pegekin Postat 26 augusti 2012 Postat 26 augusti 2012 Hur sänka Kh? Är det farligt att ha högt Kh? Ligger nu på 15 av nån oförklarlig anledning?? Citera
Kjelle Postat 26 augusti 2012 Postat 26 augusti 2012 Hur sänka Kh? Är det farligt att ha högt Kh? Ligger nu på 15 av nån oförklarlig anledning??Det går givetvis med ättika. Citera
pegekin Postat 26 augusti 2012 Författare Postat 26 augusti 2012 Använder du kalkvatten?MVH LasseNej,endast Osmosvatten. Citera
DaTrucka Postat 26 augusti 2012 Postat 26 augusti 2012 Det går ner av sig själv.Frågan är dock varför det är så högt.Salthalt?Ca?Kh?Mg?Vad mäter du halterna med?Tillsätter du något? Citera
Wiking Postat 26 augusti 2012 Postat 26 augusti 2012 Det går givetvis med ättika.Hmmm, sänker ättika KH? Hur fungerar det? Citera
Lasse Postat 26 augusti 2012 Postat 26 augusti 2012 Surt Nixon, surt dvs sänker pH. Förbrukar då buffringsförmågan hos kolsyresystemet som försöker bibehålla pH, dvs minskar alkaliniteten, dvs KHMVH Lasse Citera
Wiking Postat 26 augusti 2012 Postat 26 augusti 2012 Hmmm, det är kanske dax att överge min Häxbrygd, den innehåller en betydande mängd ättika. Men å andra sidan så har jag inga problem att hålla KH uppe. Citera
stigigemla Postat 26 augusti 2012 Postat 26 augusti 2012 Ättika sänker inte pH. (Bara för ögonblicket) Bakterier bryter ned ättikan och därmed försvinner det sura.Om du letar i din dator Lasse, är jag övertygad om att du har en artikel om hur det går till. Jag har bara läst men inte sparat. Citera
NiXoN Postat 26 augusti 2012 Postat 26 augusti 2012 Surt Nixon, surt dvs sänker pH. MVH LasseNog för att jag är lite bitter men så illa är det väl inte?//NiXoN Citera
Lasse Postat 26 augusti 2012 Postat 26 augusti 2012 Nej - det sänker inte pH eftersom buffringsförmågan håller pH konstant. Men det kostar i alkalinitet så KH sjunker på sikt. Speciellt om du ligger uppe på 13 - 15. Och det var det jag svarade på VÄS verkar snare pH sänkande genom att det ökar bakterieaktiviteten - CO2 utsöndringen i karet. Jag tror jag har några kurvor i min dator (mätta av mig själv) som visar detta då jag för en tid sedan stoppade mitt VÄS beroende. Nu har jag dock återupptaget det eftersom jag börjat med kalkvatten igen och då kan jag hålla pH uppe under natten.MVH LasseEtt bättre sätt i detta fall kan dock vara att dosera i lite kalciumklorid - då fälls kalciumkarbonat ut och då minskar KH. Detta förutsatt att du mätt ditt KH rätt. Vad är ditt kalcium - vid KH 15 och inget kalkvatten borde det vara lågt (säger borde i- nte absolut att det är ) Citera
Lasse Postat 26 augusti 2012 Postat 26 augusti 2012 Nog för att jag är lite bitter men så illa är det väl inte?//NiXoNNädå - men jag missar inte en kontring MVH Lasse Citera
pegekin Postat 26 augusti 2012 Författare Postat 26 augusti 2012 Nej - det sänker inte pH eftersom buffringsförmågan håller pH konstant. Men det kostar i alkalinitet så KH sjunker på sikt. Speciellt om du ligger uppe på 13 - 15. Och det var det jag svarade på VÄS verkar snare pH sänkande genom att det ökar bakterieaktiviteten - CO2 utsöndringen i karet. Jag tror jag har några kurvor i min dator (mätta av mig själv) som visar detta då jag för en tid sedan stoppade mitt VÄS beroende. Nu har jag dock återupptaget det eftersom jag börjat med kalkvatten igen och då kan jag hålla pH uppe under natten.MVH LasseMen som någon sa så e de väl så att det "förbrukas" me tiden för Ph ha inte nämnvärt höjts... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.