lunden Postat 15 augusti 2012 Postat 15 augusti 2012 Jag råkade hitta ett klipp på youtube om Marinepure biomedia filter. Blev lite nyfiken. Någon som testat det? Tror ni att det skulle fungera att ha ett block bak i skummarfacket på ett Red Sea Max 130? Eller blir det en dietriusfälla? Tack på förhand / Magnus Citera
Laggeman Postat 15 augusti 2012 Postat 15 augusti 2012 Ett alternativ är att stoppa ner LS där istället. Får du tag på plattor kan du kapa dem så de blir plana och utnyttjar mer av ytan där bak. Citera
Fiffe Postat 15 augusti 2012 Postat 15 augusti 2012 Där är ju en del plats under returpumparna, detta kanske är ett bättre alternativ än de makaroner man brukar ha där. Citera
NiXoN Postat 15 augusti 2012 Postat 15 augusti 2012 Det ser och låter bra men jag funderar lite om inte materialet kommer att sätta igen efter ett tag.Undrar om det inte är nästan lika bra med finporig blå filtermatta, den kan man dessutom rengöra rätt enkelt.//NiXoN Citera
Lasse Postat 15 augusti 2012 Postat 15 augusti 2012 Det ser och låter bra men jag funderar lite om inte materialet kommer att sätta igen efter ett tag.Undrar om det inte är nästan lika bra med finporig blå filtermatta, den kan man dessutom rengöra rätt enkelt.//NiXoNSamma principMVH Lasse Citera
lunden Postat 15 augusti 2012 Författare Postat 15 augusti 2012 Ok. Tack för de snabba svaren!MVH Magnus Citera
petnym Postat 4 november 2014 Postat 4 november 2014 Här har BRS gjort en jämförelse av mängden tillgänglig yta mellan marinepure och olika typer av levandesten... Man skulle kanske önska att de även testat förmågan till nitrifikation/denitirkation också då det inte finns någon linjär koppling mellan yta och filtreringsförmåga. Reefbuilders har (en något förvirrad) artikel angående filmen också...http://reefbuilders.com/2014/11/03/surface-area-live-rock-matter/ Citera
Lasse Postat 4 november 2014 Postat 4 november 2014 (ändrat) @Peter: Först nitrifikationen:Under mina år som fiskodlare och ekotekniker på Stensunds vattenbruk har jag gjort åtskilliga experiment med nitrifikation i belastade system. Jag har också gjort samma sak när jag hållit på med hobbyn. Om vi tittar på hårt belastade system så är Kaldnes K1 absolut bäst i ett moving bed filter. I statiska filter som backspolas är det "ekorrhjul" av större storlek som fungerar bäst. Dessa ser ut som K1 men är ca 4-5 cm i diameter och fler ringar. Optimal nitrifikationen kräver förutom en yta att sitta på ("stolar"), gott om syre (för andra steget ca 5 mg/l i interfacet mellan vatten och biofilm), oorganiskt kol (karbonater), relativt låg organisk halt (lågt BOD/COD = organiskt kol) samt också mat (i form av ammonium/ammoniak och nitrit). På grund av syrekravet är det bara biofilmens yttersta, mycket tunna skikt som är aktivt - bara några my ner i filmen är syret förbrukat för nitrifierarna och syret räcker endast till för heterotrofa bakterier. Dessa bryter bland annat ner de döda nitrifierarna men filmen växer. Den växande filmen täpper igen alltför fina strukturer och blir som en plastfilm som hindrar syret att tränga in i de fina strukturerna. De delar av biofilmen som inte får tillräckligt med syre blir grogrund för de heterotrofa bakterierna som på grund av sin betydligt snabbare delningstakt med tiden konkurrerar ut nitrifierarna från sin "stolar" (sittplatser). Ett bra nitrifikationsmedia skall inte bara ge stor aktiv yta utan också ge möjlighet att på något sätt rensa bort för tjock bakteriefilm (och då tillsammans med minskad last av organiskt kol bibehålla en stor aktiv yta). Detta gör ett s.k. Kaldnesfilter. Samma sak uppnås när man backspolar ett statiskt filter eller har en så stark vattenström igenom filtret så att gammal och slö bakteriefilm spola bort (droppfilter med kraftig recirkulation). I akvarium som oftast inte är så hårt belastade har jag genom åren kommit fram till att ur de flesta aspekter så är den grova filtermattan (ppt 10 och 10 cm tjock) tillsammans med ett mycket kraftigt flöde (som för syresatt vatten genom hela mattstrukturen) bäst för nitrifikation (då medtaget hanteringsaspekter och utrymme)I saltvatten tillkommer två saker som skiljer från sötvatten. I sötvatten är alkaliniteten ett problem i vissa fall - dKH skall inte vara under 3 för att nitrifikationen skall fungera. Detta är inget problem i saltvatten med dKH på 7 och över. Syrehalten i 100 % mättat vatten kan dock vara ett problem - vid 28 grader är mättnadsgraden för saltvatten ca 1 ppm under den sötvatten vid samma temperatur - dvs 7 mg/l (sötvatten 8 mg/l). Jämför det med kravet för fullständig nitrifikation på 5 mg/l i interfacet mellan vatten och biofilm. Vad jag försöker försiktigt försöker säga är att av filmens olika material är i praktiken den sten som har störst "porer" den bästa och den är i sig ganska värdelös jämfört med de alternativ som finns Vad gäller denitrifikation så kan samtliga material fungera men det behövs helst ett litet flöde igenom (om belastningen är väldigt låg kan det räcka med diffusion av olika ämnen (läs nitrat och kvävgas) i en passiv bädd (djup sandbädd eller en påse siporax) ) men vad som framförallt behövs är tillgång på organiskt kol och den är inte så stor i ett välskött revakvarium om man inte tillsätter organisk kolkälla typ vodka, väs eller annatMVH Lasse Ändrat 4 november 2014 av Lasse Citera
Tobbe.R Postat 4 november 2014 Postat 4 november 2014 Hejjag har kört med det i sumpen i ca 1år har placerat retur pumparna på marine P. Stora blocket och sedan 2 av deras tunna skrivor och även lite av deras bollar , har funkar riktigt bra här Citera
stigigemla Postat 4 november 2014 Postat 4 november 2014 Fördelen med levande sten är att den är självrensande. (I alla fall i viss mån). Det lever diverse djur i porerna. Den är såväl substrat för nitrifikation som denitrifikation. Om det enbart gäller nitrifikation håller jag med Lasse om att en 10 ppi filtermatta är ett suveränt material. Det lägger igen men det bara att krama ur skiten. När det gäller denitrifikation är jag fundersam. Det verkar fungera förvånansvärt bra med kolkälla även i ett akvarium med minimal inredning. (japanstyle).De konstgjorda materialen är jag tveksam till då jag är osäker på om de har lämplig blandning av porstorlekar för att kunna koloniseras av smådjur på samma sätt som levande sten. Att de på kort sikt kan vara effektivare (innan de slammar ihop) tycker jag är självklart.Den självrensande funktionen i levande sten kan man lätt kolla genom att ta en sten i ett fungerande akvarium, skaka av den noga och sedan lägga den i ett litet kar med låg cirkulation. Sedan är det bara att vänta en vecka och se hur mycket skit som ramlar ned under stenen.Att det så småningom (kanske redan finns) material med bra porstorlekar är jag övertygad om. Men vi skall inte glömma att smådjursfaunan i levande stenen har haft många miljoner år på sig att utvecklas till att tillverka och leva i levande sten. Så den är ganska optimerad för den biotopen även om mycket givetvis är annorlunda i hemmaakvarier. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.