Gå till innehåll

PH och variationer över dygnet


freguz

Rekommenderade inlägg

Ok, men vad sägs om detta då, för en som inte har balling pumpar (tillsätter manuellt med skopor)

Jag kör ju osmos vatten i dunkar, skulle man inte kunna skopa ett par slevar KH (bikarbonat) i dunkarna så blir det som en färdig balling just bara vad gäller KH ialla fall?

Så får man fokusera på att hålla koll på Ca och Mg manuellt, men det känns viktigast med KH.

Är det nåt mer man kan ha i dunkarna tillsammans med KH, typ Mg kanske?

Sen fyller jag från dunkarna upp mitt osmosfack i sumpen, så därifrån blir det ju stabil dosering dygnet runt med osmolatorn.

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fungerar utmärkt. Haken är att dosen ändrar sig med luftfuktigheten så man får ha bättre koll på värdena.

Blandar du i en tredjedel natriumkarbonat i bikarbonaten höjer du pH lite också.

Natriumkarbonat gör du genom att lägga bikarbonat på ett bakplåtspapper i ugnen i 40 minuter på 175 grader.

100 g bikarbonat blir ungefär 63 g natriumkarbonat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fungerar utmärkt. Haken är att dosen ändrar sig med luftfuktigheten så man får ha bättre koll på värdena.

Blandar du i en tredjedel natriumkarbonat i bikarbonaten höjer du pH lite också.

Natriumkarbonat gör du genom att lägga bikarbonat på ett bakplåtspapper i ugnen i 40 minuter på 175 grader.

100 g bikarbonat blir ungefär 63 g natriumkarbonat.

Va bra -dans

Flaskan som jag har för KH heter "Salifert KH & PH buffer", står ej vad den innehåller märkligt nog, men kan det vara lämpligt hoppas jag att mixa i top off vattnet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom den med största sannolikhet innehåller just 84% bikarbonat och 16 % karbonat (natrium för bägge) så går det nog utmärkt.

MVH Lasse

Tack för alla tips, nu har jag en bra plan, som kommer minska svajandet en aning :)

Senare skulle man kanske försöka få plats med en liten liten behållare för Ca-balling och en liten doserpump, så har jag bara Mg kvar att skopa manuellt...

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte dela med mig av hur jag gör med kh i mitt lilla kar då jag doserar min balling manuellt.

Jag blandar dunkarna efter receptet i aquacalk och tillsätter sedan dosen i mitt osmosfack när jag fyller på vatten. Då har jag fått för mig att dosen blir hyfsat konstant även om det går extra vatten vatten i bland då tillsatsen är lika varje dag.

Sent from my iPhone 4s using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För närvarande så har jag ingen åtgång på mg men när jag har set så dosera jag kh och mg i osmosen och ca direkt i sumpen.

Min sambo doserade fel en gång när jag var borta och körde ner allt i sumpen och det blev som du säger mycket utfällning.

Sent from my iPhone 4s using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För närvarande så har jag ingen åtgång på mg men när jag har set så dosera jag kh och mg i osmosen och ca direkt i sumpen.

Min sambo doserade fel en gång när jag var borta och körde ner allt i sumpen och det blev som du säger mycket utfällning.

Sent from my iPhone 4s using Tapatalk

Ok men det innebär att man kan samköra bikarbonat och Mg i samma osmos-tank, vilket ju är toppen-Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tolkat det så då man ska vänta ca 10-15 minuter mellan kh och ca för att minska risken för utfällning samt att det är mg som gör att vi kan upprätthålla de "höga" värderna på kh och ca.

Nu kan jag ha fel och någon med koll (Lasse) på kemin får gärna kommentera här så att denna tråd inte blir missvisande för någon som söker upp den i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara i ytterst låg koncentration annars får du utfällning. Magnesiumkarbonat ingår med ungefär 30% i dolomitkalk som man använder i trädgården.

Ja jag tror det blir tämligen svag dos, som exempel nu i mitt osmosfack på ca 8 liter hade jag väl i 4 teskedar KH (bikarbonat), och Mg går ju åt väldigt lite så där kanske... 2 teskedar ... (ska köpa köksvåg inom kort)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...