Gå till innehåll

5 kanals 100 watt chip


Lasse

Rekommenderade inlägg

En smäcker "LED kanon" hade ju varigt trevligt slutresultat, men inte så lätt alltid när det ska göras DIY style.

Finns ju två allternativ iprincip.. Ett, enbart lins,led,kylning,fläkt.. , sladd till en styrenhet med nätdel och korten placerade separat från från "kanonen" .

Tvåan , är allt inpackat utöver nätdelen.. En betydligt större "kanon" i slutändan..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En smäcker "LED kanon" hade ju varigt trevligt slutresultat, men inte så lätt alltid när det ska göras DIY style.

Finns ju två allternativ iprincip.. Ett, enbart lins,led,kylning,fläkt.. , sladd till en styrenhet med nätdel och korten placerade separat från från "kanonen" .

Tvåan , är allt inpackat utöver nätdelen.. En betydligt större "kanon" i slutändan..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Det blir ju väldigt många kablar till kanonen i alternativ ett...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En smäcker "LED kanon" hade ju varigt trevligt slutresultat, men inte så lätt alltid när det ska göras DIY style.

Finns ju två allternativ iprincip.. Ett, enbart lins,led,kylning,fläkt.. , sladd till en styrenhet med nätdel och korten placerade separat från från "kanonen" .

Tvåan , är allt inpackat utöver nätdelen.. En betydligt större "kanon" i slutändan..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Jag har en äkta Lasse-lösning på kanonen i huvudet - men snygg den här gången :) Skall använda grejer som ni aldrig kan tro bli till en snygg LED lösning. Allt hänger dock på en inbiten Brynäs anhängare. Hela den här historien kommer att sluta med att vi dragit in hela världens saltisar i ett gemensamt Kom igen Janne :) (Känn ingen press Janne - inte alls :))

Ser fram emot den där Blåbärsvodkan Blåbert - det händer att jag vistas på baksidan då och då

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En kabel med 13 ledare funkar väl?. 10 ledare till chipet, 2 ledare till fläkten och en till jord. Elfa har sådana.

Mvh Daniel.

Skickat från min Galaxy S3 via Tapatalk

En trevlig sak till är tempgivare på kylflänsen vid chippet.. 2 tåtar till...

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En trevlig sak till är tempgivare på kylflänsen vid chippet.. 2 tåtar till...

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

15 ledare har de också :). 0,75mm2 borde väl räcka mer än väl? De är runt 10mm i dia

Mvh Daniel.

Skickat från min Galaxy S3 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tempgivaren är tyvärr 4 kablar, det blev en digital variant.

Men visst finns det säkert kablar på Elfa. Sen är det så att plusmatningen till LEDen är delad i min lösning, men det kräver ju då istället mer ledningsarea på den ledaren, vilket kanske enklast löses med åtminstonde ett antal ledare.

Men jag rekommenderar att man sätter kortet så nära LEDen som möjligt för att minska EMI-effekter.

Har precis fått OK från min remiss-instans! :)

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tempgivaren är tyvärr 4 kablar, det blev en digital variant.

Men visst finns det säkert kablar på Elfa. Sen är det så att plusmatningen till LEDen är delad i min lösning, men det kräver ju då istället mer ledningsarea på den ledaren, vilket kanske enklast löses med åtminstonde ett antal ledare.

Men jag rekommenderar att man sätter kortet så nära LEDen som möjligt för att minska EMI-effekter.

Har precis fått OK från min remiss-instans! :)

MVH

/Janne

Tack för den digitala varianten - jag fick väldigt konstiga avläsningar med PT100 när jag gjorde mitt första bygge så jag tvingades att använda digitala prober.

Och chippet verkar utveckla sig bra - det mesta är löst som det verkar - Vad kan gå fel?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för den digitala varianten - jag fick väldigt konstiga avläsningar med PT100 när jag gjorde mitt första bygge så jag tvingades att använda digitala prober.

MVH Lasse

Ja, jag kännde att jag ville slippa en massa mjukvarufiltrering av temperatursignalen och den olinjära beräkningen som följer med en analog NTC-lösning, så jag gjorde det enkelt för mig och gick på en digital variant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

På Söndag så går gränsen om man vill vara med (eller hoppa av). Om någon fortfarande är intresserad så gå in här och registrera er, skriv i tråden och skicka ett PM till Ronreef med ert riktiga namn och e-postadress. Anmäll samtidigt om ni vill ha anslutningskablar pålödda (10 st) Det underlättar betydligt eftersom det är smått och svårt att löda - särskillt för gamla gubbar med dålig syn och skakande händer.... Ni som reda beställt - skicka ett mail till Ron om ni vill ha anslutningskablar. Ni bör nog göra detta senast lördag kväll.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är mer på G än innan, men när är absolut sista tiden på söndag.

Hur skriver man så han fattar med 10st kablar pålödda.

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Han ligger 9 timmar efter oss så om du skriver vid 15 tiden så får han det kl 06:00 på söndagsmorgonen :)

"I want pre-soldered wires" räcker.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja då har tjurruset börjat igen då :) Letat kyllösningar som inte tar alltför stora hål i fickan och sprang på den här, troligtvis utgående modell - men vilket pris 144:- De hade också den här för det facila priset av 195:- - 3 av den första på väg mot Bohus!

För den som skall köra två Chip - tätt - skulle nog denna passa

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle denna gå bra eller tror ni att man behöver ännu mer kylning? http://www.databyran.nu/?katId=289&katUnderId=291&detProdId=16162

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det finns ingen angivelse om hur månnga watt den klarar men jag hittade några tester som visade mycket bra resultat - svaret bör vara ja. den har direkt heatpipe teknik - du kommer alltså lägga koppar mot koppar - vilket är bra. Ja - jag tror den funkar.

@ Kiwi. Om man nöjer sig med att köra på de nominella 700 mA per kanal som anges så har jag det intrycket att det skall gå att köra två chip med lite tricksande. Man låter samma kanal på bägge chippen bli sammankopplade och styrda samtidigt. Men inviduellt styrning av 2 chip (10 kanaler) går inte.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...