Gå till innehåll

Lagring levande sten


Fredrik1

Rekommenderade inlägg

Hej!

Fråga 1.

Jag har ca 20kg levande sten som nu ligger i en större tunna med saltvatten med två cirkulationspumpar i. Min fråga är nu hur länge jag ha stenen i denna tunna innan den dör. Någon som vet? Jag kommer behöva ha stenen liggande i ca en månad.

Som sagt någon som vet hur man bäst lagrar levande sten? :smiley24:

Fråga 2.

Någon som vet vad ett normalt lägenhet/villa golv klarar av i vikt vad gäller akvarium. Funderar på att uppgradera till ett ca 800 liters klar men orolig för att golvet skal ge vika.

Tacksam för svar! ;)

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bästa sättet att lagra sten är ju i ett akvarium med cirkulations pumpar å kanske nått lysrör men en tunna funkar bra.

Angående golvet så beror det på vad du bor i för något en gama lägenhet som är byggd i trä kanske det kan svikta lite men om det är lite nyare typ 60/70 tal så är det betong golv å då ska det inte vara någon fara.

Men å andra sidan kan det vara betong å sen sand på inna dom har lagt dit parkett golv eller nått liknande å då kan även detta vara ojämt men det ska nog hålla ma får ha lite koll när man fyller upp.

I villa beror det oxå helt på vad det är för någn grund å hur gamalt huset är.

Vad är det för kar du ha nu hur många liter ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grannen satte in en pelletskamin för några veckor sedan. Säljaren hade sagt till honom ang vikt att gräns för kamin låg på 500 kg utan att man behövde tänka på golvet.

En 800 l tar ju större yta och fler bjälklag som ligger på C-C 60 i golvet så det borde inte vara något problem.

Själv har jag alltid placerat akvarium mot yttervägg där golven är starkast. Jag förmodar att en kamin på 500 kg kan placeras var som i huset och har men den mot en ytterväg så har man god marginal.

Men man bör placera fötter på ställning så att de står på bjälklag eller tex använda en U-balk som korsar bjälklagen och på det viset fördelar vikten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar!

Jag kör på med tunnan, det tycks ju funka! Håller koll på värdena och sätter den sten som har caulerpa på sig överst och har lite ljus på.

Vad gäller vikten på golvet så skall jag flytta till hus som är byggt 2001, bor nu i betonglägenhet på bottenplan. Har just nu ett percula 120 kar med en jäkla massa sten. Perculakaret är jag inte så orolig för rent viktmässigt (även om det väger så det blir över) i det nya huset men jag hade som sagt tänkt att skaffa ett 700-900 liters kar med sump och vill inte riskera ngn "Gevaliaincident". Skall ha besiktning av den nya kåken i morgon och då skall jag kolla upp det där med vikt etc. Om jag får ngn matnyttig info så kan jag ju förmedla det här.

Återigen tack för all info!

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kolla bara så det inte går som för mig, hade CC 1200 i golvet så det var bara att riva upp golvet och läggga ner fler reglar samt svära långa osande ramsor om tattaren som inte hållt sig till byggnormen när dom gjorde golvet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...