Gå till innehåll

5 kanals 100 watt chip


Lasse

Rekommenderade inlägg

Jag var ju inne på att använda vattenkylning då jag har block o radiatorer liggande, men eftersom där e både koppar aluminium och ibland mässings nipplar .Då måste man använda anti korrosionsvätska i kylvattnet, och ett läckage över karet vill man inte ha då.

Så den iden har jag laggt åt sidan, så här blir det en gfkylare istället.

Finns en heldel fläktlösa kylare till högprestanda gfkort, planerar man inte att köra chipet på max kan det vara en lösning det går ju att montera en fläkt om det skulle behövas.

Men en sak man ska ha koll på när man tittar på gfkylare är att nästan hälften av dom monteras som en dubbelmacka , och det är ingen kylare som funkar här.

Mvh Jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var ju inne på att använda vattenkylning då jag har block o radiatorer liggande, men eftersom där e både koppar aluminium och ibland mässings nipplar .Då måste man använda anti korrosionsvätska i kylvattnet, och ett läckage över karet vill man inte ha då.

Så den iden har jag laggt åt sidan, så här blir det en gfkylare istället.

Finns en heldel fläktlösa kylare till högprestanda gfkort, planerar man inte att köra chipet på max kan det vara en lösning det går ju att montera en fläkt om det skulle behövas.

Men en sak man ska ha koll på när man tittar på gfkylare är att nästan hälften av dom monteras som en dubbelmacka , och det är ingen kylare som funkar här.

Mvh Jimmy

Hur hade du ev tänkt ang vattenkylning ?, hade varit intressant hur din total lösning hade sett ut.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna skall jag använda till mitt bygge, dok så skall jag inte köpa den leden ni pratar om.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638849

Vissa av de andra fläktar ni visat suger ju. Vet inte hur offta dessa strular efter ett två år så har man fått byta dem. Medans den som jag bifoga de fläktarna håller grymt bra.

Har du en aning om vilken kyleffekt de har? det är ju relativt viktigt, då det där är en CPU kylare, och då de värstingcpuerne har en thermal envelope på som värst lite över 100W så behöver ju inte dessa kylare ha effekten att kyla så mycket som grafikkortskylarna som ofta har en större effektförbrukning... Helt klart intressant alternativ dock, precis som Corsairs system, då man verkligen kan blåsa ut värmen nån annanstans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du en aning om vilken kyleffekt de har? det är ju relativt viktigt, då det där är en CPU kylare, och då de värstingcpuerne har en thermal envelope på som värst lite över 100W så behöver ju inte dessa kylare ha effekten att kyla så mycket som grafikkortskylarna som ofta har en större effektförbrukning... Helt klart intressant alternativ dock, precis som Corsairs system, då man verkligen kan blåsa ut värmen nån annanstans.

Men jag vill blåsa ut den varma och torra luften över vattenytan så jag slipper de extra fläktarna för kylning av karet :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har även jag varit inne på vattenkylningsspåret, har från min föredetta dator delar till det, men samma saker som gjorde att min nya dator har luftkylning gör att jag nog går in på luftbaserat GPU-kylar koncept, men kommer köpa största möjliga fläktdiameter då jag är allergisk mot oljud, helst skulle jag köpt en Noctua CPU kylare då jag har goda erfarenheter av dem, men igen, CPU kylare kommer sällan med en effektrating, då de bara behöver kyla en CPU med ett någorlunda specifierad thermal envelope, överklockare överskrider ju dessa med råge, men undrar om de ändå klarar av att hålla ett chip som drivs med 200W svalt nog, att inte driva chippet någorlunda hårt, runt 70-80% i.a.f. är inget alternativ för mig och då blir ju effekten runt 200W, och om man räknar med en effektivitet på 20% så måste man klara av att kyla runt 160W i ren värme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag vill blåsa ut den varma och torra luften över vattenytan så jag slipper de extra fläktarna för kylning av karet :)

MVH Lasse

Jag kommer nog köra med en separator mellan fläktarna och vattenytan, har inte riktigt bestämt mig än, men har en del fiskar som gillar att skvätta vatten och annat som gör att det ibland kommer saltvatten upp en bra bit ovan karet så känner mig tryggare så, speciellt om jag ska ha drivaren nära chipet, har inte här heller bestämt mig, skulle vilja minimera EMI, så långa sladdar mellan switchande drivare, med PWM dimmning m.m. och laster känns mindre optimalt, finns redan så mycket elektromagnetisk skit i luften häromkring så man behöver ju inte förorena den ännu mer...

Hur är det med att blåsa varm luft på vattenytan, kommer det att vara energieffektivare än separerade system med svalare luft som blåses på vattenyten.. Ger mer avdunstning gör det självklart, men en fuktig sommardag är jag nöjd med en mindre avdunstning för samma kyleffekt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med att blåsa varm luft på vattenytan, kommer det att vara energieffektivare än separerade system med svalare luft som blåses på vattenyten.. Ger mer avdunstning gör det självklart, men en fuktig sommardag är jag nöjd med en mindre avdunstning för samma kyleffekt :)

Jag har inte gjort några direkta mätningar men säg att du värmer upp luften till ca 35 - 40 grader från 25 grader så får du betydligt mindre RH i luften du blåser mot ytan. Jag hade disk på RC och då kom det in en från Las Vegas och stöttade mig till 100 %. det visade sig att för att hålla värmen i sin pool i detta varma och torra klimat så var han tvungen att använda solcellsdrivna värmare i vattnet - avdunstningen kylde så in i h-e :)

Blåsa varm lufft på vattenytan kyler alltså :)

För min del så är ju den extra värmen från belysningen - även med LED. De vita LED:ena ger en del IR faktiskt - inte mycket men det gör någon grad. Om jag då maxar avdunstningen under belysningsperioden så blir det bra - tror jag.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart kyler avdunstning, väldigt bra, men jag tänker bara att den varma torra luften, när den kommer ut i rummet och sjunker i temperatur så stiger luftfuktigheten igen, så luften i rummet blir alltså fuktigare, nåt jag har svårt att stå ut med men en del älskar, jag är en finne som gillar det svalt och torrt :). Att avdunstning fungerar utmärkt som kylning utomhus är ju självklart, då systemet är såpass stort, men i ett mindre rum så ökar luftfuktigheten snabbt och då är jag inte lika säker på effekten, men har man "riktigt bra" ventilation så är det nog inga problem... Men vi har kanske hamnat lite off topic här och nån moderator kan få syn på oss ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse hur tänkte du med drivkort och styrkort, skall du montera båda i "rampen". Jag har inte bestämt om jag skall ha en slimmad eller om jag skall montera allt i rampen, blir kanske trångt att ha allt ihop, för och nackdelar?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse hur tänkte du med drivkort och styrkort, skall du montera båda i "rampen". Jag har inte bestämt om jag skall ha en slimmad eller om jag skall montera allt i rampen, blir kanske trångt att ha allt ihop, för och nackdelar?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag har tänkt montera allt under grafikkortskylaren - det är därför jag valde den kylaren (priset gjorde en del också men jag hade valt en annan icke centrisk lösning (dyrare)) om jag inte snubblat över den kylaren. Fråga mig inte hur men på något sätt kommer jag göra det. Jag har en tankegång om hur göra det på ovansidan genom att helt enkelt tvinga all luft förbi kortets kylflänsar. Om jag monterar under så blir rampen fortfarande "slim" (Ca 10 cm tjock).

MVH Lasse

@ Remne: Backupplanen omfattar 5 st MeanWell ELN-60-48 D eller P per chip (går köra två kanaler eller samma kanal på två chip med 1 sådan i värsta fall - dock blir max ca 95 W) Fördelen med denna är att man kan justera upp strömstyrkan så man kan överdriva varje kanal. 1.3 A som mest från drivern och Drömchippet klarar 1,4 A per kanal. Sedan passar Meanwells LPF serie bra men man får bestämma vilken ström man vill ha. Jag skulle kunna köra 3 chip över mitt akvarium med bara 5 st LPF-90D-36 genom att parallellkoppla kanal 1 hos chip 1 - 3 till en driver, kanal 2 hos chip 1-3 till en annan driver osv. Drivström då ca 850 mA/kanal.

Det finns variationer

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag funderar på att montera 2 st 100w på under sidan en aluminiumplåt 1200x400x8 och montera 2 st VGA kylare på ovansidan och sedan komplettera med mina 10w leds runt om med egen kylning ,, frågan är kommer det bli tillräckligt med kylning till 100w leds genom aluplåten ? det hela ska kapslas in med tunn aluplåt till en ramp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag funderar på att montera 2 st 100w på under sidan en aluminiumplåt 1200x400x8 och montera 2 st VGA kylare på ovansidan och sedan komplettera med mina 10w leds runt om med egen kylning ,, frågan är kommer det bli tillräckligt med kylning till 100w leds genom aluplåten ? det hela ska kapslas in med tunn aluplåt till en ramp.

Om du placerar kylarna över chippen och skruvar fast chip samt kylare. Använd också en bra kylpasta. Detta bör fungera - titta i min stora konstruktionstråd om min ramp - jag har gjort något liknande där.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jani: Tack!.. Tror jag? ;) Jag tänkte mest på hur folk tänkt göra. Jag vet själv hur jag kommer göra - vilket är att cnc-fräsa ut en aluminium-platta som spänner fast LED'en, ungefär samma princip som bottenplattan för en cpu kylare under moderkortet. Fast den är utformad för våra LEDchip. Dock har jag inte undersökt vilken kylare jag kommer använda mig av än. Tar det nog när LEDsen levererats.

Om min lösning blir vettig, så kan ja tänka mig att fräsa ut flera "monteringsplattor" i aluminium om någon är intresserad. Tror inte arbetet kommer vara så omfattande för en sådan del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den verkar vara klassad för 95 w så det skulle väl fungera om man inte överdriver chipet. Den är inte liten 180 mm i diameter, 140 mm hög. Snygg - ja - pris 125 € för den svarta.

MVH Lasse

Vad tror du den kan ge om man då sätter ett luftflöde dvs fläkt som blåser genom den också..

Såg ganska häftig ut även om den nu är lite stor egentligen.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror du den kan ge om man då sätter ett luftflöde dvs fläkt som blåser genom den också..

Såg ganska häftig ut även om den nu är lite stor egentligen.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Klart snyggast hitillsdags. Ja en fläkt skulle ju förstärka effekten men jag tror de räknat med en skorsteneffekt - ser så ut på konstruktionen så någon fördubbling blir det nog inte.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Remne: låter intressant med en spännplatta, men den borde ju bli lite olika för olika modeller av kylning så kan ju vara lite spännande, själv var jag mest inne på borra och gänga (gäller ju bara se till att man inte borrar igenom några heatpipes), jag gillar inte rikigt att epoxya fast saker, men är ju helt klart den lättaste lösningen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...