Gå till innehåll

Synpunkter på mitt tilltänkta kar.


Andreas K

Rekommenderade inlägg

Hej på er, det här är mitt första inlägg på det här forumet :smiley9: .Jag har läst många trådar &artiklar på den här sidan, så jag tror att saker och ting börjar falla på plats. Nu undrar jag vad ni tycker om det jag har tänkt ha.

Jag ska ha ett kar på ca 160liter utan sump. Till det ska jag ha en tunze 3150 intern skummare &2st maxijet 1200 pumpar (en som blåser mot ytan & en som blåser mot LS,en). En 150W metallhalogen & ca 20-30 kg LS.... ja just ja en osmos renare också :snurrig: .Vad tror ni skulle det funka eller tänker jag fel?

ska inte ha ett så belastat kar. vill ha någon putsar räka & någon clown (tar gärna emot tips på andra småfiskar &bra och ha djur)

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut tycker jag. Håll dig till lättare fiskar och lägre djur till en början. Tänk på att anemoner ofta vill ha kraftigare ljus och clownfiskar klarar sig lika bra utan... välj hellre lite fler mjukkoraller då.

Pseudochromis-släktet innehåller flera arter som skulle passa bra i ditt kar. De är tåliga och färgstarka.

En Hexateania-gylta skulle också passa utmärkt. Som algätare skulle jag rekommendera en Salarias Fasciatus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen dykaren. gyltan var vekligen fin. Salariasen verkar bara äta alger vad jag förstår, så man ska kanske vänta ett tag innan man ska köpa en sådan. iof så ska jag inte skynda mig i med någon fisk (skynda långsamt ;) ). vilket första djur tycker ni att man ska släppa ner först? &hur lång tid efter uppstart?

Mitt akvarium är 50*50*80 (håller på att limma det nu) räcker det med en lampa då tror ni?

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir säkert jättebra med en lampa. Jag har ett överrinningsfack i ett bakhörn i mitt nano.Vattnet rinner över ett breddavlopp från karet in i facket och så pumpas det tillbaka.

Då blir det ingen film på vattenytan och i facket ser jag när det är dags att fylla på vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, många gånger går det bra, men om trycket är för stort kommer salt att kristallisera sig på väggen, akvariekanten eller något annat i strömmens riktning. Ett breddavlopp fungerar också med ett litet flöde om det inte är för brett. Man bör ha minst ett par hundra liter i timmen per decimeter bredd annars lagrar sig alger och annat på överloppskanten.

Problemen är störst när man startar karet, har det gått ett halvt år eller mer brukar kemin i karet ställa in sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Andreas K och välkommen till forumet! :smiley20:

Tycker det verkar som du listat upp det mesta men jag vill även rekomendera ett karantäkar och en uv-c anläggning. Det är lika bra att skaffa det på en gång! Det kommer löna sig i längden så du minskar risken med sjuka fiskar.:död:

På sikt är även en automatisk vattenpåfyllning för avdunstat vatten något att titta på. Det gör hobbyn lite lättare och roligare då man slipper tappa på vatten varje dag. :smiley24: I och för sig så kommer det inte att dunsta så mycket vatten för dig, men ändå.

En bordsfläkt för kylning bör du skaffa till sommaren. Det får inte bli för varmt i karet och snart så har vi fullt solsken i vårt land :stjärna: ...

Ett stort lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sitter & funderar på ytavrinnings facket, det är nog inte så dummt med ett sånt. Det skulle ju vara ett bra ställe att hänga ner en en strumpa med fosfat/nitrat remover på, eller?

skulle det gå att ha en maxijet 1200 pump i facket då, eller är den för kraftig tror ni?

uv-c och karantän akvarie kommer, det kanske kan behövas till mina discusar också någon gång :)

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går bra med en Maxijet i facket liksom fosfat och nitratrremover. Det är inga problem med att pumpen är kraftig, fixa bara så att du kan rikta vattenströmmen.

Har du så pass med levande sten i från början tror jag inte du får problem med nitrat och fosfat. Det är bättre att lägga de pengarna på ett silikatfilter vid uppstarten. Och vattentester. Jag har inte mätt nitrat ännu i mina kar - matar ungefär 50 gram frysfoder i veckan och har ungefär 70 Kg LS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rowaphos tar väl bort både fosfat & silicat? skulle det vara smart att ha en strumpa med sånt i undet uppstart? En till sak jag funderar på, vad lägger ni i botten på era kar? känns lite olustigt att lägga så pass mycket sten direkt på glaset:smiley5: Angående tester så tänkte jag köpa saliferts test kit (Ca/KH/NO3/NO2/pH) räcker det? är det någon mer test ni tycker jag ska ha? silicat?

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara bra att ha ett amoniak test. Ja, Rowapos tar Fosfat och till vissmån silicat. Och det kan vara bra att ha från början.

Jag har 3mm plexi i botten på mitt kar, det är inte ett måste men jag känner mig tryggare med det. Vissa kör med liggunderlag andra med plastfilm till reklam skyltar, varianterna är många men jag kan inte rekomendera frigolit som underlag, det börjar alltid att smula sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rowaphos är väldigt svagt på att ta bort silikat. Jag gjorde ett litet filter med 70 gr Rowaphos och det klarade inte av att rena 30 liter osmosvatten med ett mg/l i utgångsläge. Första litern gick jättebra men sedan tog det slut någonstans före liter 25. Det finns silikatremower som fungerar bättre. (men bara med osmosvatten)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.kan man använda ytavrinningsfacket som silicatfilter om man har silicatremower där? vill försöka att klara mig utan så jättemycket kringutrustning. Är det inte risk att ligunderlaget släpper gifter i karet? det lät säkrare med plex iaf.

MVH/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej igen!

Jag har nu limmat klart akvariet &sitter å funderar på ytavrinningsfacket. Jag tänker sätta en skiva på 40cm på tvären mellan baksida & en gavel. Det kommer alltså att bli ett triangelformat fack. Där tänkte jag ha skummare, värmare &en pump. Nu till frågan hu brett ska jag göra yt avrinningen? ska ja använda hela bredden eller ska jag haka ur en lite bit bara? sammt hur långt under ytan sa urhaket vara? pumpen är en maxijet 1100l/t

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att om du ska ha skummaren i avrinningen så får du oftast mycket ljus från belysningen på den och får därmed mycke mer jobb med att hålla den ren från alger.

mvh Ted

Det är bara att lägga ett mörkt lock över skummarkoppen så den skuggas, så slipper du ha en skummare som "algblommar".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset med att täcka skummare :smiley20: . Jag har fixat allt jag behöver för att starta upp karet nu. Skummare, 150w metallhalogen, salt, saltmätare, tester, osmos renare & 2 pumpar. ytavrinningen är också fixad. Nu återstår bara att lacka & slipa lite på eklisterna sammt fixa upphängningen till MH,n

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...