Gå till innehåll

5 kanals 100 watt chip


Lasse

Rekommenderade inlägg

Fick medelande från Ron att det finns en chans till för de som vill hänga med.

Senast klockan 21 i morgon kväll (andra september Svensk tid) skall Ron ha era uppgifter i så fall. Skriv till : ronbermudez@yahoo.com tala om hur många och ge honom ert för och efternam samt er e-post adress som är registrerad hos paypal

MVH Lasse

Första tjuvtitten

image001%2520%25282%2529.jpg

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om det är ett verkligt tillverkat chip eller bara en modell. Det gula är fosforbeläggningen för att ge det vita ljuset. Det verkar ju faktiskt vara en prototyp eftersom skimmret på de två mittersta raderna ser lite ut som dioder i 420 - 430 nm brukar göra när de belyses. För att få det antal kanaler som varje person vill ha så är det bara att skära av den tvärsgående metallbiten efter varje kanal. Vill man köra med få kanaler måste alltså kanalerna vara parallellkopplade (åtminstone när man använde drivrar med max 36 V - för att seriekoppla två kanaler måste drivern minst klara intervallet 60 - 72 V)

Vid parallellkoppling krävs att man anpassar strömmen. Vi körning i normalläget (ca 100 Watt) så 1 kanal -> 700 mA, 2 kanaler parallellt -> 1400 mA osv. Vid max körning (250 Watt) 1 kanal -> 1400 mA, 2 kanaler - 2800 mA osv. Om man ämnar köra vid max så får man ha en bra lösning på värmeproblemet. Själv kommer jag nog inte ligga på högre än max 1000 mA på en kanal och då på de vita. Jag ämnar också köra 420 - 430 lågt till en början - det är energimässigt kraftrulla våglängder men som ligger precis på gränsen av vad vi ser så vi uppfattar det inte så.

En viktig varning från gammal erfarenheter. När ni gör konstruktionen var väldigt noga med att man inte kan titta rakt upp i ljuskällan. Tänk på att små barn har en annan vinkel. Eftersom vårt öga inte uppfattar dessa våglängder som speciellt starka (400 - 470 nm) så fungerar inte de vanliga ögonreflexerna för hög instrålning - vi bländar inte av helt enkelt. Det finns sådana här blåljusskador beskrivna i litteraturen. Om ni arbetar med dioderna och kan titta rakt in - solglasögon är att rekommendera.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir visst lite ändringar här i sista sekunderna på designen, Tycker det är imponerande vilken tid det läggs på chipet från tillverkarna och ac-rc.

Men visst 66 chip som vi är uppe i nu är ju en bra slant i slutändan.

Janne/Lasse har ni några åsikter om chipet som det ser ut idag ? , känns som vi andra bara kan haka på resan då kunskapen är låg i design läget..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir visst lite ändringar här i sista sekunderna på designen, Tycker det är imponerande vilken tid det läggs på chipet från tillverkarna och ac-rc.

Men visst 66 chip som vi är uppe i nu är ju en bra slant i slutändan.

Janne/Lasse har ni några åsikter om chipet som det ser ut idag ? , känns som vi andra bara kan haka på resan då kunskapen är låg i design läget..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Stora fördelen med kina, hade detta producerats i sverige så hade man nog inte haft råd med att lägga ner mer än några timmar på det hela beställningen hade knappt täckt en veckas lön för en person exklusive tilverkningskostnder ^^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det blir bra med den "nygamla" designen. Det var så jag trodde det skulle se ut från början nämligen. De kommer med stor sannolikhet provköra ordentligt. Jag tror att de inser att denna teknik har en betydelse för framtiden. Marknaden för dessa chip på akvariemarknaden är kanske inte så stor men några smärre justeringar kan chippet anpassas för andra marknader med betydligt större potential. Dessutom har det byggs upp ett stort intresse framförallt i USA som väntar på att jubla hur det än går. Funkar det inte så jublar en del "vad vad det jag sa"-folk och funkar det så jublar andra.

Det jag funderat på hela tiden är att infoga rött i "korallrevschipet". Jag har varit övertygad om att rött är skadligt men börjar vackla lite på den åsikten eller åtminstone moderera den lite. Inte för koraller i allmänhet men för de verkligt ljuskrävande korallerna - alltså de som lever nära ytan. Det har inte funnits någon möjlighet att göra detta på ett kontrollerbart sätt för det krävs väldigt lite i våglängderna 630 och 660. Men det är kanske något att tänka på för de som tänker ha riktig ljuskrävande SPS och i alla fall göra ställen i karet där man infogar lite mer rött via separata chip. Finns både 3 watt, 10 och 20 watt. Men man får köra dem försiktig - de slår igenom bra.

@ Reuben: Tror inte det här har att göra med nationalliteter, löner eller annat utan mer med viljan att göra ett bra jobb. Denna första beställning är inte så liten - det blir en del pengar - det blir också merbeställningar, AC-RC har nämnts i forum runt om i hela världen - de satsar tydligen på hobbyn och deras goda namn hänger på att det blir bra respons och ett bra resultat. De började som ett företag som sålde radiostyrningar men gled tydligen mer och mer över till LED och med inriktning på saltvattensakvaristik och DIY. De kontakter jag har haft med dem under åren har visat en seriös inställning så jag är inte så överraskad. Men vi vet inget förrän chippet är här och vi har testat det. Det kommer att läggas upp en "så här gör jag" sida på SDR - och även om vi gör en egen tråd här så uppmanar jag alla att delta och läsa den tråden när den startas. Det här är ett internationellt projekt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju bra ut det där, tror absolut det är en prototyp, för att gå så långt som de gått på den utan att göra det testbart vore ju bara dumt, och att man tagit fosfor på de vita och man ser interferensen i de mittersta raderna så är det ju nästan säkert att lampan redan har testats på fabriken :) Tittar man även vid hålen för metallbläcken/kontakterna så ser det ju ut som nåt har varit fastskruvat redan, så det tyder ju också på att det är en prototyp som redan testats... Spännande...

Jag är nöjd med designen, hade kanske velat se separation mellan raderna i mitten för en lite lite bättre värmefördelning, men spelar ju ingen roll egentligen, och antar att det är för att det ska vara lätt att applicera fosforskiktet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Superspännande projekt det här. Ni som nu har beställt chip och börjat fundera på vilka kort, drivare, kylflänsar mm som behövs för att få ett fungerande dimmbart kit. Vad handlar det circus om för pengar per chip? Gärna spec på vad de olika delarna beräknas kosta. Har varit sugen på att hänga på, men behöver minst fem-sex chip till mitt kar. Funderar på att beställa ett chip bara för att testa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Superspännande projekt det här. Ni som nu har beställt chip och börjat fundera på vilka kort, drivare, kylflänsar mm som behövs för att få ett fungerande dimmbart kit. Vad handlar det circus om för pengar per chip? Gärna spec på vad de olika delarna beräknas kosta. Har varit sugen på att hänga på, men behöver minst fem-sex chip till mitt kar. Funderar på att beställa ett chip bara för att testa.

Beställer du ett chip som test så finns det klar risk att du inte kan köpa fler sen.. Då detta verkar vara one time only..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ungefärlig kostnad (för mig), för 2st LED-chip:

LED-chip 2st x ~800sek ($120 usd/st + ev tull om man har otur)

Nätdelar (350w) 2st x 400sek

Konstantströmsdrivare 1st ~1500sek

Kylare (cpu) gissar på att det landar runt 400sek / led-chip, dvs 800sek

totalt: ~5000sek. Kan bli mindre, kan bli mer :) Men billigt blir det inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tycker ni om grupp köpets variant av kylning från ac-rc..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Tror detta e samma fast utan fläktgaller. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=660661

Tittade på den innan den e ju inte så stor och den e specad för +200w.

Går nog på gruppköpet, slipper man tullen så sparar man nog några kroner och den var väll anpassad för chipet med monterings platta.

Mvh Jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

447 kr inklusive frakt men plus moms vid samköp av chippet - inte så farligt. Ni ser ju också vilka temperaturer de inte är oroliga för (fast jag är nog det :)) 69 C är absolut max och jag skulle vilja ligga på max 50 grader.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir alltid moms vid importer utanför EU - eller hur. Samköp se här

@ Manne: ja och det blir nog lättare med ev garanti om man tar rekommenderad kylare :)

Däremot skulle jag nog inte köra den över 1200 mA per kanal (ca 40 watt - 200 watt totalt). Personligen inriktar jag mig på max 1000 mA men man vet aldrig. Jag har ju redan köpt mina kylare så jag står nog över denna gång men mellanplatteidén stjäl jag. Men kanske det blir koppar. Ta en traktörpanna av alumium och en av koppar så förstår ni vad jag menar :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

96 kr fattigare ,

Ett tips, beställ med en lins från tex acrc , fanns dock bara 90 graders variant , men det kan bli bra.

www.ebay.com/itm/62mm-Lens-Reflector-Base-20-100W-LED-Lamp-Blub-/220714878436?_trksid=p5197.m1992&_trkparms=aid%3D111000%26algo%3DREC.CURRENT%26ao%3D1%26asc%3D14%26meid%3D1811626898164869367%26pid%3D100015%26prg%3D1017%26rk%3D1%26#ht_2510wt_689

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Möjligt att jag missat det men finns det ngn tumregel för vilken lins man skall ha? Säg att man skall belysa 70*70

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vilket djup är där på karet ? ,

Ju snävare lins desto djupare kommer ljuset.. Samtidigt behöver man fler över en större yta.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...