Gå till innehåll

PH och variationer över dygnet


freguz

Rekommenderade inlägg

Jag undrar lite om PH

Det bör ju ligga mellan 8.0-8.4 sägs det.

Men även om det gör det kanske det inte betyder att allt är fine för det?

Vad är optimalt?

Mätte mitt PH igår kväll till cirka 8.1, och nu på morgonen så mätte jag 8.0.

Vad är NSW PH över dygnet?

Kanske borde man tex använda lite kalkvatten (blanda i osmostanken) för att hjälpa upp PH (eller nån annan metod), det kanske vore bättre att ligga på 8.2-8.4?

Eller så är det inget problem alls :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar lite om PH

Det bör ju ligga mellan 8.0-8.4 sägs det.

Men även om det gör det kanske det inte betyder att allt är fine för det?

Vad är optimalt?

Mätte mitt PH igår kväll till cirka 8.1, och nu på morgonen så mätte jag 8.0.

Vad är NSW PH över dygnet?

Kanske borde man tex använda lite kalkvatten (blanda i osmtanken) för att hjälpa upp (eller nån annan metod), det kanske vore bättre att ligga på

,

Eller så är det inget problem alls :)

Nja,inge större problem.blanda i lite kh de höjer ju ph

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har testat och mätt dygnet runt i några korallkar hos oss. Just vad medelvärdet har varit är lite olika, förmodligen på grund av kalibrering osv, men variationen har legat på mestadels 0,2 enheter under dygnet. I karet där vi har mest fotosyntes/ljus/tillväxt var variationen 0,3.

Vi har testat att dosera kalkvatten via mixer under vissa delar av natten för att höja pH:t, men ökningen blir mest tillfällig och värdet går tillbaka ganska fort. Går säkert att finjustera så det fungerar bättre. Vi kunde inte se någon skillnad på korallerna iaf.

I havet kan variationen vara ännu större. Grunda vikar med mycket fotosyntes tex. Antar att det även är ganska stor skillnad på natt och dag på korallrev. Oftast pratas det ju mest om medelvärde, men det hade vart mer intressant att se dygnskurvan.

Sen får vi se vad all koldioxid i atomsfären kommer att göra med pH:t i havet.

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PH variationer under dygnet handlar om koldioxids förekomst i akvariet. Alla organismer som har syre som en del av sin förbränning producerar koldioxid som restprodukt. Faktiskt också både växter och alger. Tittar man på en sluten värld som ett akvarium så produceras det en jämn ström av koldioxid från alla de biologiska aktiviteter som där sker. Produktionen är jämn och ungefär lika stor under hela dygnet oavsett om det är ljust eller inte. Produktionen av koldioxid sker inte som många tror i första hand från fiskar utan mest från alla de miljontals bakterier som finns i akvariet. Vissa organismer som växter och alger använder koldioxiden som kolkälla vid sin tillväxt och producerar syre som en restprodukt. För detta behövs ljus - processen kallas fotosyntes. Vad händer då när vi tänder ljuset - jo algerna (även zooxantellerna hos korallerna även om de verkar ha en mer direkttilgång till koldioxiden i vissa fall) börjar att ta upp koldioxid som finns fritt i vattnet. När koldioxid tas upp från vattnet så ändras kolsyrebalansen i akvariet och pH stiger om upptaget överskrider produktionen (bakteriernas arbete). När ljuset sedan släcks eller minskas så kommer konsumtionen att underskrida produktionen och det motsatta sker - pH sänks. för ett givet kar så är den här kurvans amplitudskillnad i pH enheter räknat ungefär likadan - dag från dag om man inte ändrar ljusperioderna. Däremot kan värdet på högsta och minsta punkt variera efter koldioxidinnehållet i rummet där akvariet står (läs hur mycket folk finns det i rummet, hur vädrat är rummet - osv)

Om det nu är så att det är bakterierna som är den största producenten av koldioxid så borde det finnas en amplitudsskillnad mellan kar som kör någon typ av kolkällemetod och de som kör utan. Jag har inget underlag från olika akvarier men jag har erfarenheter från mitt akvarium när jag kör kolkälla eller inte. Jag får större varianter när jag använder kolkälla - helt klart.

I mitt fall - ett akvarium som bygger på mycket biologisk aktivitet - så blev svängningarna lite för stora. Mellan 7,6 - 8,1 när det var som värst. Jag har därför tagit upp mitt gamla trick med kalciumhydroxid i ersättningsvattnet. Om det skall fungera så bygger det på att avdunstningen är tillräcklig hög (så det går åt mycket ersättningsvatten). Det finns också en fara med att ge för mycket - pH stiger högt. Där har jag justering med en pH mätare som helt enkelt blockar tillsättningen vid för högt pH. Just nu så är det en fuktig höst här i Götet och det påverkar avdunstningen (om du inte har en AC) så nu räcker inte tillsättningen till riktigt för en utplaning under natten. pH svänger nu mellan 8.25 - 7,9. Jag har också ökat min kolkälla och ser direkt resultat av det genom mer koldioxid i karet.

En bra luftning och i vissa fall inga igenväxta biomadrasser påverkar också förekomsten av koldioxid i vattnet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak som man kan göra för att minska PH-svängningarna är att ta "frisk" luft utifrån och mata skummaren (men det tricket funkar bara om utomhusluften har ett medelvärde under 400-440 PPM koldioxid, m.a.o om man bor på landet eller i mindre samhälle) .Utmed större väg och i stora samhälle spelar det mindre/ingen roll med ute eller inneluft.

En annan metod som ja tänker testa är Refugium med omvänd lystid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har därför tagit upp mitt gamla trick med kalciumhydroxid i ersättningsvattnet.

Det verkar vara en del som kör med det om man googlar runt, det är väl det som kallas kalkwasser / lime water antar jag. Folk verkar dock lite skraja att använda det då man kan fräta sönder sig om man är slarvig med pulvret.

Jag tänkte om man tillsätter det i top off behållaren så får man ju automatiskt en jämn dosering den vägen (jag har ingen balling dosering med pumpar), så kan man skjuta till lite manuellt med ballingen men man har nån slags grundtillförsel att luta sig mot.

Antar att man blandar en liten dunk osmosvatten med nån tesked kalciumhydroxid, och häller i lösningen i top off behållaren, dvs börjar lågt och mäter sig fram hur mycket man kan dosera, eller jag kan nog googla fram en lite mer exakt dosering antar jag :)

På detta viset slår man 2 flugor i samma smäll; jämna ut värdena med doserpump och få upp PH en aning...

Tänker jag rätt nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar vara en del som kör med det om man googlar runt, det är väl det som kallas kalkwasser / lime water antar jag. Folk verkar dock lite skraja att använda det då man kan fräta sönder sig om man är slarvig med pulvret.

Jag tänkte om man tillsätter det i top off behållaren så får man ju automatiskt en jämn dosering den vägen (jag har ingen balling dosering med pumpar), så kan man skjuta till lite manuellt med ballingen men man har nån slags grundtillförsel att luta sig mot.

Antar att man blandar en liten dunk osmosvatten med nån tesked kalciumhydroxid, och häller i lösningen i top off behållaren, dvs börjar lågt och mäter sig fram hur mycket man kan dosera, eller jag kan nog googla fram en lite mer exakt dosering antar jag :)

På detta viset slår man 2 flugor i samma smäll; jämna ut värdena med doserpump och få upp PH en aning...

Tänker jag rätt nu?

Nja - det finns en liten hake här eftersom annars så skulle ju ingen konstruera de här h-e maskinerna som kallas kalkmixer (inte kalkreaktor utan kalkmixer)

kalkvatten tappar nämligen sitt höga pH vid kontakt med luft - och nu gissade du rätt - igentligen - kontakt med koldioxid. I dessa höga pH (14) så finns nämligen ingen koldioxid löst i vattnet. Det finns det i luften däremot. När något finns i ett media men saknas i ett annat så verkar alltid naturkrafterna utjämnande så koldioxid tränger ner i kalkvattnet - bildar bikarbonater och karbonater - pH sjunker. Du kan se det här om du tar och blandar en flaska med kalkvatten och låter den klarna. Sedan blåser du försiktigt med hjälp av ett sugrör i det klara vattnet - du ser en dimma. Denna dimma är kalciumkarbonat som fälls ut - du har inte blåst in någon karbonat utan koldioxid - alltså har koldioxiden förvandlas till karbonat bland annat. Så första kravet är - ingen eller minimal kontakt med luft. Kalciumhydroxid/oxid är svårlöst i vatten.

Det går dock att lösa problemet. Jag blandar mitt kalkvatten i en 25 liter dunk (4-6 matskedar) skruvar på ett lock. Skakar och låter det stå i ca 5 dagar för att klarna. Välfyllt och med skruvkork på.

Sedan har jag en slangpump vars sugslang går genom ett annat lock och slutar ca 5 cm över botten. den sitter på den tank jag just använder. I locket är det borrat ett extra 4 mm hål. I det hålet sitter en 10 ml spruta utan kolv. En liten bit filtermatta längs ner och sedan uppfylld med lite kross av kalciumhydroxid. När vätska pumpas upp så fylls behållare på med luft som passerar detta lilla filter (jag blötlägger det lite också). Kalciumhydroxiden suger upp och neutraliserar koldioxiden.

Detta är ett sätt - andra fyller på med extra kalciumhydroxid så det alltid löses mer om pH faller.

En dunk räcker för mig i ca 5 dagar (25 liter). När den aktuella är slut bär jag in den förberedda och sätter fast den och blandar direkt nytt kalkvatten. Brukar låta bottenlösningen vara kvar och bara fyller på med mer - var 5 gång ungefär - storrengöring.

Vill du få ut mer kalcium så sätter du till någon kapsyl 24% ättika i 25 liter vatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker att en stor droppåse vore idealiskt att blanda i.

Om den hade ziplock kunde man fylla den med kalk och sen fylla osmosvatten via slangen.

Ingen kontakt med luft i så fall.

Skulle jag börja med att ge mina fiskar dropp nu också så skulle min fru skriva på ett vårdintyg direkt - det var nära redan när jag komm med en tre liters vodka till fiskarna....:)

Annars var idée görbra. Jag funderade på en sådan här ihopvikbar vattenbehållare för camping innan jag gjorde min lösning men dropp-påse var bättre..

MVH Lasse

PS - Wiking har den bästa kommentaren - rör inte sk-en om den fungerar. Och det gör den om du bara har en variation på 0,1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle jag börja med att ge mina fiskar dropp nu också så skulle min fru skriva på ett vårdintyg direkt - det var nära redan när jag komm med en tre liters vodka till fiskarna....:)

...

Kära Lasse, jag tror din fru skulle få ihop många namnunderskrifter utan större ansträngning;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze har gett sitt svar när det gäller kalciumhydroxid med sin "Calsium dispenser".

Den kräver att man har deras osmolator samt en backventil mellan pumpen och dispensern [ATTACH]81097[/ATTACH]

När kalciumhydroxiden är förbrukad (vilket man ser) skruvar man av locket och tillför en ny tesked och blandar sedan väl.

När detta görs bör osmolatorn stängas av en stund eller som jag gjort då när jag använt den fylla på precis efter att osmolatorn nyss varit igång.

I dispensern skapas ett övertryck som i expansionkärlet i bilen.

Nackdelen är som jag tycker att varje gång osmolatorn fyller osmosvatten så kommer det ju någon halv eller hel deciliter i stället för droppar som vore och föredra och dessutom endast nattetid.

Lasse skriver att han styr kalkvatten tillförseln med en pH mätare.

Detta låter intressant och jag personligen skulle kunna använda en Aqua Medic Niveaumat (som jag har liggande) kopplad till en separat dunk kalkvatten. Då skulle jag ju kunna få kalkvatten nattetid eller under ett visst pH där det skulle behövas.

Niveaumaten behöver ju också en flottör för att stänga av så att vattenståndet inställt med Tunze sensorn inte överskrids eftersom den då låter värre än en väckarklocka.

Då borde jag ju ha Niveaumaten flottör någon hundradel eller hundradelars mm under Tunze sensorn eller hur skulle du ha gjort?

Alf Jacob konstruerade sin egen en gång i tiden en egen kalcium reaktor och här kan du se hur den fungerar genom en annan person som visar den på denna webb sidan " http://www.mv.com/users/besposito/nilsen.html " hur den fungerar.

Sent from my iPad 3 using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kjelle om du använder en pH controller typ Aqua Medic (med styrt utag) så sätter du en timer i uttaget som är ställd att bara gå nattetid (eller mellan släckning och strax efter ljuset tänds). Då måste både pH mätaren säga ja och timern. du kan nog låta osmolatorn sköta det också men en slangpump är bäst men de håller bara ngt år.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en slangpump är bäst men de håller bara ngt år.

MVH Lasse

Jo jag vet att det är dålig hållbarhet på denna slangpump.

Har haft flera stycken och på det viset som du skriver borde den teoretiskt klara sig 3 år!

Det jag inte gillar är att pH mätaren kopplar på ström när pH ligger på det värdet jag angett och behåller strömmen på tills det sjunker under det förinställda.

Jag skulle vilja ha det som så att urtaget kopplar på ström när värdet sjunker under det inställda.

Då skulle det ju kunna droppa när det som bäst behövs och hålla ett konstant pH natten igenom.

Givetvis sett ur ett teoretiskt perspektiv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag vet att det är dålig hållbarhet på denna slangpump.

Har haft flera stycken och på det viset som du skriver borde den teoretiskt klara sig 3 år!

Det jag inte gillar är att pH mätaren kopplar på ström när pH ligger på det värdet jag angett och behåller strömmen på tills det sjunker under det förinställda.

Jag skulle vilja ha det som så att urtaget kopplar på ström när värdet sjunker under det inställda.

Då skulle det ju kunna droppa när det som bäst behövs och hålla ett konstant pH natten igenom.

Givetvis sett ur ett teoretiskt perspektiv.

Kan du inte vända det beteendet - vilken kontroller har du ?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den jag hade vände automatiskt om jag satte avslaget högre än påslaget har jag för mig - det var denna . Manual

Deras andra är denna Manual. Den verkar inte gå att vända som synd är.

MVH Lasse

En sådan pH computer vore ju djädrigt bra egentligen just för detta.

Fast jag skulle ju kunna tänka mig en timer ändå som du föreslog och mäta upp hur mycket kalkvatten det behövs för och höja ex. 0,1 nattetid vilket kunde räcka för min del och hur lång tid det tar och få i det i droppform.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...