wrang Postat 24 augusti 2012 Postat 24 augusti 2012 Är det någon speciellt att folk inte kör med emitter dioder. Tycker jag bara ser star dioder.Sent from my iPhone 4S using Tapatalk Citera
Janne68 Postat 24 augusti 2012 Postat 24 augusti 2012 Frågan är ju hur du har tänkt montera dem. De ska ju monteras så att värmen kan transporteras bort framför allt genom den yta som finns mellan spänningsanslutningarna på undersidan. De finns ju de som kört med egna kretskortsdesigner (vanliga kopparbelat FR4: http://en.wikipedia.org/wiki/FR-4) och utformat dem så att emittrarna löds på kortet och att det sedan fungerar att fästa hela kretskortet mot en kylfläns och då få en skaplig värmeöverföring. Men det går inte att montera emittrarna speciellt tätt i en sådan lösning pga för dålig värmeöverföring genom kortet. För att det ska gå att montera dem tätare så måste man göra kortet i annat material som kan överföra värmen bättre, typ aluminium, det är dock tyvärr väldigt dyrt att ta fram specifika sådana kort i mindre upplagor (Vad jag vet, om någon annan vet annat så hör av er :-) )Exempel på ett kort i aluminium där man tydligt kan se platserna för emittrarna (plus en massa annat som troligen är inbyggd drivning och styrning): http://www.bridgat.com/files/Aluminum_pcb_China_pcb_supplier_Metal_Core_PCB.jpgDe "stjärnor" som oftast används för de flesta sålda 3W emittrar (sålda till slutanvändare alltså) är ju också exempel på enkla aluminium kretskort som har massproducertas och kommit ner i låga priser. Det har ju även dykt upp de som kombinerar ett antal emittrar på en liten yta.Så visst vore det trevligt att kunna använda dem direkt på något sätt, men det är nog tyvärr inte så enkelt.MVH/Janne Citera
wrang Postat 24 augusti 2012 Författare Postat 24 augusti 2012 Ok tack för ett bra svar!!Får leta vidare efter nått annat bygg ide.Sent from my iPhone 4S using Tapatalk Citera
daniel_i_malmö Postat 24 augusti 2012 Postat 24 augusti 2012 Satt precis och undrade samma sak häromdagen, och nu hittar jag svaret här. Tack!Om jag förstår svaret rätt så är alltså problemet att spänningsanslutningarna sitter på undersidan, så det går inte att limma en sådan här emitter direkt på kylflänsen, vilket väl annars vore bättre än först mot en stjärna och sedan stjärnan mot kylflänsen eftersom det då blir en luftspalt mindre som måste överbryggas med kylpasta?Hur fungerar det med leds som ser ut så här då, det är väl spänningsanslutningen som sitter på sidorna? Skulle man kunna limma den direkt på en kylfläns?http://www.dealextreme.com/p/1w-6300-6700k-90lm-white-led-light-bulbs-20-piece-pack-133082?item=10 Citera
Janne68 Postat 24 augusti 2012 Postat 24 augusti 2012 Om jag förstår svaret rätt så är alltså problemet att spänningsanslutningarna sitter på undersidan, så det går inte att limma en sådan här emitter direkt på kylflänsen, vilket väl annars vore bättre än först mot en stjärna och sedan stjärnan mot kylflänsen eftersom det då blir en luftspalt mindre som måste överbryggas med kylpasta?Du har förstått rätt. De är ju designade/utvecklade för att kunna automatmonteras och lödas på enklaste sätt, inte för att anslutas med pålödda ledningar. Hur fungerar det med leds som ser ut så här då, det är väl spänningsanslutningen som sitter på sidorna? Skulle man kunna limma den direkt på en kylfläns?http://www.dealextreme.com/p/1w-6300-6700k-90lm-white-led-light-bulbs-20-piece-pack-133082?item=10Det borde kunna gå om du kan böja upp anslutningarna lite utan att de går av eller att det påverkar inkappslingen.MVH/Janne Citera
stigigemla Postat 24 augusti 2012 Postat 24 augusti 2012 Det kan vara så att det sitter en liten plåt på undersidan som är i kontakt med minussidan i dioden. I så fall behöver du en isolerbricka.Det finns också 3w dioder monterade i samma kapsel. Citera
Janne68 Postat 24 augusti 2012 Postat 24 augusti 2012 Det kan vara så att det sitter en liten plåt på undersidan som är i kontakt med minussidan i dioden. I så fall behöver du en isolerbricka.Det finns också 3w dioder monterade i samma kapsel.Bra påpekande, Stig! Jag tänkte inte på det, men det är inte helt ovanligt att det kan vara kontakt där. Citera
petnym Postat 25 augusti 2012 Postat 25 augusti 2012 Man kan ju köpa alu-pcb:er i form av stjärnor för en eller flera LED... Eller typ denna:http://www.ebay.com/itm/Heat-Sink-Aluminum-Base-Plate-100mm-18x1W-High-Power-LED-18Leds-Series-New-DIY-/110939674493?pt=US_Lighting_Parts_and_Accessories&hash=item19d485177d Citera
Janne68 Postat 25 augusti 2012 Postat 25 augusti 2012 Jo, det kan ju vara en bra idé. Det enda problemet jag ser där är, vem klarar löda detta på ett korrekt sätt. Jag har faktiskt lite dålig koll själv på hur det ska gå till :-) Citera
petnym Postat 25 augusti 2012 Postat 25 augusti 2012 De stora LEDarna går nog att fixa om man nöjer sig med att limma mittenpadden. Cree's pyttesmå LEDarna är det nog svårare att rå på. Citera
mikoto Postat 25 augusti 2012 Postat 25 augusti 2012 Av Crees datablad har jag för mig att de absolut inte rekommenderar handlödning av deras emitters. Tennbad var deras religion. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.