminiumblock så är det den gemensamma anläggningsytan som är viktig eftersom temperaturskillnaderna ("drivkraften" i värmeförflyttningen) inte blir så stora då. Heatpipes ger - som jag ser det, en lägre temp på kylsidan så länge lasten ligger inom specifikationerna och transporten går effektivare.MVH Lasse Citera
remne Postat 1 september 2012 Postat 1 september 2012 Förr i tiden använde man koppar (ibland) s.k copper shims mellan CPU och kylaren - dvs en kopparplatta som fördelar värmen bättre. Nu kommer ju dock (om jag förstått rätt?) själva LED-materialet ha en kopparplatta, men det kanske kan vara en idé att ha en större/tjockare mellan LED-panelen och kylaren. Borde minimera risken för att man får delar av led-panelen som inte kyls korrekt. Citera
Lasse Postat 1 september 2012 Författare Postat 1 september 2012 Det får nog bli någon sådan lösning speciellt som jag fick mina kylare nu och det visade sig att bilden på undersidan var fel i Proshops annons. det var inte fritt under den långa sidan och ställer mig lite i huvudbry på hur jag skall montera Jannes kort. Hur stor var det (exakt) Janne? jag får ta hem en annan och se om det kan funka bättre. MVH Lasse Citera
Lunka Postat 1 september 2012 Postat 1 september 2012 Skulle du kunna ta en bild på hur den ser ut i verkligheten eftersom jag funderar på samma princip Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Lasse Postat 1 september 2012 Författare Postat 1 september 2012 Här är verkligheten. Så här såg den ut på hemsidanDen här för 195:- kan passa bättre är osäker på de fria måtten under fläktarna.Den här för 345 kr bör passa allra bäst Jag har kollat på Artic Coolings hemsida samt en sida för utgående produkter - det verkar stämma bra med bildernaMVH Lasse Citera
Janne68 Postat 1 september 2012 Postat 1 september 2012 Det får nog bli någon sådan lösning speciellt som jag fick mina kylare nu och det visade sig att bilden på undersidan var fel i Proshops annons. det var inte fritt under den långa sidan och ställer mig lite i huvudbry på hur jag skall montera Jannes kort. Hur stor var det (exakt) Janne? jag får ta hem en annan och se om det kan funka bättre. MVH LasseUndra om de ser ut som de jag tog hem då, en ganska stor aluplåt som täcker en del av flänsen och kopparen som sticker upp är lite upphöjt i en fyrkant med "spetsar" på mitten på varje sida.Driverkortet är 100x79mm, höjden varierar från typ13mm och uppåt beronde på hur man gör med monterad kylning på kortet.MVH/JanneEdit: Ja precis så som din bild ser mina också ut! Citera
Lasse Postat 1 september 2012 Författare Postat 1 september 2012 Undra om de ser ut som de jag tog hem då, en ganska stor aluplåt som täcker en del av flänsen och kopparen som sticker upp är lite upphöjt i en fyrkant med "spetsar" på mitten på varje sida.Driverkortet är 100x79mm, höjden varierar från typ13mm och uppåt beronde på hur man gör med monterad kylning på kortet.MVH/JanneEdit: Ja precis så som din bild ser mina också ut!Det kanske funkar eftersom jag skall bygga upp med en 10 - 12 mm aluminiumplatta mellan kort och chip och sedan bygger linsen och chip ca 10 mm. Skulle behöva 15 mm som inte är för högt i ena änden av kortet - då kan det sticka över plattan och låta flänsarna gå ner mot kylarens fläkt och flänsar.MVH Lasse Citera
Blåbert Postat 1 september 2012 Postat 1 september 2012 Koppar har ju trots allt en överlägsen värmeledningsförmåga, så varför alu som mellanadapter? Citera
Lasse Postat 1 september 2012 Författare Postat 1 september 2012 Koppar har ju trots allt en överlägsen värmeledningsförmåga, så varför alu som mellanadapter?Lättare att få tag på, lättare att arbeta med men iofs så är koppar ett alternativ.@ AllaDet har skett ändringar av designen - viktigt att alla går upp och tittar här . Lämna synpunkter där. Personligen tycker jag det är en bättre lösning. Däremot verkar det som de gått ifrån kopparbaksidan.MVH Lasse Citera
Janne68 Postat 1 september 2012 Postat 1 september 2012 Jag tycker också det är en bättre lösning nu när de gått tillbaka till den vi nog förväntade oss från början (i alla fall var det så jag tänkte).Denna har kända dimensioner och bra anslutningsmöjligheter.MVH/Janne Citera
Lasse Postat 1 september 2012 Författare Postat 1 september 2012 Jag hade fel - det är koppar på baksidan även i orginal - den är bara plätterad.MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.