Gå till innehåll

Grumligt vatten


Cpt Phreak

Rekommenderade inlägg

Jag har startat upp ett nytt kar på 250l och det var tre dagar sen jag blandade saltet med vattnet och det är fortfarande så grumligt så man inte kan se till andra sidan av karet!

har använt saltet till andra kar jag har men det har bara varit grumligt i ett par timmar då. kan det va så att det har blivit nått fel nu så man kanske ska göra om allt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle kunna vara en utfällning av kalciumkarbonat som du har. Jag har hört att det där saltet ligger lite högre i kalicum. Jag brukar försöka "skaka" saltet innan för att undvika ojämna värden, då det kan ha en tendens att skikta sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar klarna upp med tiden, det är troligtvis en kalkstensutfällning. Om du använder kranvatten så är det nog bättre (och billigare) att använda deras Red Sea Salt och sedan (om det behövs) höja Kalciumvärdet med kalciumklorid. Detta för att ditt kranvatten kan innehålla varierande mängder med kalcium och om du använder ett "toppat" salt i det läget som vattenverket ligger på max så får du lätt utfällningar. Du bor i Rinkaby och om det är det Rinkaby som ligger i Kristianstads kommun så bör du nog ta kalciuminnehållet i ditt kranvatten - inne i Kristianstad så ligger det på åtskillga ppm Ca per liter vatten vet jag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är helt klart kalk som har fällt ut samma sak hände med mig när jag startade upp mitt 260l med kravatten och red sea coral pro. Jag stängde av alla pumpar och lät det sjunka till botten. Sen så körde jag med en diskborste på rutorna o väntade på att det sjönk. När jag hade det mesta på botten tog jag en plastbit / isskrapa och samlade ihop det sen sög jag upp det.

Nästa gång jag blandade (ca 20 liter) så fick jag inte någon utfällning i lådan som jag blandade saltet i.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte så konstigt - lägg de 31 mg till ca 470 som det är i coral pro så har du en del av förklaringen där. Använd standardsaltet i stället. Jag ha lägre kalciumnivåer i mitt kranvatten men jag använder numera standardsaltet. Det skall hålla 410 mg. Dessutom så kör jag med kalkvatten så standardsaltet räcker gott.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte så konstigt - lägg de 31 mg till ca 470 som det är i coral pro så har du en del av förklaringen där. Använd standardsaltet i stället. Jag ha lägre kalciumnivåer i mitt kranvatten men jag använder numera standardsaltet. Det skall hålla 410 mg. Dessutom så kör jag med kalkvatten så standardsaltet räcker gott.

MVH Lasse

Så sant så men fick inte utfällning andra gången jag blandade vatten

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coral pro saltet är till för att köras med Osmos vatten och bör hålla en temperatur på ca:25grader då man blandar det

och det är av största vikt att man ej överdoserar saltet i förhållande tillhur många liter vatten man blandar upp då det kan resultera i utfällningar men dessa brukar i regel efter någon dag vara som borta om man inte som Lasse säger har redan sedan tidigare har hög Calcium.

Och skall man köra med Kranvatten och Red Sea Salt så skall du använda dig av Red seas standard salt.

Här är lite data på salterna var för sig.

post-3859-14468926447731_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det rekommenderas att köra osmos till PRO saltet. Men trots detta finns det väldigt många som använder detta saltet till kranvatten utan problem. Jag har bara fått utfällning när jag startade karet vatten bytena efter det har det inte varit några problem med. Och jag har blandat till exakta samma salt halt alla gånger. Det enda som kan vara förklaringen är magi eller ev temp. Jag har inte hundra procent koll vilka temperaturer jag hade i hela akvariet när jag blandade första gången. Dock så hade jag järn koll på tempen de andra gångerna för att det var betydligt mindre vatten.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det stämmer att många kan använda Coral Pro med rent kranvatten och vissa kan det inte det beror helt på vattnets beskaffenhet och ju hårdare vatten man har desto högre halter av Kalcium och Magnesiumjoner vilket i sin tur då sätter igen mebranen i en osmos anläggning snabbare än vid användandet av en osmos och mjukt vatten.

Det i sin tur ger snabbare en försämmring av reningen av vattnet och risken är då att det släpps igenom mer föroreningar.

Så den som kör en osmos i hårt vatten bör oftare byta ut membranen för att säkerställa att man alltid har rent vatten då man blandar salt av typen Coral pro.

Jag själv har ett otroligt mjukt vatten och kör Coral pro utan några problem men ser alltid till att jag ej blandar salt i vattnet före jag har 25grader i vattnet detta reglerar jag med en doppvärmare för akvarie i min blandningstunna.

Jag har även innan vi flyttade till vår nuvarande bostadsort kört med Coral pro men tvingades då att använda mig av en osmos för där vi bodde tidigare var vattnet otroligt hårt och utfällning som resultat vid användning av rent kranvatten.

Så kolla över din osmos och filtren samt se till att temperaturen är den rätta och se till att du har samma temperatur i karet som i det blandade vattnet innan du slår i det i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...