JonasW Postat 31 augusti 2012 Postat 31 augusti 2012 Hej!Har tillslut tagit steget mot salt efter ett par malawikar. Tyvärr så medför villa, snart 2 barn med tillhörande föräldraledighet att man inte kan lägga en förmögenhet på karet. Man ska ju ha råd att hålla det i skick också .Vi är HELT nya på salt och man lär sig något för var dag man läser. Måste läsa på betydligt mer om kemin så man vet vad man ska kolla efter & hur man reglerar, har nog det man gör där.....I alla fall, i teknikväg så är det på väg under kommande veckor:Juwel Rio 180 liter, doppvärmare följer medDeltec MC500 Osmos 190 liter Tunze 6025 x2 RefractometerLevande sten 20-25kgDet jag saknar sen är väl salt, tester och lite fisk. En osmolator, t.ex. tunze:s hade också suttit fint har jag insett. Men det får bli sen när ekonomin tillåter.Vad tror ni om detta? Något jag saknar spontant, har jag köpt på mig för starka streamers?Levande sten till 180 liter, 20kg, 25 eller ännu mer? Förstår att mer sten ger bättre rening då de agerar filter men man vill ju samtidigt behålla lite vattenyta för fisk.Är något av sand eller grus att föredra? Enklare att hålla någon av dom renare än den andra?Jag har inga tankar på att överbefolka utan vill ha det hyffsat lättskött, clownfiskar (of course ), räkor samt kanske 2-3 fiskar till i lämplig storlek? Kom gärna med förslag här också.ALLA tips ni kan tänkas ha välkomnas!Tack Citera
Mr_Ewing Postat 31 augusti 2012 Postat 31 augusti 2012 Du har inte för mycket cirkulation iaf.Man brukar säga 30x karets volym per timme.Överdriv inte med stenen - det är rätt nice med lite yta i karet med.Det går att komma riktigt långt med regelbundna vattenbyten och lite koll på vattenvärden.Osmolator är riktigt nice att ha.Det är bara att köra igång och ta frågorna vartefter de dyker upp. Citera
JonasW Postat 31 augusti 2012 Författare Postat 31 augusti 2012 Då gör jag så! Borde väl ha fått allt inom 2 veckor tycker jag. Mängden sten i 180 liter då, 20kg är det lämpligt? Har fått höra att man bör minst ha 10% av vattenvolymen som riktmärke. Citera
alexochingencarina Postat 31 augusti 2012 Postat 31 augusti 2012 Du kanske ska tänka på ljuset om du vill ha koraller blir det nog lite klent med orginalljuset. Citera
MaddeI Postat 31 augusti 2012 Postat 31 augusti 2012 Hejsan Jonas, och välkommen till SVG! Det är en riktigt trevlig hobby du har börjat med! Du skrev att du skulle läsa på mer om kemin, i så fall kan jag rekommendera Saltvattenskemi för dummies, om du inte redan hittat det dokumentet. Den är bra att ha som uppslagsbok när man gjort sina mätningar oxå. Använder den flitigt själv. Sen är ju Korallrevsakvaristik för nybörjare av Daniel Knop en väldigt bra bok att läsa oxå.Lycka till med ditt kar!/Madde Citera
JonasW Postat 31 augusti 2012 Författare Postat 31 augusti 2012 Jag är inne på LED känner jag. Spara både på värmen samt elräkning, även om nu inköpet i sig kan kosta som en engångsumma. Elräkningen kommer för jämnan Har ni några tips på en överkomlig LED-lösning som antingen komplement eller som helt & hållet kan ta lysrörers plats? Citera
JonasW Postat 31 augusti 2012 Författare Postat 31 augusti 2012 Hejsan Jonas, och välkommen till SVG! Det är en riktigt trevlig hobby du har börjat med! Du skrev att du skulle läsa på mer om kemin, i så fall kan jag rekommendera Saltvattenskemi för dummies, om du inte redan hittat det dokumentet. Den är bra att ha som uppslagsbok när man gjort sina mätningar oxå. Använder den flitigt själv. Sen är ju Korallrevsakvaristik för nybörjare av Daniel Knop en väldigt bra bok att läsa oxå.Lycka till med ditt kar!/MaddeTack så mycket!Ska absolut läsa igenom den, perfekt för sådana som mig. Ska skriva ut ett ex Tack tack, man får hoppas att det funkar hyffsat! Motgångar kommer man att ha, det har jag insett. Citera
Mr_Ewing Postat 31 augusti 2012 Postat 31 augusti 2012 En maxspect razor skulle klara jobbet galant! Citera
JonasW Postat 31 augusti 2012 Författare Postat 31 augusti 2012 En maxspect razor skulle klara jobbet galant!Såg riktigt fin ut! Men den verkade kosta därefter Vad landar en sån på hemma med tull & moms, 5k?Sen är det ju det där med katter (vi har 3) & öppet kar som det blir om man tar bort locket med befintligt ljus. Tänkte att man kanske kunde sätta fast LED på befintligt? Sen förstår jag det som att det sitter en filterbox på Rio-karen. Är den lönt att ha kvar eller bör man försöka ta bort den för att spara plats? Citera
Mr_Ewing Postat 31 augusti 2012 Postat 31 augusti 2012 Tror de finns att köpa i sverige för 4700:-Det är billigt för en ramp med de specarna.Vill du komma billigare undan så kolla efter beggade ramper - finns T5 och MH ramper för småpengar. Citera
JonasW Postat 1 september 2012 Författare Postat 1 september 2012 Tror de finns att köpa i sverige för 4700:-Det är billigt för en ramp med de specarna.Vill du komma billigare undan så kolla efter beggade ramper - finns T5 och MH ramper för småpengar.Du har garanterat rätt i det, aldrig kollat på LED-ramper Bara att börja lägga undan helt enkelt!Angående filterboxen i Juwel-karet då. Nått att spara eller är det bättre att försöka ta bort den? Citera
AffeAlien Postat 1 september 2012 Postat 1 september 2012 Du kan ha kvar pumpen i filterboxen och sedan gömma en strumpa med tex fosfatremover eller kol i den. Citera
JonasW Postat 1 september 2012 Författare Postat 1 september 2012 Du kan ha kvar pumpen i filterboxen och sedan gömma en strumpa med tex fosfatremover eller kol i den.Klockrent! Citera
JonasW Postat 2 september 2012 Författare Postat 2 september 2012 När det gäller botten av karet, finns det något som är att föredra? Sand, grus, annat? Tycker mig ha läst att sand t.ex. kan vara en nitrit/nitrat-fälla? Citera
JonasW Postat 22 februari 2013 Författare Postat 22 februari 2013 Då akvariet var slut hos grossisten ett bra tag och vi närmade oss ankomsten av vårt andra barn så beslutade vi oss för att vänta med karet. Men på måndag går beställningen iväg och övriga tekniken som jag listade förr, den är redan på plats.Gällande bottenmaterialet, vilket bör man sikta på? Bättre med grus än sand?Vi håller även på att kika på fiskar. De vi kikat på är följande:Clown goby, CitrinisKauser's CardinalGreen MandarinOcellaris Clownfish *2stNågra putsarräkor och ev någon sjöstjärna?Skulle dessa fungera bra tillsammans tror ni? Räcker akvariet till storleksmässigt eller bör man gå upp till ett 240 liters för att kunna ha denna mängd fisk? Beställningen går först på måndag, så jag hinner ändra den. Citera
StoffeSwe Postat 22 februari 2013 Postat 22 februari 2013 Personligen tror jag inte att Razor är ett bra val till ett Juwel Rio 180. Jag har haft ett rio 180 och har en Razor.På Rio 180 finns det ett mittstag som skulle blockera en del av ljuset från det mittersta LED klustret hos en Razor 160w. Mittstaget skulle med största sannolikhet kasta en skugga ner i karet.Min rekommendation är att titta på en annan armatur eller ett annat kar, men inte den kombinationen. Citera
StoffeSwe Postat 22 februari 2013 Postat 22 februari 2013 Då akvariet var slut hos grossisten ett bra tag och vi närmade oss ankomsten av vårt andra barn så beslutade vi oss för att vänta med karet. Men på måndag går beställningen iväg och övriga tekniken som jag listade förr, den är redan på plats.Gällande bottenmaterialet, vilket bör man sikta på? Bättre med grus än sand?Vi håller även på att kika på fiskar. De vi kikat på är följande:Clown goby, CitrinisKauser's CardinalGreen MandarinOcellaris Clownfish *2stNågra putsarräkor och ev någon sjöstjärna?Skulle dessa fungera bra tillsammans tror ni? Räcker akvariet till storleksmässigt eller bör man gå upp till ett 240 liters för att kunna ha denna mängd fisk? Beställningen går först på måndag, så jag hinner ändra den.Du kan hålla samtliga av de fiskar du angivit i det karet tillsammans, med reservation för kausers cardinal, då jag inte vet vad för fisk det är. Tillse att du vet vad du ger dig in på med en mandarin, det är inte den lättaste fisken. Se till att köpa en du sett äta dött foder i butiken, annars kommer du ha problem att få den att överleva. Citera
JonasW Postat 22 februari 2013 Författare Postat 22 februari 2013 Den benämndes så på sidan jag kikade på, så här ser den ut. Sett den i rätt många kar.http://www.fishlore.com/profile-banggaicardinalfish.htmOkej, får kanske avvakta med mandarinen sen då.men i övrigt, alla får den plats de behöver osv i karet då?någon av fiskarna som trivs att vara fler än en förutom clownerna? Citera
StoffeSwe Postat 22 februari 2013 Postat 22 februari 2013 Banggai kardinalerna kan man ha fler av. Har du tur så kan du få ett par och det är den saltvattensfisk som är lättast att föda upp.Den banggai kardinalen jag har i mitt kar "föddes" i mitt gamla rio 180, där jag hade ett banggai par som lekte hela tiden.I mitt Rio 180 hade jag:2x Ocellaris clowner2x Banggai kardinaler 2x Gobidon okinawae1x Gramma loreto1x Sixline wrasse1x Dvärgkejsare2x sjöstjärnorMassa snäckor och erimiterJag kan ha glömt någon liten fisk, men det var ungefär vad jag hade. Citera
JonasW Postat 22 februari 2013 Författare Postat 22 februari 2013 Aha, men då bör jag ju rymma de vi kikat på känner jag.Ska bli skoj detta! Måste bara lista ut hur jag ska koppla in osmosen på en kran innan karet kommer. Citera
Matte Postat 22 februari 2013 Postat 22 februari 2013 (ändrat) Jag köpte en D-D osmos, http://www.theaquariumsolution.com/50-gallon-ro-unit-ro-50. I det kitet följde en kran som kopplas på kopparröret direkt. Jag var skeptisk men bestämde mig för att prova nära en skarv, för att enkelt kunna laga vattenledningen om det inte fungerade. Det fungerar hur bra som helst! D-D verkar ha det mesta som lösa reservdelar, jag köpte R/O-kitet på Akvarieleasing/Aquarium Stockholm i Sundbyberg. http://www.aquariumstockholm.seRing och prata med dom för att kolla vad den kan tänkas kosta och leveranstid. Riktigt full i fan lösning tycker jag i alla fall. Ändrat 22 februari 2013 av Matte Stavfel Citera
JonasW Postat 23 februari 2013 Författare Postat 23 februari 2013 Jag var kanske otydlig, jag har redan skaffat mig en osmos. Köpte på ebay. Den kommer helt utan kopplingar, bara slang. Den ser ut så här :http://i755.photobucket.com/albums/xx194/ebbaliten/image_zpsf7539930.jpghttp://i755.photobucket.com/albums/xx194/ebbaliten/image_zps9cb29418.jpgHur kopplar jag in den, med vilken typ av koppling? Vilken slang går vart?När väl den är igång så är en uppstart inte allt för långt borta. Citera
JonasW Postat 23 februari 2013 Författare Postat 23 februari 2013 Fick även med denna: http://i755.photobucket.com/albums/xx194/ebbaliten/image_zpse46a1985.jpg Citera
Matte Postat 23 februari 2013 Postat 23 februari 2013 Det var nog jag som var otydlig: blå slang är osmosvatten ut, röd slang är spillvatten och den vita ska kopplas in på kallvatten. Det jag menade var att kranen som passar på den vita slangen och på kopparröret går att köpa som reservdel. Använder du den slipper du blockera en kran, samt riskerar inte att råka få med varmvatten in av misstag. Annars bör övergång från kranens gänga till plastslangen gå att köpa hos VVS-handeln eller ett större buggvaruhus. Tänk på att lyfta upp slangarna ovanför osmosen när den inte används, membranet blir skadat om det torkar ut. Kassera även de första 15 minuternas osmosvatten om den inte används på några dagar.Lycka till! Citera
JonasW Postat 23 februari 2013 Författare Postat 23 februari 2013 Aha, då är jag med! Den lösningen var ju riktigt smidig. Dock, det ligger väl konstant tryck över osmosanläggningen då?vet inte riktigt hur jag ska lösa det här....får kanske ta hit en VVS:are. Kostar bara mer än anläggningen... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.