Gå till innehåll

Det högsta antalet fiskar som ni har introducerat på en och samma gång.


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Ok.

Det är lite blandad kompott precis som jag trodde.

Updatera gärna med akvariets vattenvolym också det kan ju vara minst lika intressant i sammanhanget.

Funderade på att introducera 13 fiskar i 2 olika etapper där det handlar om 6 kirurger och sedan 7 små fiskar. Kirurgerna ligger någonstans mellan 7 - 10 cm och små fisken är mellan 5 - 10 cm men blir heller inte större.

Frågan är om det kommer att påverka värdena.

Jag har ju haft lite trubbel med sjukdom och tänkte vänta i en månad innan jag gör något förhastat. Sedan är det fritt fram till förhastning :)

Skämt åsido så funderar jag på om akvariet under den tiden vänjer sig vid sin nya belastning och på så sätt får en chock när man stoppar i fiskarna. Burken har ju gått med flera fiskar än så och betydligt större också.

Vad tror ni? Får man en mindre mängd nyttobakterier om belastningen minskar så att när man sedan ökar igen får en chock och så blir det inte så bra som man hade tänkt sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16st utan karantän. En var smittad av prick eller odinium. Hur smart som helst. Där var visser ligen bara 4at fiskar innan så jag tyckte att karantän var bortkastat. Hade missat den där lilla detalgen med 120Kg Ls, som man inte vill medicinera på..

Nu är det karantän som gäller..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andre, är det inte bättre att testa med lite mindre antal vid första tillfället bara för att kolla att allt är OK? Det jag tänker på är att överlevande individerna i ett kar efter en sjukdomsperiod blir något immunare mot sjukdomar o.dyl., medan nya individer utifrån kan duka under kort efter introduceringen. Om inget annat så kommer plånboken att ta en mindre smäll om olyckan är framme...

PS. Som flest har jag slängt in 6 fiskar vid samma tillfälle i mitt 390l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur många elefanter får man in i en volkswagen?

det blir en viss skillnad på att stoppa i 3 drakfiskar i en 225:a än 30 anthias i en 2 kubikare,

men jag stoppade en gång i 6 xanthurum av mediumstrl i en 1200 burk,utan bekymmer.men det var en stabil burk med bara 6-7 andra mediumstora firrar i.

Men jag tycker inte man ska stoppa i mer än ett par tre ,i stöten max om det inte är småfirrar - kanske framför allt för att det blir svår att hålla koll på nykomlingarna.

Ponera sedan att du får i sex nya med cryptocarion i karet,jag tror du får en explosionsartat sjukdomsutbrott jämfört med om du bara hade stopppat i 1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men fiskarna är inte sjuka när jag handlar dem.

De är friska till skillnad från vad man kan säga om vissa andra fiskar som man har råkat köpa trots sitt bättre vetande.

Jag vet om att tålamod är nycklen men det är extra svårt med tålamodet när man vet att akvariet är inkört och har klarat så mycket mer än de små förändringarna jag pratar om nu.

Det ända jag ville ha koll på var om någon tidigare har gjort det jag funderade på att göra. Själv har jag stoppat i 9 fiskar utan problem på en gång men jag undrade lite om det kunde vara turen som avgjorde till min fördel. Men det verkar ju som att introduktioner med 5 - 10 fiskar inte är ovanligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror att får bedöma från fall till fall,en viktig faktor är ju hur stor belastning varje individ utgör,dvs hur mycket dom äter /släpper ifrån sig. jämför drake vs decora t.ex

Hur vet du att fiskarna inte bär på nån sjukdom?handlarna kan ju näppeligen karantänshålla djuren tillräckligt länge!

Många offentliga akvarier karantänshåller sina djur i upp till 3månader innan introduktionen till huvudkaren,för att vara säkra på att dom inte bär med sig parasiter.

Sen tros väl t.ex cryptocarion finnas latent hos en del fiskar(huvudsak kirurger verkar det som) och att en utlösande faktor är stress och miljöombyte.

Dimorb,om du nu inte kan hålla dej,ta några stycken och prova med,jag har många gånger,(preskriberat nu) gjort som du,köpt nya fiskar när dom gamla tagit slut -tyvärr med samma tråkiga resultat varenda gång.

det handlar ju inte om pengar,jag tänker mer på dom stackars firrarna som ryckts upp från sitt hav,utsatts för en miserabel behandling,men klarat sig ända hit!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle inte stoppa ner specielt många i ditt kar på en gång kanske två kiruger och några små fiska typ chromis men inte belasta det mer än så på en gång eftersom ditt kar har varit så instabilt på sista tiden å på en månad så kanske du får bra å stabila vattenvärden men det håller nog inte för att köra igång på högtryck med en gång.

Hur vet du föresten att fiskarna du kommer att köpa är friska ???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Handlaren behöver ofta inte bry sig om att hålla fisken i "karantän" utan ifall du har ett akvarium på 1000 liter och en fisk blir kass, finns det hyfsad chans att istället för att han blir frisk, smittar andra ...har du som handlare ...kanske 20000 liter i omlopp, kan du i princip kasta ner fisk som är riktigt sjuka och det är inget problem pga att eftersom vattnet har så bra värden fixar fisken till sig ...det är en smäll kunden får ta, pga att vi ofta inte har så mycket vatten i omlopp utan ifall en parasit eller ond bakterie uppkommer, får den lättare grepp om sitt offer ...

Detta är min åsikt ...ni som inte håller med ...ursäkta ....

MVH

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...