Gå till innehåll

5 kanals 100 watt chip


Lasse

Rekommenderade inlägg

Meanwell är ett känt märke från Taiwan. Mycket som tillverkas är just kopior på MeanWell (både med och utan logga faktiskt) Jag utgår från det jag köpt inte är en kopia men man vet aldrig. De ser dock äkta ut. Märk väl - dessa är bara nätaggregt och av konstant spännings utförande. De är inte avsedda - och skall inte användas utom möjligvis av elektroniska experter - till att driva LED direkt. Dessa har jag tagit hem för att använda som strömkälla till Jannes kort.

Nu när det börjar att närma sig med att folk får hem sina chip så tror jag det är viktigt att gå igenom en del basfakta om power LED och dess drivning. Jag har skrivit ett inlägg på SDR forum om hur man skall resonera om detta. Jag bifogar det här som citat men utan översättning.

http://www.sandiegoreefs.com/forums/showthread.php?93502-5-channel-Multichip-Panel-Group-Buy&p=758567#post758567]

I have got some questions about the electrical behaviour of our dreams. I think it should be good with a "handbook" of our chip. Below is my contribution - other can fill in if I had misunderstand something or just miss it.

Back to basic. The original individual LED in the "100 watts" was driven with max. 350 mA and has around 3.6 V as FV at max current. You connect them in a series (daisy chain) - the max current is still 350 mA but the FV is now 10*3.6 V = 36 V. Then you connect 10 of these daisy chains in parallel. The opposite happens. The FV is still 36 V but the max amperage will be 10 * 350 mA = 3500 mA = 3.5 A. If you break up this 10 chains in parallel mode to 5*2 chains (as in the dream chip) in parallel mode you will have FV (forward voltage) for the "channel" still to 36 V at max current and it will be 700 mA (350 * 2) per channel.

The dream chip is made of LED that manage max 700 mA per individual LED. This means that each cannel (2 daisy chains of 10 LED connected parallel to each other) has a max amperage at 1400 mA and that the Forward Voltage at that current will be around 36 V.

Our "dream chip" will have a FV between 30 - 36 V. This means that FV at max current (1400 mA/channel) will be 36 V but when you run it at 700 mA - the FV will be somewhere between 30 - 36 V, probably around 33-34 V. Therefore its important to find a constant current driver that have max 1400 mA but are able to manage this current in the region of 30 - 36 V (constant current region) The minimum voltage should not be below 36 V! A driver that has its constant current region between 28 - 48 V works well, a driver with the same between 32 - 48 V does not work and the same with a driver which have the CCR between 28 - 34. You must get in the 30-36 V between the to limits of the driver! Will you run two legs i parallel - the demand on the driver is max 2.8 A (2800 mA) and manage at least 30 - 36 V as FV; three legs in parallel mode - Max 4200 mA - at least 30 - 36 V and so on. With constant current drivers - you choose is done after the amperage - its constant - so look for drivers that have your amperage of desire and that they manage to have this amperage at lest at in the interval of your chip’s FV.

Lämpliga drivers per kanal finns hos Meanwell - här är ett urval HLG-40H-36B (B=dimningsbar) Ger 1.12 A och det betyder att ni kan köra varje kanal på ca 38 W (nominellt 20 watt). Den hederliga och vanliga ELN-60-48 (P eller D) P=pwm, D = 1-10V Finns exempelvis hos RapiLed. Där kan ni ställa den konstanta strömmen upp till 1300 mA -> nästa full effekt hos kanalen. Man justerar in önskad ström med en liten pot och sedan dimmar man. Kanske den lämpligaste drivern. LPF-40D-36 är också lämplig HLG och LPF kan man dimma manuellt. Det finns andra drivers på marknaden också. för att utnyttja full kraft så behövs 5 drivrar men de vita kanalerna och 445 samt 455 kan inbördes parallellkopplas men är det några som tänker det så tar vi en disk så vi hittar rätt drivrar.

Jag väntar dock på Jannes kort

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TDK var det stora fabrikatet på 70 - 80 tal och de flesta lågpris nätagg är kopior i alla fall layoutmässigt av dessa. (Om inte TDK var en kopia av något annat).

Men nu har Meanwell också modernare agg med PFC. De går att köra på en vanlig timer. En indikation på hur gammal konstruktionen är har man i switchfrekvensen.

Ju högre switchfrekvens man har desto mindre koppar behövs och man tjänar också lite verkningsgrad. På 70 -talet var Switchfrekvensen ungefär 20 KHz. T5 rörens elektroniska ballaster (90- tal) brukar gå på 40 KHz ungefär.

Nätdelar för dimmade 12v spots går ibland med pulsintervallreglering inte pulsbredd. På Pc -moderkort börjar det komma serieresonanta spänningsomvandlare. Så det är inte bara pulsbredd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått hem kort, men inte hunnit bygga något. Är tyvärr i Frankrike just nu men tillbaka på tisdag så jag räknar med att få ihop ett innan helgen för att testa till helgen. Återstår en del arbete med "firmware" också.

Mvh

/Janne

Skickat med min Arc och Taptalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha det så bra i Frankrike. vart är du? Är du i närheten av Brest - missa inte deras akvarium Oceanopolis en fantastisk upplevelse. I Boulogne-sur-Mer ligger Nausicaa - också ett mycket bra offentligt Akvarium. Hela sträckan från Calais ner till Bordeaux är fullt av bra akvarium.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hi

Någon som vet om detta chip (NCL30160) skulle klara det?? (Dream chip)

Enligt databladet ska den klar upp till 40 volt och 1 amp + pwm .. Så det hade varit perfekt till detta.

Men jag är inte helt hundra på att jag har läst rätt. Så om någon som har mer erfarenhet kan kolla på detta med :)

http://se.mouser.com/ProductDetail/ON-Semiconductor/NCL30160DR2G/?qs=sGAEpiMZZMsb7Mk3aR4n09Wrv%252bypDTcn

http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/NCL30160-D.PDF

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad blev det för kylare?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Jag valde att köpa acrc's större model på upp till 220w från chipet..

Inte helt säker på att det blir den i slutändan.. Men passar på med gruppköpet ändå.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hi

Någon som vet om detta chip (NCL30160) skulle klara det?? (Dream chip)

Enligt databladet ska den klar upp till 40 volt och 1 amp + pwm .. Så det hade varit perfekt till detta.

Men jag är inte helt hundra på att jag har läst rätt. Så om någon som har mer erfarenhet kan kolla på detta med :)

http://se.mouser.com/ProductDetail/ON-Semiconductor/NCL30160DR2G/?qs=sGAEpiMZZMsb7Mk3aR4n09Wrv%252bypDTcn

http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/NCL30160-D.PDF

Skulle väl personligen inte vilja köra med det chippet, tycker man är för nära maxgränserna (och du kan ju ändå inte driva chippet till max med 1A), sen kan det ju vara svårt att hitta en lämplig nätdel, då det bara är en buck-mode switchregulator, och då drömchippet kräver ~36V per slinga, och en max rating på chippet är 40V, så man bör väl ligga på en 38V-40 i matningspänning (vissa 36V nätdelar går att trimma om så att man kan få ut lite lite mer så det kan funka.

Jag skulle nog välja en boost eller buck-boost lösning för att kunna köra med ett en mer normalt 24V nätdel, eller ett chip för boost med högre spänningstålighet (och gärna strömtålighet)... Men switchade nätdelar kräver en hel del designjobb så man bör känna sig rätt trygg i sina elektronikkunskaper, eventuellt ännu mer så när man gör en boost/buck-boost lösning, där man pumpar upp spänningnen, feldesign där gör ju att man kan få överspänning, men bra chip har skydd för dessa problem...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...