Gå till innehåll

Zebrasoma flavescens // Acanthurus achilles


niki68

Rekommenderade inlägg

Ett ganska vanligt problem när man introducerar nya kirurger i ett akvarium brukar lugna ner sig efter ett par dagar. Fungerar det fortfarande inte efter ett par dagar kan en liten spegel i burken hjälpa till att lugna ner kirurgerna. Achilles är en väldigt svår fisk tyvärr är det alltför vanligt att många exemplar vägrar att äta för att sakta men säkert tyna bort. Ett tips är att mata med nori det brukar dom flesta kirurger äta efter ett par dagar. Lycka till med din Achilles det är en fantastisk fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kirugen anfaller den andra med svansen det andra gör inte så mycket bara vänder rygg. Imorse var lite bättre dem kom lite närmare men ibland anfaller den.

Båda är medium i storleken.

När börja Achiles äta........... ?

Är det Archillesen som är ny i akvariet?

Har du andra fiskar som äter, vad ger du dem?

Mysis brukar funka till 99,99%.... när fisken väl vant sig vid ett foder kan du övergå och prova nästa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det Archillesen som är ny i akvariet?

Har du andra fiskar som äter, vad ger du dem?

Mysis brukar funka till 99,99%.... när fisken väl vant sig vid ett foder kan du övergå och prova nästa.

Ja, archilles är köpt igår.

Har köpt Mysis,Krill,red plankton,Marine mix,Formula two flakes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man säger att denna fisk är svår, är det mest i början innan den äter, eller kan det alltså även vara efter att den äter ordentligt?

Denna fisk är vad jag förstår en av de absolut svåraste att få att överleva en längre tid. Jag har aldrig provat den själv, men har under alla tider hört hur svår den skall vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man säger att denna fisk är svår, är det mest i början innan den äter, eller kan det alltså även vara efter att den äter ordentligt?

Vad jag upplevt själv så brukar dom vara svåra att få igång att äta ordentligt, samt väldigt lätta att dra på sig vita prick. Men när dom väl acklimatiserat sig ordentligt ser jag dom igentligen inte svårare än någon annan av Acanthurus arterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fick min igår .

Provat med mysis-krill-röd plankton-gammarus-artemia , pellets , Nori , även spirlina flakes-prime rafe flakes sedan formula two flakes (det ända jag sett han äta lite av ) men han åker och naffsar mycket på stenen i akvariet . tur det finns vodka :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fick min igår .

Provat med mysis-krill-röd plankton-gammarus-artemia , pellets , Nori , även spirlina flakes-prime rafe flakes sedan formula two flakes (det ända jag sett han äta lite av ) men han åker och naffsar mycket på stenen i akvariet . tur det finns vodka :)

Ta ett foder i taget i x-antal dagar... fisken svälter inte ihjäl så fort.

Finns det andra fiskar som äter så kommer det trigga den ny anlände på sikt.

Det är ju en kirurg fisk så den kan allt pilla i sig algsporer om inte annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

matat med ca:10-20 kuber (mest mysis/artemia )om dagen . Även haft 2 stenar inlindade med nori ark +3 klämmor på rutorna . idag började han käka ,fryst äter han ,pickar även lite på norin .

( han får även simma runt utan stress från dom andra, då dom är för mätta för att orka bråka :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

matat med ca:10-20 kuber (mest mysis/artemia )om dagen . Även haft 2 stenar inlindade med nori ark +3 klämmor på rutorna . idag började han käka ,fryst äter han ,pickar även lite på norin .

( han får även simma runt utan stress från dom andra, då dom är för mätta för att orka bråka :)

-Tummen upp Härligt fredrik!

Den kommer bli kanon i din burk. blir lite avis ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...